ساخت دوربین بدون بازتاب توسط MIT

محققان دانشگاه ام‌آی‌تی دوربین کینکت را طوری دستکاری کردند که بتواند عکس‌هایی بدون انعکاس بگیرد.

ساخت دوربین بدون بازتاب توسط MIT

به گزارش کلیک، عکس‌هایی که از شیشه گرفته می‌شوند، مثلا از آسمان‌خراش‌هایی که شما در یکی از آن‌ها هستید، معمولا به دلیل درخشش زیاد خراب می‌شوند. به همین دلیل است که آزمایشگاه رسانه‌ای دانشگاه ام‌آی‌تی در حال تحقیق برای کشف راه‌هایی است تا دوربینی بسازد که بتواند از پشت شیشه پنجره عکس‌های واضحی بگیرد. این گروه سیستمی را شکل داد که به هر چیزی که می‌خواهید از آن عکس بگیرید پرتو می‌تاباند و دفعات ورود نور و غلظت نور بازتابی از اشیا، از جلمه شیشه را می‌سنجد. آن‌ها از یک دوربین فوق‌العاده سریع برای تکرار قبلی سیستم استفاده کردند. اما در مورد این پروژه به خصوص از وسیله‌ای با یک سنسور عمقی که پیدا کردن و خریدن آن آسان است استفاده کردند و آن را اصلاح کردند: دوربین کینکت

اصلاح کردن دوربین کینکت برای تبدیل شدن به آن‌چه آن‌ها می‌خواستند انجام دهد آسان نبود. گروه مجبور بود به نیروهایی مانند گروه تحقیق مایکروسافت ملحق شود تا مطمئن شود دوربین فرکانس‌های خاصی از نور را می‌تاباند و باید الگوریتمی را می‌ساختند که بتواند بازتاب‌هایی با عمق‌های متفاوت را مجزا کند. می‌توانید توضیحات تخصصی کار آن‌ها را در وب‌سایت ام‌آی‌تی بخوانید اما نتیجه آن را می‌توانید در تصویر بالا ببینید.

لورن داو، استاد فیزیک دانشگاه پاریس دیدرو گفت که او به شکل ویژه‌ای از این که تیم تحقیق از یک محصول قابل استفاده مصرف‌کنندگان استفاده کرده‌اند لذت برده است. او اضافه کرد:«برای این مشکل چالش برانگیز هر کسی ممکن است فکر کند وسایل آزمایشگاهی عظیم‌الجثه، گران‌قیمت و در سطح تحقیقاتی مورد نیاز است. این کار درخشان و الهام‌بخش است.» این سیستم می‌تواند به دوربین‌هایی با ویژگی ضد درخشش درون-کار شده با قیمت معقول منتهی شود، اما به احتمال زیاد این کار به این زودی‌ها ممکن نیست.

تیم دیگری از آزمایشگاه هوش مصنوعی و علوم کامپیوتری دانشگاه ام‌آی‌تی نیز با گوگل همکاری کردند تا الگوریتمی برای گرفتن عکس‌های بدون بازتاب بسازند. متد آن‌ها شامل استفاده از فریم‌های مختلفی از یک ویدیوی کوتاه بود که موانع (بازتاب‌ها، دیوارها و غیره) را از اشیایی که می‌خواهید از آن‌ها عکس بگیرید مجزا کند.

منبع:engadget

ارسال نظر