آسیب پذیری های افشا شده محصولات مایکروسافت

طبق گزارشات امنیتی مایکروسافت،۶۰ درصد آسیب پذیری های افشاء شده در سیستم های نرم افزاری در رده خطر متوسط ارزیابی می شوند.

آسیب پذیری های افشا شده محصولات مایکروسافت

به گزارش کلیک،مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه ای «ماهر» به انتشار گزارش امنیتی مایکروسافت که شامل آسیب پذیری های نرم افزاری، کدهای سوء استفاده کننده از آسیب پذیری های نرم افزاری، نرم افزارهای ناخواسته و خرابکار و نشت های امنیتی در نرم افزارهای خود و نیز نرم افزارهای سایر تولیدکنندگان در نیمه اول سال ۲۰۱۵ پرداخته است.

مایکروسافت در گزارش امنیتی هوشمند خود به تحلیل های امنیتی ۶ ماهه اول سال ۲۰۱۵ در مقایسه با مدت مشابه پرداخته است.

۶۰ درصد آسیب پذیری ها در رده خطر متوسط

بررسی های صورت گرفته از اهمیت آسیب پذیری های امنیتی افشا شده نشان می دهد که در نیم سال اول ۲۰۱۵، حجم آسیب پذیری های افشاء شده «با خطر متوسط» نسبت به نیم سال دوم ۲۰۱۴ حدود ۵۰ درصد کاهش داشته است اما با حدود ۶۰ درصد، هم چنان رایج ترین نوع از آسیب پذیری ها را در این نیم سال شامل می شود. در مقابل حجم آسیب پذیری های افشاء شده «پر خطر» و «کم خطر» نسبت به نیم سال دوم ۲۰۱۴ تغییری نیافته است. آسیب پذیری های افشاء شده «پرخطر» ۳۲.۵ درصد و آسیب پذیری های افشاء شده «کم خطر» ۱۰.۴ درصد از کل آسیب پذیری های افشاء شده نیم سال اول ۲۰۱۵ را به خود اختصاص داده اند و به ترتیب در مکان دوم و سوم قرار گرفتند.

در همین حال این گزارش نشان می دهد که سوء استفاده از برخی آسیب پذیری ها آسان و برخی دیگر بسیار سخت است. این مساله معیار بسیار مهمی در ارزیابی میزان تهدید یک آسیب پذیری است. یک آسیب پذیری «بسیار خطرناک» که صرفا تحت شرایط بسیار خاص و نادر قابل سوء استفاده است، توجه کمتری نسبت به یک آسیب پذیری «کم خطر» که به سادگی مورد سوء استفاده قرار می گیرد نیاز دارد.

در این راستا آسیب پذیری هایی با پیچیدگی متوسط ۴۲.۴ درصد از کل آسیب پذیری های افشاء شده در نیم سال اول ۲۰۱۵ را به خود اختصاص می دهد و نسبت به نیم سال دوم سال ۲۰۱۴ کاهش داشته است. همچنین در نیم سال اول ۲۰۱۵، آسیب پذیری هایی با پیچیدگی کم کاهش ناچیزی یافته است و با ۵۶.۳ درصد از کل آسیب پذیری های افشاء شده، بزرگترین دسته این بخش را تشکیل می دهد.

آسیب پذیری‌های افشا شده با پیچیدگی زیاد نسبت به نیم سال دوم ۲۰۱۴ نیز کمی کاهش داشته اند و ۱.۰ درصد از کل آسیب پذیری‌های کشف شده را به خود اختصاص می‌دهند.

افزایش آسیب پذیری‌های امنیتی در محصولات مایکروسافت

در این بررسی آسیب پذیری‌های افشا شده محصولات مایکروسافت و سایر تولیدکنندگان نیز مورد ارزیابی قرار گرفت که آسیب پذیری ها در محصولات مایکروسافت در نیم سال اول ۲۰۱۵ افزایش یافت. در همین حال با وجودی که در نیم سال دوم ۲۰۱۴ حدود ۲۰۹ آسیب پذیری افشاء شده بود در نیمه سال اول ۲۰۱۵ این تعداد به افشای ۲۶۶ آسیب پذیری در محصولات مایکروسافت رسید.

شیوع انواع مختلف کدهای سوء استفاده کننده از آسیب پذیری‌ها در این بازه زمانی وجود داشته اما بررسی ها حاکی از آن است که در نیم سال اول ۲۰۱۵ کدهای سوء استفاده جاوا کاهش یافته است و در رده بندی رایج ترین انواع کدهای سوء استفاده در رده سوم قرار گرفته است. در این رده بندی سوء استفاده از سیستم عامل ثابت مانده و در رده دوم جدول قرار گرفته است.

منبع:خبرگزاری مهر

ارسال نظر