جایزه میلیون دلاری تد برای اثبات دوستی هوش مصنوعی با انسان

بنیاد ایکس پرایز اعلام کرده به تیمی که بتواند اثبات کند هوش مصنوعی دوست بشریت است و نه دشمن آن جایزه ای چند میلیون دلاری اعطا خواهد کرد.

جایزه میلیون دلاری تد برای اثبات دوستی هوش مصنوعی با انسان

به گزارش کلیک، پیتر دیامندیس بینانگذار ایکس پرایز، و دیوید کنی رئیس جدید شرکت واتسون دانشمندان علوم نرم افزاری را به چالش دعوت کردند و از آنها خواستند تا نشان دهند که انسان ها چگونه می توانند با فناوری های قدرتمند شناختی و هوش مصنوعی که قابلیت حل برخی از چالش های عظیم جهانی را دارند همکاری کنند. این دو در یکی از کنفرانس های سالانه تد، جایزه ۵ میلیون دلاری ایکس پرایز برای این چالش را اعلام کردند. برنده جایزه در سال ۲۰۲۰ توسط مخاطبین کنفرانس های تد انتخاب خواهد شد.

دیامندیس با اشاره به بحث های داغ عمومی در مورد این که آیا ماشین های خودآگاه و هوشمند بشر را نابود خواهند کرد یا به بشریت کمک می کنند تا به کامیابی برسد، اذعان کرده که شخصا از گفتگوهای ضد آرمانی علیه هوش مصنوعی خسته شده است. او طرفدار هوش مصنوعی است و باور دارد که این یک فناوری حیاتی در حل مشکلات بزرگ جهانی به شمار می آید و امیدوار است که این مسئله وقتی که سه نامزد نهایی دریافت این جایزه در چهار سال دیگر در کنفرانس تد حضور یافتند بر همگان مشخص شود.

تیم های رقابت کننده در تعریف چالش هایی که مخلوقات هوش مصنوعی شان برای مقابله با آنها طراحی شدند آزاد هستند.
طی مرحله حذفی نیم میلیون دلار پول نقد در کنفرانس های IBM World به تیم ها اهدا می شود تا در نهایت سه تیمی به مرحله نهایی برسند که برای ارائه یک سخنرانی فوق العاده جذاب و شگفت انگیز در کنفرانس های تد، از هوش مصنوعی استفاده خواهند کرد.

حضار در کنفرانس بهترین سخنرانی را انتخاب و تیم برنده ۴٫۵ میلیون دلار جایزه خواهد برد.
بنا به اعتقاد ایکس پرایز و IBM، همکاری بین انسان و فناوری پیشگامانه ترین پیشرفت های جامعه بشری از فرود انسان بر کره ماه گرفته تا بررسی مسئله تغییرات اقلیمی و نگاشت ژنوم انسان را به همراه داشته و امروزه نیز این فرصت برای سایرین وجود دارد تا مجدد این مرزها را به پیش برانند.

این مسئله که به ماشین یاد بدهیم مانند انسان فکر کند موضوعی داغ در حوزه فناوری بوده و در حال حاضر شرکت هایی مانند فیس بوک، گوگل، مایکروسافت و اپل روی هوشمندسازی خدمات و محصولات کار می کنند.
شرکت واتسون در سال ۲۰۱۱ به خاطر شکست انسان در مسابقه تلویزیونی Jeopardy به شهرت رسید و از آن زمان به بعد برای مجموعه ای از سایر خدمات خود به توان محاسباتی مورد نیاز رسیده است.
تلاش برای قرار دادن مغزهای واقعی در ماشین ها برخی افراد را به ترس واداشته و تصور می کنند که این فناوری به مانند آنچه که در فیلم های علمی تخیلی مانند ترمیناتور نشان داده می شود علیه انسان دست به شورش بزند.

منبع: dailytelegraph

ارسال نظر