مایکروسافت از نرم افزار های متن باز پشتیبانی می‌کند

رسانه کلیک - مایکروسافت اخیر اسپانسر سازمان «پیشگامان متن باز» شده که وظیفه این سازمان طراحی و توسعه نرم افزار های متن باز است.

مایکروسافت از نرم افزار های متن باز پشتیبانی می‌کند

سازمان پیشگامان متن باز در سال ۱۹۹۸ پایه‌ریزی شد که مدافع نرم افزار های متن باز به شمار می‌رود. هدف این سازمان، توسعه نرم افزار های متن باز، تأکید بر لزوم آموزش، همکاری و جلوگیری از سوءاستفاده از جنبش‌های متن باز است.

حمایت مایکروسافت از این سازمان، به معنای حمایت کلامی این شرکت از نرم افزار های متن باز است. این سازمان نیز از طریق مایکروسافت، بودجه لازم برای فعالیت‌های خود را کسب می‌کند. البته هیچ‌یک از دو طرف در مورد میزان حمایت مالی مایکروسافت توضیحی ارائه ندادند.

در سال ۲۰۰۱ مدیرعامل وقت مایکروسافت اعلام کرد سیستم‌عامل لینوکس مانند سرطانی است که خود را به حقوق مالکیت معنوی آویزان کرده است. از همان موقع رابطه مایکروسافت با نرم افزار های متن باز گرم‌تر شد به طوری که در سال ۲۰۰۰، دو مجوز در این زمینه صادر کرد که اولی مجوز Microsoft Community License و سپس Microsoft Permissive License بود. تاکنون نرم افزارهای Visual Studio Code، چارچوب Net و Typescript به صورت متن باز ارائه شده‌اند.

جالب است بدانید ماه گذشته مایکروسافت به بنیاد لینوکس نیز پیوست. حال با پیوستن مایکروسافت به سازمان پیشگامان متن باز، می‌توان میزان تعهد این شرکت را به این‌گونه نرم افزارها کاملاً درک کرد.

ارسال نظر