توقف پروژه آستوریا توسط مایکروسافت

پروژه آستوریا یکی از پل های توسعه نرم افزار مایکروسافت است که به توسعه دهندگان اندروید کمک می کند تا اپلیکیشن های موبایل را به وادی ویندوز بیاورند ولی این شرکت اعلام کرده که این پروژه را متوقف خواهد کرد.

توقف پروژه آستوریا توسط مایکروسافت

به گزارش کلیک، این پروژه یکی از چهار پل توسعه نرم افزاری این شرکت است و علت توقف آن جلوگیری از سردرگمی توسعه دهندگان در انتخاب بین این ابزار و یکی دیگر از پل های توسعه نرم افزاری یعنی «ایسلان وود» برای iOS است.
یکی دیگر از دلایل توقف این پروژه تصاحب شرکت زامارین توسط مایکروسافت است. زامارین پلتفرمی را در اختیار توسعه دهندگان قرار می دهد که به آنها اجازه ساخت برنامه های بومی برای سیستم عامل های موبایلی مختلف را بدون حفظ چند پایگاه کد می دهد.
با تصاحب این شرکت، مایکروسافت می تواند به توسعه دهندگان پلتفرم جامع ویندوز کمک کند تا کدهای اپلیکیشن های مشترک بین ویندوز، iOS و اندروید را به اشتراک بگذارند و در عین حال برای هر پلتفرم تجربه کاملا بومی ارائه دهند. با وجود این مایکروسافت به پشتیبانی از پل توسعه نرم افزاری iOS، پل توسعه نرم افزاری وب برای برنامه های مبتنی بر HTML و جاو و نیز پروژه سنتنیال برای برنامه های مبتنی بر Win32 و .Net ادامه می دهد.

تمرکز بر پل توسعه نرم افزاری ویندوز برای iOS

به گفته گالو از تیم ویندوز، بازخوردهای زیادی از افراد مختلف داشتیم که معتقد بودند در اختیار داشتن دو فناوری پل توسعه نرم افزاری برای تولید کد سیستم عامل های موبایل در ویندوز ضرورتی ندارد و انتخاب بین آنها گیج کننده است. این نظرات را با دقت بررسی کردیم و تصمیم گرفتیم تا تلاش خود را بر روی پل توسعه نرم افزاری iOS متمرکز کنیم و برای ورود کد موبایل به تمام دستگاه های ویندوز 10، از جمله ایکس باکس و کامپیوترهای شخصی، از یک پل نرم افزاری واحد استفاده کنیم.
با وجود این، تعدادی از ناظرین این ماجرا خاطر نشان کردند که در پشت خرید شرکت زامارین احتمالا دلایلی وجود دارد که مایکروسافت را قانع کرده تا از آستوریا دست بکشد. به اعتقاد برخی، استفاده از کد سیستم عامل متن باز گوگل، اندروید، در سیستم عامل مایکروسافت مشکلات حقوقی بالقوه و خطرات نقض کپی رایت را به همراه دارد. علاوه بر این، تمرکز بیشتر بر برنامه های iOS برای ویندوز ارزش بیشتری برای مایکروسافت به ارمغان می آورد.

واکنش های ضد و نقیض کاربران

واکنش خوانندگان این خبر در وبلاگ ویندوز ضد و نقیض بوده است. به گفته یکی از این افراد، توقف این برنامه به خاطر سردرگمی توسعه دهندگان مسخره ترین دلیلی است که می توان برشمرد و شایعات نشان می دهند که دلیل این کار مسائل فنی و مسئولیتی است که از طریق آن افراد پول های نامشروع در می آوردند.
یکی دیگر از افراد نیز نظر مثبتی در این مورد داشته مبنی بر این که کاربران اندروید باید به این درک برسند که توسعه دهندگان iOS را به اندروید ترجیح می دهند هر چند که اندروید کاربران بیشتری داشته باشد. پول بازیگر اصلی این ماجراست و iOS حدود 75 درصد درآمد توسعه دهندگان موبایل را تشکیل می دهد. یکی دیگر از دلایل این است که اکثر توسعه دهندگان ترجیح می دهند تا به جای جاوا با C++ کار کنند چون اندروید خیلی تکه تکه است. در واقع اکثر برنامه ها و بازی هایی که در حال حاضر بر روی هر دو پلتفرم اندروید و iOS در دسترس هستند در واقع ابتدا برای iOS نوشته و سپس به اندروید منتقل شدند.

منبع:technews

ارسال نظر