مایکروسافت 75 میلیون دلار صرف ارتقای علوم رایانه ای مدارس می کند

شرکت مایکروسافت در ادامه روند رو به رشد خود دست به اقدامی جذاب زده است و با صرف هزینه زیادی در صدد ارتقا علوم رایانه ای مدارس برامده است.

مایکروسافت 75 میلیون دلار صرف ارتقای علوم رایانه ای مدارس می کند

به گزارش کلیک،ساتیا نادلا از اعضای مایکروسافت طی سخنرانی خود در گردهمایی سالانه فروشندگان در Dreamforce سان فرانسیسکو خطاب به مشتریان و شرکای تجاریش اعلام کرد: مایکروسافت در طرحی ابتکاری در سه سال پیش رو 75 میلیون دلار برای افزایش دسترسی جوانان به آموزش علوم رایانه ای سرمایه گذاری خواهد کرد.

این نشانه ای از قصد مایکروسافت برای گسترش عمیق تر برنامه جرقه جوانی (YouthSpark) است. این شرکت تلاش می کند تا جوانان را به دانش رایانه ای گره بزند و علاوه بر بزرگ تر کردن صنعت فناوری، ظرفیت های متنوع تری از استعداد ها را به آن بیفزاید.با این وجود،یکی از مهم ترین مشکلاتی که این صنعت با آن دست و پنجه نرم میکند، کمبود افراد تحصیل کرده در رشته های علوم رایانه ای است که به دلیل حضور کمرنگ زنان و اقلیت ها پدید آمده است.

اکنون با این سرمایه گذاری جدید، سازمان های غیر دولتی و غیر انتفاعی در سراسر جهان، کمک ها و منابعی را از مایکروسافت دریافت می کنند و مایکروسافت آن را توسط TEALS (موسسه تسهیل سواد آموزی فناوری در دبیرستان ها) به دبیرستان ها نیز توسعه خواهد داد. با اجرای این برنامه مایکروسافت مهندسین خود و سایر شرکت های های تک را با معلمین دبیرستان ها به اشتراک گذاشته تا آموزش گروهی علوم رایانه ای را در دبیرستان ها به اجرا بگذارد.

این ایده اولین بار در سال 2009 توسط کوین وانگ از مهندسین مایکروسافت با مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه هاروارد بعد از شرکت وی در طرح داوطلبانه آموزش علوم رایانه در مدارس عمومی در سیاتل مطرح شد. همچنین نادلا از طرح اتصال دانش آموزان با فناوری هایی که در زندگی روزمره خود استفاده می کنند دفاع کرد.

مدیر اجرایی مایکروسافت گفت: "TEALS با هدف حضور در 700 دبیرستان تا سه سال آینده و 4000 دبیرستان در دهه آینده بر روی مناطق شهری و روستایی تمرکز کرده است تا زنان جوان و اقلیت های بیشتری به آن دسترسی داشته باشند."

نادلا طی مصاحبه ای گفت: "سرمایه گذاری مایکروسافت حقیقتاً درمورد آنچه که همه ی ما به عنوان یک صنعتگر ، کشور و یا یک جامعه نیاز به انجام دادن داریم تمرکز دارد."

اطلاعیه ی مایکروسافت نشان دهنده بخشی از موج در حال رشد حمایت از آموزش علوم رایانه ای در مدارس دولتی است. شرکت های بزرگ تکنولوژی از گوگل گرفته تا فیسبوک در حال فراهم کردن پول و منابع لازم هستند تا مهارت مورد نیاز کودکان برای کار در صنعت در حال رشد و درآمد زای فناوری را به آن ها بیاموزند. شهر های کوچک نیز در حال اولویت دهی به علوم رایانه ای هستند.

در ادامه،شهردار نیویورک بیل دوبلاسو در این هفته به تمام مدارس دولتی اعلام کرد تمامی آن ها باید در طول 10 سال امکان آموزش علوم رایانه ای را فراهم کنند. در حال حاضر کمتر از 10 رصد مدارس این شهر امکان آموزش علوم رایانه ای را داشته و کمتر از 1 درصد دانش آموزان از آن ها استفاده می کنند.

دو شهر دیگر نیز در آمریکا وعده های مشابهی را داده اند. شهردار شیکاگو میگوید قصد دارد تا سال 2018 درس علوم رایانه ای را به عنوان یکی از دروس پیش نیاز فارغ التحصیلی در دبیرستان اضافه کرده و همچنین آن را در مدارس ابتدایی حداقل برای یک ترم ارائه کند. هیئت آموزش و پرورش سان فرانسیسکو نیز در ماه ژوئن رای به ارائه ی درس علوم کامپیوتر از مقطع پیش دبستانی تا دبیرستان داد.

با این وجود،یکی از بزرگترین موانع گسترش علوم رایانه در مدارس، آموزش معلمان است. غالبا افرادی که در رشته های علوم رایانه تحصیل می کنند شغل های پر درآمد تر صنعتی را نسبت به معلمی ترجیح می دهند. رئیس شرکت مایکروسافت برد اسمیت می گوید: برنامه TEALS مایکروسافت به آماده سازی معلمان کمک میکند تا نهایتا خودشان توانایی برگزاری دوره های آموزشی را داشته باشند.

اسمیت طی مصاحبه ای می افزاید: انگیزه ما از آنچه در حال انجام هستیم و آنچه در این چند سال انجام داده ایم حل مشکلات در کشور و صنعت مان است. ما در این کشور افراد ماهر کافی برای شغل هایی که صنعت ما ایجاد میکند، نداریم. به علاوه ما فرصت ها را برای کل افراد جامعه ایجاد نمی کنیم. همانطور که می دانیم ما با کمبود ورود نیروهای آمریکایی آفریقایی تبار، لاتین ها و دختران و زنان به بخش های فناوری مواجه هستیم.

اسمیت می گوید: "گسترش برنامه TEALS منعکس کننده یه تصمیم آگاهانه برای یک به دست آوردن موفقیتی بزرگ در مدارس شهری و روستایی است چرا که این مدارس ظرفیت بیشتری را از نظر تنوع استعداد ها دارند که این ما را به هدفمان می رساند."

او در ادامه خاطر نشان کرد: "ایجاد هیجان در جوانان در مورد ممکن های دنیای علوم رایانه به مایکروسافت کمک میکند تا به تعهد خود در قبال از بین بردن شکاف های طبقاتی میان نژاد ها و جنسیت های مختلف پایبند باشد."

مایکروسافت نیز مانند دیگر شرکت های بزرگ دنیای فناوری در حال دست و پنجه نرم کردن با عدم تعادل جنسیتی است. در این شرکت 72 درصد کارمندان، 83 درصد کارگران فنی و 83 درصد متصدیان مدیریتی مرد هستند.

جالب است بدانید روز چهارشنبه این کمپانی به خاطر تبعیض جنسیتی به دادگاه کشیده شد. یکی از کارمندان سابق این شرکت ادعا می کند کارگران فنی مونث در مایکروسافت از حقوق کمتری برخوردار بوده و نسبت به مردان دارای ارتقا شغلی کمتری هستند و همچنین مایکروسافت میزان کارایی آن ها را در طبقه های پایین تری نسبت به مردان رتبه بندی میکند.افراد آمریکایی آفریقایی تبار و اسپانیایی تعداد کمی از نیروهای این شرکت را تشکیل می دهند. در میان کل نیروهای این شرکت فقط 5.2 درصد آفریقایی و 3.4 درصد اسپانیایی هستند و این آمار حتی در میان کارگران فنی و متصدیان مدیریتی کمتر نیز می شود.

اسمیت می گوید: "مایکروسافت در حال برداشتن گام های بلندی در جهت استخدام و ارتقای شغلی زنان و اقلیت هاست و تلاش می کند فرهنگ کاری را ارتقا و پرورش دهد ولی او اذعان میکند که این کمپانی راه درازی را در پیش رو دارد."او می افزاید: "ما می دانیم که موفقیت ما در دهه آینده به رتبه بندی بالاتر زنان و اقلیت ها قومی ها وابسته است."

او در ادامه نادلا را با تکیه روی این نکته در مورد مایکروسافت تحسین می کند که: "اگر ما جمعیتی از کارگران که منعکس کننده جمعیت جهان باشد، نداشته باشیم، نمیتوانیم به مردم جهان خدمت کنیم ."

منبع: usatoday.com

ارسال نظر