چاله مرموز مریخی، سوال برانگیز شد

چاله‌ای در نیمکره‌ی جنوبی مریخ مدت‌هاست باعث سردرگمی دانشمندان شده است و علت ایجاد آن هنوز مشخص نیست.

چاله مرموز مریخی، سوال برانگیز شد

به گزارش کلیک، در حال حاضر بشر به مدت دو دهه است که کاوشگر فعال در مریخ دارد. این مدت زمان کافی برای شناخت چشم انداز مریخ به ما داده است. ما همه چیز در مورد خاک آن، جغرافیا و حتی محتمل‌ترین مکان های جریان آب در مریخ را میدانیم، اما هنوز همه چیز را نمی‌دانیم. مخصوصا یک مکان در نیمکره جنوبی مریخ باعث رنج دانشمندان شده است. این بخش یک گودال عظیم است و کسی نمی‌داند چگونه ایجاد شده است.

این چاله در محلی با نام مستعار "پنیر سوئیسی" قرار دارد. علت نام‌گذاری این محل زمینه‌ی سوراخ سوراخ یخ کربن دی‌اکسید در آنجاست. این گودال به چند دلیل گیج کننده است. یک علت آن این است که علایم ماهواره ای نشان نمی‌دهند به دلیل برخورد ایجاد شده باشد و منطقه‌ای از بقایای کافی در آنجا وجود ندارد. اگر این گودال یک دهانه حاصل برخورد سیارک باشد، بیشتر نشانه های آن فرسوده شده است.

یک نظریه دیگر این است که شاید یک فرورفتگی ناشی از فروپاشی بخش زیرین آن است. اگر علت ایجاد آن این باشد، چند مورد می‌تواند باعث آن شده باشد، از جمله جریان آب و یا حتی گدازه در زیر آن. چنین احتمالاتی نیازمند مطالعه از نزدیک است اما متاسفانه کاوشگرهای موجود در مکانی نیستند که امکان چنین بررسی‌ای وجود داشته باشد.

در حال حاضر این گودال همچنان یک ناهنجاری باقی خواهد ماند و نمی‌توانیم بفهمیم آیا این یک تغییر ناگهانی در وضعیت آب و هوایی بوده یا یک کرم غول پیکر زمانی در این سیاره پرسه می‌زده است.

ارسال نظر