موزیلا خواستار کمک فوری کاربران به اینترنت شد

شرکت موزیلا سازنده فایرفاکس این پرسش را مطرح می کند که آیا اینترنت می تواند از تلاش های متعدد برای تسلط و کنترل بر آن به سلامت عبور کند.

موزیلا خواستار کمک فوری کاربران به اینترنت شد

به گزارش کلیک، مارک سورمان، مدیر اجرایی بنیاد موزیلا سازنده فایرفاکس می گوید، بخش اعظمی از اینترنت در وضعیت خطرناکی قرار دارد و ما همگی ما به عنوان استفاده کنندگان از آن باید برای نجات آن کمک کنیم.
ما ممکن است میزان رشد اینترنت در طی سی سال گذشته را تحسین کنیم، اما سورمان بر نشانه های متعدد حاکی از ناسالم بودن اینترنت تاکید می کند، برای مثال می توان به حملاتMirai botnet ، تمرکز بر بازار، نظارت و سانسور دولتی، نفوذ اطلاعاتی و سیاست های نابود کننده نوآوری اشاره کرد.
سورمان می پرسد، "من نمی دانم که آیا این منبع عمومی با ارزش می تواند ایمن، بی خطر و قابل اطمینان باقی بماند. آیا آن می تواند با این شرایط به بقای خود ادامه دهد؟"
او با اشاره به اینترنت اشیاء، سیستم های خودکار و هوش مصنوعی می افزاید، " با توجه به فراگیر شدن اینترنت در دوره کنونی، این پرسش ها نیز اهمیت بیشتری پیدا کرده اند، ما صرفاً از کامپیوتر استفاده نمی کنیم بلکه درون آن زندگی می کنیم. "

" چگونگی عملکرد اینترنت و سالم بودن آن بر روی شادی، حریم خصوصی، وضعیت مالی و اقتصادی و دموکراسی ما تاثیر مستقیم دارد."
فراخوان برای عمل (CTA) سورمان با نمونه اولیه گزارش سلامت اینترنت شرکت غیر انتفاعی موزیلا منطبق است و نگاهی دارد به روندهای سالم و ناسالم شکل دهنده اینترنت. پنج حوزه اصلی آن شامل نوآوری بی محدودیت، شمول و فراگیری دیجیتال، تمرکز زدایی، حریم خصوصی و امنیت و سواد اینترنتی است.
شرکت موزیلا بعد از جمع آوری بازخوردها نسبت به نمونه اولیه، اولین گزارش را بعد از ماه اکتبر ارائه خواهد کرد.
وجود بیش از ۱٫۱ میلیارد وب سایتی که اکثراً به صورت منبع باز هستند نشانه مثبتی از نوآوری بدون محدودیت است. با این وجود، موزیلا می گوید که اینترنت همیشه خود را از مشکلات ناشی از سیاست های نادرست حفظ کرده است، مسائلی مانند قوانین قدیمی کپی رایت، توافقات تجاری محرمانه و مدیریت محدود کننده حقوق دیجیتال.
اگرچه موبایل کمک کرده تا بیش از سه میلیارد نفر به اینترنت متصل شوند، اما در سال گذشته ۵۶ مورد قطعی اینترنت وجود داشته که در مقایسه با ۱۵ مورد قطعی سال ۲۰۱۵ بیشتر است.

نگرانی موزیلا این است که طرح اینترنت غیر متمرکز، هرچند توسط قانون رشد یافته و محافظت شده باشد، توسط برخی از شرکت های مهم مانند: فیس بوک، گوگل، آمازون، اپل، Tencent، علی بابا مورد تهدید قرار گیرد، به طوری که آنها پیام رسانی، تجارت و جستجو را در انحصار خود بگیرند.
موزیلا می گوید، " اگرچه این شرکت ها به میلیاردها نفر خدمات بسیار با ارزشی ارائه می کنند، اما آنها همچنین در حال تقویت و یکپارچه کردن کنترل خود بر ارتباطات و ثروت بشر در سطح بسیار گسترده ای هستند، به گونه ای که تاکنون در تاریخ نمونه آن مشاهده نشده است. "
موزیلا با انجام رمزگذاری های گسترده تر در وب و ارتباطات موافق است، اما همچنین بر قوانین نظارتی جدید تاکید می کند، برای مثال، منشور Snooper's Charter در بریتانیا.
موزیلا همچنین از بدافزار Mirai که در پس حملات DDoS سال گذشته قرار داشت و وب کم ها و دستگاه های اینترنت اشیاء ناامن دیگر را مورد سوء استفاده قرار داد اظهار نگرانی می کند و خواستار برقراری استانداردهای ایمنی، قوانین و معیارهای مسئولیت پذیری است.
این گزارش همچنین توجهات را به سمت تمرکز سیاست گذاری ها بر سواد اینترنتی در زمینه یادگیری چگونگی کدگذاری یا استفاده از کامپیوتر جلب می کند، به طوری که این تمرکز باعث می شود مهارت های دیگر از جمله توانایی شناختن اخبار جعلی و جدا کردن تبلیغات از نتایج جستجو نادیده گرفته شوند.

ارسال نظر