خوکچه خزه ای ، سرسخت ترین دشمن انقراض!

خوکچه خزه ای موجودی کوچک است که طول بدن آن در بهترین حالت به یک میلی‌متر می رسد، این جانور هشت پا و یا چهار جفت پا دارد و در طیف وسیعی از نوع‌ها دیده شده است، برخی از گونه های خوکچه خزه ای در اقیانوس‌ها و برخی دیگر در خشکی‌ زندگی می کنند.

خوکچه خزه ای ، سرسخت ترین دشمن انقراض!

داروین در کتاب خاستگاه گونه های خود و در بحث بقای جانوران، اصلی‌ترین مشخصه لازم یک موجود زنده برای مقابله با پدیده انقراض را تطابق پذیری آن عنوان می کند، امروز دانشمندان جانوری را می شناسند که مثالی بارز برای یک گونه بقا یافته است.

خوکچه خزه ای موجودی کوچک است که طول بدن آن در بهترین حالت به یک میلی‌متر می رسد، این جانور هشت پا و یا چهار جفت پا دارد و در طیف وسیعی از نوع‌ها دیده شده است، برخی از گونه های خوکچه خزه ای در اقیانوس‌ها و برخی دیگر در خشکی‌ زندگی می کنند.

در سال ۲۰۰۷ آژانس فضایی اروپا نمونه‌هایی از خوکچه خزه ای را همراه با ماهواره Foton-M3 خود به مدت ۱۲ روز به فضا فرستاد. کارشناسان سپس گزارشی منتشر کردند که نشان می داد این جانور از آنچه که تصور می شد نیز جان سخت تر است، خوکچه خزه ای در طول سفر فضایی خود در معرض دماهایی چون -۲۷۲ درجه و نیز ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد قرار گرفته بود و همچنان به زندگی ادامه می داد.

بنا به گزارشی که در نشریه Natural Science Journal درباره این جانور منتشر شد گفته می شود که خوکچه خزه ای می تواند بدون آب و غذا مدت زمانی ۱۰ ساله را زنده بماند در قسمتی دیگر از این مقاله گفته شده که این گونه جانوری حتی در مقابل تشعشعات هسته ای چون ۵۰۰۰-۶۲۰۰ Gy هم مقاومت می کند .

دانشمندان معتقدند تنها حوادثی از قبیل برخورد سیاره ای با کره ما ، سوپرنوا و انفجار پرتوی گاما می توانند منجر به انقراض خوکچه خزه ای شوند. دانشمندان می گویند که برای تابش اشعه های کشنده خورشید که احتمالاً قدرت از بین بردن خوکچه خزه ای را دارد ابتدا لازم است تا لایه اوزون دور زمین به طور کامل تخلیه شود.

بعید است که انسان‌ها بتوانند انقراض این جانوران را به چشم ببینند، چرا که خود مدت‌ها قبل تر از فرارسیدن این حادثه به انقراض رسیده‌اند.

این بی مهرگان دارای رفتار ذاتی و بیولوژیکی خاصی هستند که به آنها اجازه تبدیل شدن به صدف‌ها را می دهد. بنا به مقاله ای که در نشریه Plos Journal منتشر شد گفته می شود که خوکچه خزه ای می تواند در صورت لزوم آب بدن خود را تخلیه کند، این رفتاری است که این جانور در شرایط نا مناسب محیطی نشان می دهد تا متابولیسم بدنش کاهش یافته و بتواند برای مدت طولانی‌تری به زندگی ادامه دهد. گفتنی است که در شرایط مطلوب خوکچه خزه ای دوباره قادر به جذب آب خواهد بود تا به زندگی عادی‌اش برگردد.

از دیگر رفتار های شاخص این گونه جانوری که آن را قادر ساخته تا در بدترین شرایط محیطی هم زنده بماند ویژگی ای در بدن آن است که به کمک آن می تواند از خود گلیسیرین ترشح کند، موجود با ترشح این ماده لایه ای پیله ای شکل را به دور خود تشکیل می دهد که می تواند آن را در برابر سرمای شدید محافظت کند، همان‌طور که گفتیم خوکچه خزه ای می تواند تا به شکل صدف در آید در این حالت جانور آب بدنش را تخلیه کرده و گلیسیرین ترشح می کند که نتیجه تولید لایه ای سخت همچون صدف خواهد بود که از بدن خوکچه خزه ای محافظت می کند، از طرف دیگر با کاهش متابولیسم که در این حالت اتفاق می افتد خوکچه خزه ای قادر خواهد بود تا چیزی در حدود ۱۰۰ سال و تا پدید آمدن شرایط محیطی مطلوب زنده بماند.

ارسال نظر