بال کامپوزیتی منعطف در هواپیماهای مدرن

مواد کامپوزیت مانند گرافن در حال متحول کردن صنایع تولیدی، از بدنه ماشین گرفته تا زیر ساخت های رباتیک هستند.

بال کامپوزیتی منعطف در هواپیماهای مدرن

به گزارش کلیک، این مواد به لطف ترکیبی از استحکام بالا و مقاومت در برابر حرارت و وزن کم ، مخصوصا در صنایع هوایی بسیار پر کاربرد هستند. درست مانند این ماده کامپوزیتی شرکت Aviation Partners که با همکاری FlexSys برای بال های " flexfoil" خود ساخته اند. این ماده به طور باورنکردنی قابل انعطاف است و در عین حال قدرت خود را حفظ کرده و مزایای ساختاری خود را دارد.

تغییر حالت بال در میانه پرواز مزایای بسیاری در بهینه سازی لیفت، بهره وری سوخت، کاهش بار، و کنترل اوج و انحراف دارد. در زمان تیک آف، خلبان می‌تواند به اندازه مورد نیاز سطح بال را صاف کند، اما در طی پرواز بال برای بهره وری سوخت، تغییر حالت دهد.

untitled-1

بال های فعلی هواپیما از زبانه، اسپویلر و بخش متحرک برای تغییر حالت بال استفاده می کنند اما این ساختار سفت متکی بر سیستم مکانیکی پیچیده ای است. Flexfoil یک مکانیسم یک دست و بدون اتصال است که تحمل بار را به اندازه مساوی روی ساختار پخش می‌کند. این دو شرکت مدعی هستند این جایگزین بی همتا برای مکانیسم فعلی است و عمر طولانی با هزینه نگهداری کم دارد.

طبق گزارشات این دو شرکت مشغول کار با یک مشتری نامعلوم هستند تا اولین بال منعطف تجاری خود را بسازند. ناسا نیز مشغول کار بر روی بال های قابل انطباق است که بتواند ذر حین پرواز آن ها را تا کرد.

ارسال نظر