هدست‌های واقعیت ترکیبی مایکروسافت ایده‌آل در تمام شرایط

رسانه کلیک - شرکت مایکروسافت با اضافه کردن ویژگی‌ «واقعیت ترکیبی» (Mixed Reality) به هدست‌های خود، تحولی نو در صنعت هدست‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده ایجاد کرده است.

هدست‌های واقعیت ترکیبی مایکروسافت ایده‌آل در تمام شرایط

حدود ده ماه پیش، شرکت مایکروسافت وعده داده بود که صنعت واقعیت مجازی (Virtual Reality) با استفاده از پلتفرم واقعیت ترکیبی (Mixed Reality) و به روز‌رسانی‌های سخت‌افزاری سیستم‌های PC به پیشرفت قابل توجهی دست پیدا می‌کند. مایکروسافت همچنین به این موضوع اشاره کرده بود که در طراحی و توسعه هدست‌های واقعیت ترکیبی از شرکت‌های پارتنر نیز استفاده می‌شود. همچنین این هدست‌ها قابلیت استفاده در سیستم‌های رده پایین با رزولوشن ۱۴۴۰P را نیز دارند. قیمت این هدست‌ها از ۲۹۹ دلار شروع می‌شود.

بسیاری از هدست های واقعیت ترکیبی پاییز امسال به بازار‌های جهانی عرضه خواهد شد. جزییات کامل سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این گونه از هدست‌ها هفته‌ آینده در نمایشگاه IFA آلمان بصورت رسمی ارائه می‌شود. پیش از این شرکت‌های Dell و Acer هدست‌های واقعیت ترکیبی خود را معرفی کرده بودند و نمونه‌ای از این هدست‌ها را در اختیار کارشناسان و منتقدین برتر سخت‌افزار‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده قرار دادند. هدست‌های واقعیت ترکیبی نسبت به هدست‌های HTC و Oculus دارای چندین مزیت کاملا واضح هستند. برخی بر این باورند این نوع از هدست‌ها تحولی نو در صنعت هدست‌های واقعیت مجازی و بازار جهانی آن‌ها ایجاد خواهد کرد.

1th pic

هنگامی که هدست MR (واقعیت ترکیبی) مایکروسافت معرفی شد، بسیاری از مخاطبان پیش‌بینی کردند که این هدست با توجه به قیمت پایین و ویژگی‌های سخت‌افزاری آن فروش خوبی خواهد داشت. هدست‌های واقعیت ترکیبی مایکروسافت با قیمت ۲۹۹ دلار وارد بازار‌های جهانی می‌شوند اما عملکرد و کارایی آن بیشتر از این قیمت با ارزش است. ترکیب هدست‌های واقعیت مجازی MR با یک گرافیک یکپارچه حس مبدل حرفه‌ای بازی را به کاربر ارائه می‌د‌هد.

شرکت فیسبوک نیز تحت تاثیر نوسانات و تحولات بازار، کاهش قیمت شدید و قابل توجهی را در هدست‌های Oculus Rift اعمال کرد. در شش ماه گذشته، قیمت تمام شده هدست Oculus و کنترلر‌های حرکتی آن به ۳۹۹ دلار کاهش یافته است (قیمت آن به ۴۹۹ دلار پس از پایان فروش موقت باز خواهد گشت)، علاوه بر این هفته گذشته قیمت فروش هدست‌های HTC Vive به ۵۹۹ دلار کاهش پیدا کرد.

قیمت هدست های ویندوز MR از ۲۹۹ دلار تا ۳۹۹ دلار متغیر است، علت این تغییر در قیمت، تفاوت های کم در کیفیت ساخت و ارگونومی هدست‌ها بیان شده است، در حالی که از نظر فنی، تقریبا یکسان هستند. اگر بخواهید کنترلر‌های حرکتی آن را نیز در دست داشته باشید باید یکصد دلار اضافی پرداخت کنید. بنابراین رنج قیمت هدست‌های واقعیت ترکیبی مایکروسافت چیزی در حدود ۳۹۹ تا ۴۹۹ دلار است. با توجه به قیمت‌های فروش هدست‌های HTC Vive و Oculus Rift و عملکرد و کارایی که این هدست‌ها دارند، قیمت فروش هدست واقعیت ترکیبی مایکروسافت واقعا منصفانه است.

org pic

جدا از بحث قیمت هدست‌های واقعیت ترکیبی مایکروسافت، موضوع چگونگی استفاده از این هدست‌ها مطرح می‌شود. هدست‌های واقعیت ترکیبی ویندوز واقعیت دارای دو حالت Regular و Ultra است که تقریبا مشابه با هدست‌های HTC Vive و Oculus Rift عمل می‌کند. در کنار این موضوع، سخت افزار هدست واقعیت ترکیبی مایکروسافت یک کارت گرافیک اختصاصی چند صد دلاری و یک پردازنده مناسب دارد که درواقع عملکرد و کارایی هدست به این دو تراشه وابسته است. نکته جالب توجه دیگر این است که پلتفرم ویندوز هدست MR قابلیت اجرا بر روی سیستم‌های رده پایین و ارزان با گرافیک یکپارچه را نیز دارد.

هنگام بازی در سیستم هدست با گرافیک یکپارچه متوجه شدیم که مایکروسافت شگردی را برای کاهش نرخ فریم هدست از ۹۰fps به ۶۰fps به کار بسته است. به جرات می‌توان گفت با این حرکت مایکروسافت، اولین تجربه واقعی VR (واقعیت مجازی) برای کاربر ایجاد می‌شود. حقیقت این است که هدست به صورت موقعیتی ردیابی می شود و عمکلرد‌های حرکتی شما را در صورت استفاده از کنترلر‌های حرکتی هدست، به صورت دقیق آنالیز می‌کند.

2th pic

کنترلر‌های جدید مایکروسافت کاملا به وسیله سنسور‌های موجود در هدست ردیابی می‌شوند و هیچ نیازی به دوربین‌های خارجی و فناوری‌های دیگر ندارند. قرار است در فصل تعطیلات پیش‌رو، این کنترلر‌ها همراه با یک باندل از طرف شرکت ایسر با قیمت ۳۹۹ دلار به فروش برسند. کنترلر‌های Windows Mixed Reality شباهت زیادی به Oculus Rift و htc vive دارند. حلقه‌ای از LED‌ها روی کنترلر دیده می‌شوند که وظیفه ردیابی دارند، پس از آن پنلی همراه با ترک‌پد دایره‌وار، دستگیره آنالوگ و دکمه منو روی این کنترلر جای گرفته‌اند. برای اولین بار موشن کنترلر‌هایی با این ویژگی که بر اساس ردیابی درون به بیرون است وارد بازار می‌شوند. در واقع طراحی این کنترلر‌ها بخشی از برنامه مایکروسافت برای سیستم‌های واقعیت مجازی و افزوده است که می‌توان در هر جایی از آن‌ها استفاده کرد.

در حالت Ultra هدست واقعیت ترکیبی، همه چیز بسیار نرم و روان است. تعدادی از عناوین VR در حالت Ultra بر روی هدست واقعیت ترکیبی مایکروسافت امتحان شد و به جرات می‌توان گفت عملکرد هدست در اجرای عناوین VR با عملکرد سایر هدست‌ها قابل قیاس نیست. نمایشگر‌هایی که رزولوشن بالایی دارند به طبع تجربه‌ای با کیفیت از محتوای VR را به کاربر ارائه می‌دهند. در آزمایش تجزیه و تحلیل ۳۰ دقیقه‌ای هدست واقعیت ترکیبی مایکروسافت که با استفاده از یک سیستم کامپیوتری (GPU کمتر از ۱۰۸۰) انجام شد به جرات می‌توان گفت شاهد هیچ گونه ایراد و مشکل فنی در طول آزمایش بودیم.

3th pic

پلتفرم واقعیت ترکیبی ویندوز به تعدادی لایه‌های متفاوت تقسیم می‌شود. نمایش‌گری که روی سر جای می‌گیرد (HMD, head-mounted display) با ۶ درجه آزادی (۶DoF, six Degrees of Freedom) ، نشان‌دهنده‌ی سطح حرکتی سه بعدی و پشتیبانی از ردیابی موقعیت است. واقعیت ترکیبی از چیزی استفاده می‌کند که مایکروسافت به آن inside-out 6DoF می‌گوید؛ که به معنای ردیاب موقعیتی است که داده‌ها را از چندین سنسور ورودی و دوربین با الگوریتم‌هایی به منظور یک‌دست نگه داشتن تجربه، ترکیب می‌کند، است. هدست‌های واقعیت مجازی‌های پایدار، شامل Samsung Gear VR و Google Daydream View، در حال حاضر از ۳DoF پشتیبانی می‌کنند که گاهی اوقات با عنوان pitch-yaw-roll از آن یاد می‌شود. هدست‌های واقعیت مجازی ناپایدار مانند Oculus Rift و HTC Vive از ردیابی ۶DoF برخوردار هستند.

5th pic

سخت‌افزار هدست‌های واقعیت ترکیبی مایکروسافت دارای نقاط قوت قابل توجه‌ای است که می‌تواند بسیاری از سازمان‌هایی را که به دنبال سخت‌افزاری سازگار و بهینه شده با هر شرایط محیط و سیستم کامپیوتری هستند، مجذوب خود کند. چرا که سخت‌افزار هدست‌های MR مایکروسافت به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به سرعت می توانند با مکان های مختلف و سخت‌افزار‌های متنوع سیستم‌ها سازگار شوند. برای مصرف کنندگان نیز، با توجه به کاهش قیمت هدست‌های واقعیت مجازی HTC Vive و Oculus Rift، این دو مدل از هدست‌ها گزینه‌های ایده‌الی محسوب می‌شوند.

ارسال نظر