طرح نوآورانه حرکت خودروها توسط انرژی باد

محققان موسسه سلطنتی KTH در سوئد در حال بررسی پروژه‌ای هستند که با استفاده از آن بتوانند وسایل نقلیه را به وسیله انرژی باد به حرکت در بیاورند و بتوان از این طریق در سوخت ماشین صرفه جویی کرد.

طرح نوآورانه حرکت خودروها توسط انرژی باد

به گزارش کلیک ، محققان سوئدی در حال بررسی طرحی هستند که با استفاده از آن می توان از انرژی بادی که در مسیر حرکت یک خودرو ایجاد می شود، استفاده کرد و با استفاده از ذخیره سازی انرژی باد، در سوخت خودرو صرفه جویی کرد.

به گزارش سازمان حمل‌ونقل آمریکا، حدود ۷۰ درصد از حمل و نقل های سنگین در آمریکا به وسیله کامیون ها صورت می پذیردکه برخی اوقات وزن این محموله‌ها به چیزی برابر با ۱۰ تن نیز می رسد و برای جابه‌جایی این ۱۰ تن بار چندین کامیون مورد استفاده است. علاوه بر وقت و زمان، سوخت زیادی نیز صرف جابه‌جایی این محصولات از نقطه‌ای به نقطه دیگر می شود.

حرکت کامیون در طول مسیر باعث ایجاد جریان هوا می شود و به وسیله ابزار آلات آیرودینامیکی می توان این جریان هوا را به نوع خوبی از انرژی تبدیل کرد که به وسیله آن انرژی و سوخت کمتری مصرف شود و نیمی از سوخت کامیون در طول مسیر از طریق انرژی باد تأمین شود.

استفاده بهینه از سوخت با کمک انرژی باد در حمل و نقل

این پروژه از سال ۱۹۲۰ به نوعی مطرح شده است و جرقه‌های اولیه استفاده از سرویس آیرودینامیکی برای بهره وری بیشتر از انرژی، در آن سال ها زده شده است ولی تاکنون تلاش های بسیار زیادی برای بهره وری بهتر از این سرویس شده است و محققان در فکر عملی کردن و در دسترس کردن این سرویس برای همه افراد هستند. شاید بتوان گفت این معضل به نوعی در هواپیما نیز دیده می شود و در هواپیما نیز این مسئله مطرح می شود که چگونه می توان مصرف سوخت را کاهش داد و یا روشی را جایگزین کرد که هواپیما در شرایط اضطراری از سوخت ذخیره خود که از انرژی های پاک ذخیره کرده است استفاده کند.

گروه تحقیقاتی KTH با استفاده از مخزن کنترل هوا که بر روی نمونه آزمایشگاهی کامیون تعبیه کرده اند، توانسته اند میزان هوای ذخیره شده در مسافت یک کیلومتری را اندازه گیری کنند.

استفاده بهینه از سوخت با کمک انرژی باد در حمل و نقل

با استفاده از این فناوری باد در محفظه تعبیه شده در قسمت جلویی کامیون ذخیره می شود و با توجه به سرویس های تبدیل انرژی در این قسمت باد به صورت انرژی در قسمت جلویی کامیون ذخیره شده است و به نوع انرژی مفید برای کار تبدیل شده است، حالا راننده می تواند در صورت لزوم از این انرژی ذخیره شده استفاده کند. در واقع برای شروع کار سیستم این مبدل یک دیسک پلاسمایی در قسمت جلویی ماشین تعبیه شده است که با واکنش با مولکول‌های هوا این تبدیل انرژی را صورت می دهد. این دیسک پلاسمایی این قدرت را دارد تا با توجه به جهت وزش باد تغییر زاویه دهد و از باد بهترین بهره را ببرد.

در آخر محقق و سخنگوی تیم تحقیقاتی KTH اظهار داشته است که هدف اصلی در این پروژه بهره‌وری هر چه بیشتر از انرژی باد است و تلاش بر این است که میزان و درصد این بهره وری هر چه بالاتر رود.

ارسال نظر