کسب درآمد از اطلاعات ژنتیکی با استفاده از فناوری زنجیره بلوکی

رسانه کلیک – فناوری زنجیره بلوکی در حوزه‌های بسیاری به مردم اجازه داده است تا به کسب درآمد از اطلاعات ژنتیکی خود بپردازند.

کسب درآمد از اطلاعات ژنتیکی با استفاده از فناوری زنجیره بلوکی

از آنجا که این فناوری از نوع شبکه‌ای غیرمتمرکز و توزیع شده است، به کاربران مختلف اجازه می‌دهد تا به اطلاعات خصوصی افراد دسترسی ویژه و پولی داشته باشند. یکی از این حوزه‌های پول‌ساز حوزه اطلاعات ژنتیکی است.

این اطلاعات در عصر دیجیتال ارزش بسیار زیادی دارد. ارزش بازار اطلاعات ژنتیکی در سال ۲۰۱۰ تقریباً ۵.۹ میلیارد دلار بود، ولی فعالان این حوزه می‌خواهند این عدد را تا سال ۲۰۲۰ به ۶۰ میلیارد دلار برسانند. این رشد عظیم ده برابری تنها به وسیله پیشرفت فناوری در زمینه آزمایشات ژنتیک، القای خصوصیات ژنتیکی و تشخیص بیماری‌ها امکان‌پذیر است.

زنوم (Zenome) که توسط چند پزشک متخصص در حوزه بیولوژی/بیوشیمی مولکولی و بیوانفورماتیک تاسیس شده است، شرکتی است که می‌خواهد اطلاعات ژنومی را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهد و در عین حال برای کارهای تحقیقاتی و آزمایشگاهی با همکاری دانشمندان به اطلاعات ارزشمند ژنتیکی دست یابد.

مشکلات مربوط به ارزش‌گذاری و حریم خصوصی

مشکلاتی که بر سر راه تجاری‌سازی این ایده قرار دارد بیشتر حول محور دو موضوع ارزش‌گذاری و حریم خصوصی است. در حال حاضر، اصلی‌ترین نگرانی مردم بر سر حریم خصوصی است و تعداد کمی از رهبران این صنعت نیز معتقدند که این اطلاعات ژنتیکی باید در انحصار آن‌ها باشد.

اکثر این اطلاعات را دیتاسنترهای ژنتیکیِ شرکت‌ها، سازمان‌های دولتی، مراکز تحقیقاتی، موسسات پزشکی و شرکت‌های دارویی کنترل می‌کنند و به دنبال این هستند که هم با قوانین حریم خصوصی کنار بیایند و هم جنبه‌های اقتصادی قضیه را مدیریت کنند.

ارزش محتواهایی که به وضوح فقط متعلق به مصرف‌کننده است و در این داده‌ها وجود دارد، توسط این شرکت‌های متمرکز کنترل می‌شود. اما حتی اگر مصرف‌کننده با استفاده و پردازش‌های بعدی این داده‌ها موافقت کند، اولین و تنها مالک، خودش باقی می‌ماند. مدیریت، حریم خصوصی و ارزش‌گذاری این حوزه هنوز خیلی دشوار و پیچیده است.

پاسخ، زنجیره بلوکی است

این اطلاعات را می‌توان با استفاده از زنجیره بلوکی ایمن نگه داشته و از آن بدون استفاده از سیستم‌های متمرکز به پول رسید. زنوم از طریق دفتر حساب توزیع شده زنجیره بلوکی امکان کنترل و ارزش‌گذاری داده‌ها را در اختیار خود مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد.

سیستم زنوم امکان جامع و جدیدی است که علاوه بر حفظ حریم خصوصی، کنترل این اطلاعات ژنومی را در اختیار شما قرار می‌دهد. مضاف بر این، به شما اجازه می‌دهد تا از طریق فروش دسترسی به بخش‌های مختلف اطلاعات ژنتیکی خود به مراکز تحقیقاتی پول در بیاورید.

اطلاعات ژنتیکی و علم آینده

فناوری زنجیره بلوکی اجازه می‌دهد تا از اطلاعات ژنتیکی خود به روش‌های دیگری هم استفاده کنید. اول، پلتفرم جدید زنوم با فراهم کردن یک شبکه نظیر-به-نظیر می‌تواند حجم عظیم داده‌های تولیدی مراکز تحقیقاتی را از طریق فناوری زنجیره بلوکی در جایی امن ذخیره کند.

دوم، فناوری زنجیره بلوکی دسترسی به تحقیقات علمی انجام گرفته روی ژنوم میلیون‌ها انسان را ممکن می‌سازد، در حالی که تا پیش از این به دلیل نگرانی‌های امنیتی امکان فراهم سازی چنین دسترسی گسترده‌ای وجود نداشت. امنیت دفتر حساب توزیع شده به گونه‌ای است که به مصرف کنندگان اجازه می‌دهد تا اطلاعاتشان را بدون این که اطلاعات سایر بخش‌های شبکه را به خطر بیندازند در اختیار شرکت‌های علمی بگذارند،

نهایتاً، پلتفرمی که توسط زنوم ساخته شده است به مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهد تا اطلاعات خود را به اشتراک بگذارند، به علم کمک کنند، و از این کار پول در بیاورند. با فراهم‌سازی امکان پرداخت پول برای این داده از طریق یک دفتر حساب توزیع شده، این شرکت به خود کاربران اجازه می‌دهد تا برای اطلاعاتشان ارزش‌گذاری کنند و قیمت آن را تعیین نمایند.

ICO آینده را تغییر می‌دهد!

زنوم، پیش‌خرید ICO خود را از روز ۱۷ اکتبر (۲۵ مهر) با توکنی به نام ZNA آغاز کرده است. افرادی که از طریق پیش‌خرید اقدام به تهیه این سیستم کنند، ۱۰۰ درصد توکن هدیه دریافت خواهند کرد. توکن‌های ZNA به عنوان یک مکانیزم جبرانی داخلی در دفتر حساب این پلتفرم استفاده می‌شود. ارزش بازار شرکت زنوم ۹۶۰ هزار دلار است.

برای کسب جزئیات علمی بیشتر، برگ سفید زنوم را ببینید. بازاریابی این ICO برعهده شرکت Qugla.com بوده است.

خود واقعی شما همان کدهای ژنتیکی‌تان است. حالا زنوم روشی پیدا کرده است تا امن و راحت بتوانید از این اطلاعات درآمدزایی کنید.

ارسال نظر