اعلام نقشه های ماسک برای سفر به مریخ

ایلان ماسک به تازگی طرح ۴ مرحله ای خود را برای سفر به مریخ به اشتراک گذاشته است.

اعلام نقشه های ماسک برای سفر به مریخ

به گزارش کلیک، ماسک که از بزرگان دنیای تکنولوژی است می خواهد ۱ میلیون نفر را در صورت وقوع فاجعه ای آخرالزمانی به مریخ ارسال کند و طبق پیش بینی های او هزینه هر نفر حدود ۲۰۰ هزار دلار یا کمتر خواهد شد.

به این منظور مدیر عامل شرکت اسپیس ایکس طرح خود را برای استعمار مریخ در روز ۲۷ سپتامبر منتشر کرد. این طرح شامل موارد مختلفی بود، از جمله این که چگونه سیستم حمل و نقل بین سیاره ای (ITS) موشک ها، سفینه های فضایی، غلاف سوخت ، و دیگر قطعات حیاتی کار خود را در این سیستم انجام می دهند.

با این حال، ارائه کامل این طرح در کنگره بین المللی فضانوردی در گوادالاخارا، مکزیک به سختی انجام شد و با واکنش های شدیدی روبه رو گردید.

در روز یکشنبه ماسک با ورود به سایت Reddit به طرفداران خودش این اجازه را داد که با برگذاری یک جلسه پرسش و پاسخ دوستانه، از او در مورد این طرح بیشتر سوال کنند و به جزئیات بیشتری درست یابند.

در طول این جلسه، کاربر El-Psy-Kangaroo از ماسک در مورد عملیات سوخت گیری (چرا که سفینه ها سوخت کافی برای بازگشت به مریخ را نخواهند داشت) سفینه ها پرسید. مایک هم پاسخ وی را با پرده برداری از یک طرح استعمارگرایانه چهار فازی داد. پاسخ های او کمی پیچیده است، بنابراین ما هر فاز را موشکافانه بررسی می کنیم تا شما هم بیشتر در جریان جزئیات این طرح قرار بگیرید.

۱ - ماموریت اولیه

در ماه آوریل ۲۰۱۶، اسپیس ایکس اعلام کرد که قصد دارد تا یک فضاپیمای نوع اژدها را هر چه زودتر در سال ۲۰۱۸ به مریخ ارسال کند.

پیش از این اسپیس ایکس در بیانیه ای اعلام کرد: "این ماموریت به شناسایی و پی بردن به فناوری های مورد نیاز برای حمل محموله های بزرگ و فرود بدون مشکل بر روی مریخ کمک خواهد کرد. هم چنین ماموریت "اژدهای سرخ" (نام این سفینه) به مریخ اطلاعات کلی در مورد استعمار هر چه راحت تر این سیاره در اختیارمان قرار می دهد.

ماسک هم در طول سخنرانی خود در روز ۲۷ سپتامبر در این باره گفت: "ما می خواهیم برای این کار آهنگی ثابتی ایجاد کنیم، مثل بلند شدن یک پرواز عادی یا ترک کردن یک قطار از ایستگاه، می خواهیم همیشه یک سفینه میان زمین و مریخ در حال پرواز باشد.

اما پیش از جلسه پرسش و پاسخ ماسک در Reddit، دقیقا مشخص نبود که او قصد دارد چه نوع وسایل و ابزاری را با اژدهای سرخ به مریخ ارسال کند.

حالا می دانیم که احتمالا این وسایل شامل ربات های آب یاب برای یافتن آب روی سیاره و وسایلی هستند که می توانند واکنش های ساباتیر را انجام دهند. واکنش ساباتیر یک فرآیند شیمیایی است که کربن را از هوای رقیق مریخ می مکد و با استفاده از انرژی خورشیدی آن را با هیدروژن گرفته شده از آب ترکیب می کند و به فرم های قابل احتراق سوخت متان تبدیل می نماید.

ماسک در ادامه گفت: "این اتفاق به خوبی در مریخ می افتد، چرا که این سیاره دارای گاز CO2 در اتمسفرش است."

۲ - رها کردن یک کارخانه سوخت بزرگ در مقیاس کامل

ماسک نوشت: " "قلب طلایی" در حالی به سمت مریخ پرتاب می گردد که تنها با تجهیزات ساخت یک نیروگاه تولید سوخت لود شده است."

اولین سفینه فضایی ماسک، که "قلب طلایی" (نام آن برگرفته از سریال علمی تخیلی معروف Guide to the Galaxy است) نام دارد، این ابزار و لوازم را در ماموریت آینده خود به مریخ حمل می کند. دلیل این کار چست؟ همان طور که گفتیم سفینه ها نمی توانند سوخت کافی برای بازگشت به زمین را با خود حمل کنند، در نتیجه لازم است که مجددا سوخت گیری نمایند.

ماسک در سخنرانی خود گفت: "این که بتوانیم افرادی را به مریخ بفرستیم و آن جا شهری را برپا کنیم، در حالی که نواتینم آن ها را زمین بازگردانیم، کار پوچی است که اگر آن را انجام ندهیم بهتر است. مسلما همه دوست دارند که یک کارخانه تولید سوخت در مریخ درست شود تا سفینه ها بتوانند بازگردند."

پیش از جلسه پرسش و پاسخ معلوم نبود که ماسک قصد دارد چگونه یک کارخانه تولید سوخت برای فضاپیماها در مریخ بسازد.

۳ - ماموریت فضاپیمای پیشگام

ماسک نوشت: "ماموریت اولین فضاپیما که در واقع پیشگام گروه نیز به حساب می آید، این است که با تجهیزاتی که دارد یک پایگاه ابتدایی و موقت درست کند و کارخانه سوخت را تکمیل نماید."

اگر اولین گروه از داوطلبانی که توسط اسپیس ایکس به مریخ منتقل شدند، بخواهند کارخانه تولید سوختی درست کنند تا به خانه بازگردند، ابتدا نیاز به ساخت یک محیط زیست دارند تا بتوانند در آن زندگی کنند، نفس بکشند، مواد غذایی پرورش دهند، آب بازیافت کنند و بسیاری دیگر از موارد به برای حیات الزامی است.

بیش از ۵۰ سال است که این چالش ها ذهن محققان اکتشافات فضایی در سراسر جهان را به خود مشغول کرده است، اما ماسک همیشه راه های خودش را دارد و راب پرایس در ابن باره می نویسد: "اولین ساکنان مریخ در زیر گنبدهای شیشه ای غول پیکری زندگی خواهند کرد و با استفاده از ربات های معدنی خانه هایی را که در آن ها زندگی می کنند، گسترش می دهند."

حالا نام اولین به اصطلاح مستعمره در مریخ چه خواهد بود؟ ماسک در پاسخ سوالی که در مورد نام اولین پایگاه بر روی مریخ در سایت Reddit در روز یک شنبه از او شد گفت که نام آن "پایگاه آلفای مریخ" خواهد بود.

هنگامی که پایگاه آلفای مریخ ساخته شد، ساکنان آن باید زیستگاهش را مطابق میل خود تغییر دهند تا بتوانند کارخانه تولید سوخت و قطعات آن را که توسط سفینه قلب طلایی تحویل داده می شود، پیاده سازی کنند. این گونه به نظر می رسد که جزئیات فنی تمام این شاهکارهای باور نکردنی مهندسی در بهترین و بالاترین حالت خود هستند.

اگر واقعا ماسک می تواند این کار را انجام دهد، پس بهتر است هر چه سریع تر فضاپیماش را به سمت مدار مریخ ارسال کند، تا حد آسمان را برای بشر بشکند.

۴ - ساکن شدن بر روی مریخ

ماسک نوشت: "اگر بتوان تعداد پروازهای از زمین به مریخ را که هر ۲۶ ماه یک بار رخ می دهد، به صورت بی وقفه انجام داد، جمعیت پایگاه آلفا به خودی خود رشد می کند. البته تنها افراد به مریخ فرستاده نمی شوند، بلکه تعدادی هم باز می گردند که جمعیت را در نوسان قرار می دهد."

هر مستعمره فضایی ممکن است تنها به ۴۰ هزار داوطلبان برای تنوع ژنتیکی و جلوگیری از اثرات منفی هم خونی نیاز داشته باشد.

اما ماسک در سخنرانی خود در کنگره بین المللی فضانوردی در گوادالاخارا، مکزیک اعلام کرد که مایل است یک شهر فضایی کامل بر روی مریخ تاسیس کند، به طوری که حتی فروشگاه های فست فود هم در آن وجود داشته باشد. او اعلام کرد که به نوع زندگی صرفا برای بقا بر روی مریخ علاقه ای ندارد. از این رو، یک میلیون نفر رقم برآوردی برای یک شهرستان پر رونق و پر جمعیت بین شهرهای آستین، تگزاس، سن خوزه و کالیفرنیا است. در واقع یک میلیون نفر تعداد جمعیتی است که ماسک تمایل دارد به مریخ ارسال کند.

اگر پایگاه راهبردی مریخ با موفقیت ساخته شود، اسپیس ایکس و متحدانش مانند بوئینگ می توانند شروع به ارسال تجهیزات بسیار گران قیمت از زمین به مریخ کنند. این اتفاق می تواند فرصت مناسبی برای ارسال بیشتر جمعیت و ساخت یک شهر کامل بر روی مریخ باشد. برای حمایت از این پروازها، ماسک مجبور خواهد بود غلاف های سوخت بیشتر و بیشتری را در مدار اطراف زمین نگه داری کند، چرا که سفینه ها می توانند به وسیله قلاب آن ها را کشیده و پس از خالی شدن تانک هایشان، مجددا آن ها را پر کنند.

با این حال ماسک در سخنرانی خود گفته است که هر کسی که راهی این سفر می شود باید آماده مرگ باشد. او گفت: "نخستین سفر به مریخ واقعا بسیار خطرناک خواهد بود. در این سفر احتمال مرگ و میر بالا است و هیچ راهی برای فرار از آن وجود نخواهد داشت."

آیا این امکان پذیر است؟

حتی با این جزئیات جدید، هنوز حفره ها و ناگفته های فراوانی وجود دارد که ماسک باید پر کند. به علاوه او باید هزینه های زیادی کند تا مطمئن شود که طرح هایش کار می کند. آیا او می تواند حتی با کمک کمپانی های دیگر زمین را به مقصد مریخترک کند؟

جان لاگسون، یک کارشناس امور فضایی و مورخ در انستیتوی سیاست های فضایی دانشگاه جرج واشنگتن، که یکی از مخاطبان بحث ماسک در مکزیک و شاهد فرود فضانوردان آپولو ۱۱ برروی مریخ بود، به شدت تردید داشت.

او گفت: "من فکر می کنم اتفاقی به این بزرگی و در این دامنه بسیار بعید است که برای بشر با دانش کنونی اتفاق بیافتد. شاید چند سال آینده این ایده ها شدنی باشند اما فعلا بعید می دانم." البته او در ادامه گفت که اگر اراده، سرمایه و تعامل به اندازه کافی میان شرکا داشته باشیم، شاید بتوان این کار را انجام داد.

به هر حال، این اخبار، اتفاق کوچکی نیستند و می توانند زندگی بشر را برای همیشه تغییر دهند. امیدواریم هر چه زودتر اخبار خوشحال کننده تری در این باره به گوشمان برسد.

ارسال نظر