نقد و بررسی لومیا 950 مایکروسافت

برای طرفداران گوشی های ویندوزفونی لومیا 950 یک شاهکار است. پس اگر از طرفداران پر و پا قرص محصولات لومیا هستید این مطلب را از دست ندهید!

نقد و بررسی لومیا 950 مایکروسافت

کمپانی مایکروسافت چند ماه پیش سیستم عامل ویندوز 10 خود را معرفی کرد. پس از معرفی این سیستم عامل، اخبار مربوط به دو ویندوزفون جدید مایکروسافت با نام‌های لومیا 950 (Lumia 950) و لومیا 950 ایکس ال (Lumia 950 XL) در منابع خبری متنوعی ارائه شد. نهایتا مایکروسافت رسما اعلام کرده که لومیا 950 و لومیا 950 ایکس ال به عنوان اولین گوشی‌های هوشمند بهره‌مند از سیستم عامل ویندوز 10 روانه‌ی بازار می‌شوند.

مایکروسافت در ماه اکتبر سال 2015 رسما این دو گوشی هوشمند را معرفی کرد و عرضه‌ی آن‌ها از ماه نوامبر آغاز شد. البته این دو محصول هنوز وارد بازارهای کشور عزیز ما نشده، اما به زودی و در آینده‌ی نزدیک شاهد عرضه‌ی آن‌ها در بازارهای داخلی خواهیم بود. لومیا 950 و لومیا 950 ایکس ال در واقع نقش بسیار مهمی در روند کسب درآمدهای مایکروسافت ایفا می‌کنند. انتظار می‌رود که استقبال کاربران از این دو گوشی هوشمند به قدری باشد که نگرانی‌های مایکروسافت را تا حدی برطرف سازد. ما در این مقاله قصد داریم که به نقد و بررسی ویندوزفون لومیا 950 بپردازیم و نقاط ضعف و قوت این محصول را به شما عزیزان معرفی کنیم. بنابراین با کلیک دات آی‌آر همراه باشید.

1 مشخصات کلی:

  • صفحه نمایش: 2 اینچی و از نوع AMOLED با وضوح تصویر 1440 در 2560 پیکسل (QHD)، تراکم پیکسلی 565 پیکسل در هر اینچ، پوشانده شد توسط پنل گوریلاگلاس 3
  • سیستم روی یک چیپ (SoC) : تراشه‌ی اسنپدراگون 808 کوالکام با پردازنده‌ی مرکزی شش هسته‌ای
  • پردازنده‌ی گرافیکی: آدرنو 418
  • رم: 3 گیگابایتی
  • حافظه‌ی داخلی: 32 گیگابایتی با قابلیا پشتیبانی از حافظه‌ی جانبی
  • سنسور دوربین اصلی: 20 مگاپیکسلی
  • سنسور دوربین سلفی: 5 مگاپیکسلی
  • باتری: 3000 میلی آمپر ساعتی
  • ابعاد: 2 در 73.2 در 145 میلیمتر
  • وزن: 150 گرم
  • سیستم عامل: ویندوز 10

طراحی و ظاهر

از نظر ظاهری ویندوزفون لومیا 950 نسبت به سایر ویندوزفون‌های پیشین مایکروسافت چندان تفاوت عمده‌ای ندارد. به بیان دیگر می‌توان گفت که ظاهر لومیا 950 یک ظاهر نسبتا معمولی و تا حدی غیرجذاب است. به طور کلی این موضوع همواره به عنوان یک نقد اصلی در طراحی ویندوزفون‌های مورد اشاره قرار می‌گیرد. متاسفانه اغلب ویندوزفون‌هایی که بازار عرضه می‌شوند طراحی نسبتا یکسانی داشته و قابلیت شخصی‌سازی در آن‌ها تقریبا بی‌معناست. لومیا 950 مایکروسافت نیز از این موضوع مستثنا نخواهد بود.

2

ویندوزفون لومیا 950 مایکروسافت از بدنه‌ای تمام پلاستیکی ساخته شده است. این موضوع سبب شده که ظاهر این محصول بیشتر شبیه به یک گوشی میان رده به نظر برسد. ابعادکلی بدنه‌ی آن 8.2 در 73.2 در 145 میلیمتر بوده و وزن آن برابر با 150 گرم است. بنابراین لومیا 950 مایکروسافت از نظر وزنی نسبتا متعادل است و هنگامی که آن را در دست می‌گیرید احساس رضایت‌بخشی از این نظر به شما منتقل می‌شود. همچنین این ویندوزفون از پورت اتصال USB-C بهره می‌برد که این موضوع یکی از شایان ملاحظه‌ترین تغییرات طراحی گوشی هوشمند لومیا 950 محسوب خواهد شد. در تصویر زیر لومیا 950 مایکروسافت را در کنار سه گوشی اندرویدی جی 4 ال‌جی، گلکسی اس 6 سامسونگ و نکسوس 5 ایکس گوگل مشاهده می‌کنید.

3 صفحه نمایش

با ارائه‌ی گوشی هوشمند لومیا 950، سرانجام شاهد به کارگیری نمایشگری با وضوح تصویر QHD در یک ویندوزفون بودیم. لومیا 950 مایکروسافت از صفحه نمایشی 5.2 اینچی و از نوع AMOLED با وضوح تصویر 1440 در 2560 پیکسل بهره می‌برد. همچنین این نمایشگر به تکنولوژی ClearBlack نیز مجهز است. شایان ذکر است که تکنولوژی ClearBlack در واقع فناوری خاصی است که به موجب آن میزان بازتاب نور ساطع شده بر روی صفحه نمایش تقلیل یافته و از اینرو کارایی نمایشگر در شرایط تابش نور مستقیم به آن افزایش می‌یابد.

با توجه بان اندازه و وضوح تصویر صفحه نمایش لومیا 950، تراکم پیکسلی بسیار عالی به دست آمده است. تراکم پیکسلی نمایشگر لومیا 950 در حدود 564 پیکسل در هر اینچ است که بدون تردید تراکمی بسیار عالی محسوب می‌شود. اما در بررسی‌های انجام شده مشخص شد که عملکرد نمایشگر لومیا 950 از نظر ماکسیموم روشنایی یا اصطلاحا Brightness چندان مطلوب نبوده است. بر این اساس ماکسیموم روشنایی صفحه نمایش این محصول برابر با 349 نیت بوده است که عددی نسبتا معمولی محسوب می‌شود. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، ماکسیموم روشنایی صفحه نمایش سه گوشی هوشمند گلکسی اس 6، نکسوس 5 ایکس و جی 4 به مراتب بیشتر از ماکسیموم روشنایی نمایشگر گوشی لومیا 950 بوده است. 4 ماکسیموم روشنایی نسبتا کم صفحه نمایش لومیا 950 مطمئنا عملکرد آن را در شرایط تابش نور آفتاب تحت تاثیر قرار می‌دهد و کارایی آن را در این وضعیت کاهش خواهد داد. اما در سمت مقابل بهره‌مندی نمایشگر آن از تکنولوژی ClearBlack تا حدی مانع افت عملکرد نمایشگر در شرایط تابش نور آفتاب شده است و در مجموع می‌توان عملکرد صفحه نمایش لومیا 950 را خوب در نظر گرفت.

سیستم عامل و رابط کاربری

5 لومیا 950 مایکروسافت یک ویندوزفون است و به طور پیش فرض از سیستم عامل ویندوز 10 مایکروسافت بهره می‌برد. این سیستم عامل در واقع جدیدترین نسخه از سیستم عامل ویندوز است که قابلیت‌های مناسبی را نیز ارائه می‌کند. به طور کلی ویندوزفون‌ها همواره طرفداران خاص خود را داشته‌اند و اصولا طرفداران این سبک از گوشی‌های هوشمند فوق‌العاده نسبت به ویندوزفون‌ها حساس هستند. به طور کلی از نظر ما انتخاب سیستم عامل برتر در بین گوشی‌های هوشمند امری کاملا سلیقه‌ای است، از اینرو بهتر است چندان وارد جزئیات این موضوع نشویم.

سیستم روی یک چیپ و عملکرد پردازشی

همانطور که در بخش مشخصات کلی دستگاه نیز اشاره کردیم، ویندوزفون لومیا 950 مایکروسافت از سیستم روی چیپ اسنپدراگون 808 کوالکام بهره می‌برد. این تراشه به پردازنده‌ی مرکزی شش هسته‌ای مجهز است که دو هسته‌ی آن از نوع Cortex A57 بوده و چهار هسته‌ی دیگر آن از نوع Cortex A53 هستند. پردازنده‌ی گرافیکی به کار گرفته شده در این محصول هم پردازنده‌ی ادرنو 418 کوالکام است. همچنین لومیا 950 مایکروسافت از رم 3 گیگابایتی نیز بهره می‌برد.

در بنچمارک‌های انجام شده هم مشخص شد که عملکرد تراشه‌ی اسنپدراگون 808 در ویندوزفون لومیا 950 مایکروسافت بسیار خوب بوده است. اگرچه نمی‌توانیم کیفیت عملکرد پردازشی این محصول را با محصولات اندرویدی مقایسه کنیم، اما لومیا 950 مایکروسافت در مقایسه با سایر ویندوزفون‌های سری لومیا از نظر پردازشی گوشی هوشمندی قدرتمند محسوب می‌شود.

7 لازم به ذکر است که مایکروسافت حافظه‌ی داخلی پیش فرض لومیا 950 را با ظرفیت 32 گیگابایت در نظر گرفته است. اما این محصول قابلیت پشتیبانی از حافظه‌ی جانبی را به همراه داشته و بدین سبب کاربران علاقمند می‌توانند با استفاده از رم میکرو اس دی، فضای ذخیره‌سازی اطلاعات این محصول را تا سقف 200 گیگابایت افزایش دهند.

عملکرد دوربین

به طور کلی سری محصولات لومیا از نظر دوربین و کیفیت عملکرد آن همواره محصولاتی شناخته شده بوده‌اند. لومیا 950 مایکروسافت از سنسور دوربین اصلی 20 مگاپیکسلی بهره می‌برد که دیافراگم آن F1.9 است. لنز این دوربین از نوع زایس (Zeiss) در نظر گرفته شده و از قابلیت OIS (لرزشگیر اپتیکال تصویر) نیز پشتیبانی به عمل می‌آورد. ضمنا در کنار سنسور دوربین این محصول، نور فلش LED سه‌گانه‌ای نیز تعبیه شده که در تصویر زیر به وضوح قابل مشاهده است.

8 با استفاده از سنسور دوربین اصلی لومیا 950 مایکروسافت می‌توانید به ضبط ویدئوهای با وضوح تصویر اچ دی، فول اچ دی و UHD 4K با نرخ‌های فریمی متنوعی بپردازید. این سنسور دوربین همچنین از قابلیت‌هایی نظیر تشخیص اتوماتیک چهره، زوم دیجیتال، تایمر سلفی، و فوکوس اتوماتیک نیز پشتیبانی به عمل می‌آورد. سنسور دوربین سلفی لومیا 950 مایکروسافت هم سنسوری 5 مگاپیکسلی در نظر گرفته شده که عملکرد مناسبی را از خود به ثبت رسانده است.

به طور کلی عملکرد سنسور دوربین اصلی لومیا 950 بسیار خوب است و در واقع همان روند کیفی همیشگی سری محصولات لومیا را حفظ کرده است. با این وجود باید اعتراف کنیم که پیش از این از نظر کیفیت عملکرد دورببین شاهد نمونه‌های بهتر و قدرتمندتری نیز بوده‌ایم، اما با این وجود هیچ شکی در کیفیت عملکرد سنسور دوربین 20 مگاپیکسلی لومیا 950 مایکروسافت وجود ندارد.

باتری

باتری در نظر گرفته شده برای ویندوزفون لومیا 950 ظرفیت و توانی معادل با 3000 میلی آمپر ساعت را ارائه می‌کند. به موجب شارژ این باتری از پورت اتصال USB-C استفاده می‌شود و این موضوع سبب شده که سرعت شارژ مجدد باتری این محصول به طرز جالب توجه‌ای افزایش پیدا کند. طبق بررسی‌های انجام شده مشخص گردید که باتری 3000 میلی آمپر ساعتی لومیا 950 ظرف مدت زمانی تنها برابر با 93 دقیقه از 0 تا 100 درصد شارژ می‌شود. این موضوع سبب شده که لومیا 950 مایکروسافت از این نظر رسما به عنوان پرسرعت‌ترین ویندوزفون (از نظر شارژ) در سری محصولات لومیا شناخته شود.

9 همچنین بررسی‌های انجام گرفته نشان می‌دهد که باتری 3000 میلی آمپر ساعتی لومیا 950 به منظور کارکرد معمولی در طول یک روز کاملا مناسب است، اما اگر به طور مداوم و زیاد از آن استفاده کنید و صفحه نمایش با وضوح تصویر QHD این محصول را دائما روشن نگه دارید، مطمئنا با مشکل کمبود و ضعف توان شارژدهی باتری مواجه خواهید شد.

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به نقد و بررسی ویندوزفون لومیا 950 مایکروسافت پرداختیم. لومیا 950 طی سال جاری و چند ماه پیش در کنار لومیا 950 ایکس ال به طور رسمی از سوی مایکروسافت معرفی شد. این ویندوزفون نقش مهمی در روند کسب درآمدهای کمپانی مایکروسافت ایفا می‌کند. شایان ذکر است که این محصول به زودی وارد بازارهای داخلی کشور عزیزمان نیز می‌شود و علاقمندان به این محصول و سری گوشی‌های ویندوزفونی مایکروسافت می‌توانند نسبت به خرید آن اقدام کنند. در ادامه طی دو دسته‌بندی جداگانه به ذکر نقاط مثبت و منفی لومیا 950 خواهیم پرداخت.

نقاط مثبت:

  • تراکم پیکسلی عالی صفحه نمایش (565 پیکسل در هر اینچ)
  • بهره‌مندی از تراشه‌ی قدرتمند و عملکرد سیستمی مناسب
  • رم 3 گیگابایتی
  • پشتیبانی از حافظه‌ی جانبی
  • دوربین قدرتمند با عملکرد مطلوب
  • سرعت فوق‌العاده عالی شارژ مجدد باتری
  • بهره‌مندی از جدیدترین نسخه‌ی سیستم عامل ویندوز موبایل

نقاط منفی:

  • ظاهر نه چندان منحصر به فرد
  • بدنه‌ی پلاستیکی
  • ماکسیموم روشنایی صفحه نمایش پایین
ارسال نظر