نمایشگاه نانو برگزار می شود

رئیس ستاد نانو امروز ۱۱ مهر، در نشست خبری ضمن ارائه توضیحاتی پیرامون نمایشگاه بین المللی نانو گفت که امیدوار است امسال نمایشگاه موثرتر از هر سال برگزار شود.

نمایشگاه نانو برگزار می شود

دکتر سرکار، در مورد این جشنواره توضیح داد:«بحث جشنواره را مطرح کردیم چون این برنامه شامل حضور تمام فعالان در عرصه توسعه فناوری نانوست. از بخش نهادهای ترویجی تا حضور بخش دانش آموزی و دانشجویی، انجمن ها و تشکل های علمی، دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و همین طور تمام نهادهایی که در راستای توسعه نانو دارند در بحث پتنت، بازار خدمات ارائه می کنند، صندوق هایی که اعطای تسهیلات می کنند، شرکت هایی که محصولات نانو را تولید می کنند و واحدهای صنعتی که با استفاده از فناوری نانو محصولات خود را ارتقا داده اند و محصولاتی با کیفیت و کارایی بهتر به بازار عرضه کردند. بنابر این مجموعه ای از این فعالان در عرصه نانو حاضران جشنواره را تشکیل می دهند.»

وی در خصوص برنامه های جشنواره نانو افزود:« روز اول، افتتاحیه را ساعت سه و نیم بعد از ظهر با حضور معاون اول رئیس جمهور و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و حضور سایر مسئولین و تمام شرکت کننده ها آغاز می کنیم و در خلال این برنامه تقدیر خواهیم کرد از شرکت های برتر نانو که محصولات نانو دارند و هم چنین از شرکت های تجهیزات ساز و مراکز رشد برتر.»

دکتر سرکار ادامه داد:«و بعد بازدیدی توسط معاون اول رئیس جمهور انجام خواهد شد. روز دوم ما نشستی داریم با سفرای کشورهای خارجی که دعوت شده اند و انتظار داریم که سفرای بیش از ۵۰ کشور در این برنامه حضور داشته باشند. این برنامه با مشارکت فعال وزرات امور خارجه دارد انجام می شود که قابلیت های ایران در عرصه نانو تکنولوژی ارائه شود به این سفرا و بتوانیم با اطلاع رسانی و آگاه کردن سفرای این کشورها ظرفیت های تعاملات خود را در عرصه بین المللی ارتقا دهیم. همکاری ها می توانند در تمام زمینه ها باشد: همکاری های علمی فناوری، همکاری های آموزشی و تبادل دانشجو و نهایتا در عرصه تبادل فناوری و بعد عرضه محصولات نانو به سایر کشورها. بنابر این نشست بسیار موثری خواهد بود که حضور دکتر ستاری و دکتر تخت روانجی برگزار خواهد شد که استقبال خوبی از آن شده و برای سفرا نیز یک تور بازدید از نمایشگاه پیش بینی شده که قابلیت های آن را از نزدیک مشاهده کنند.»

رئیس ستاد فناوری نانو ضمن توضیح برنامه ها و نشست های پیش بینی شده در نمایشگاه گفت:«در خلال این چهار روز نشست های تخصصی را پیش بینی کرده ایم که بحث های با اهمیتی مانند نشست ثبت پتنت، بازاریابی، نهادهای فعال در عرصه نانو و کشاورزی، نشستی در رابطه با کارگاه آموزشی ایمنی، بهداشت و مدیریت پسماند، کنسرسیوم برای منسوجات نانویی در آن برگزار خواهیم کرد. قصد داریم این نشست ها را برگزار کنیم که عملا تولید کنندگان بتوانند با یک برند مشترک محصولات شان را در بازار عرضه کنند.»

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری به توضیح برنامه های آینده برای جوانان پرداخت و گفت:« نهایتا موضوعی در فرمایشات مقام معظم رهبری شنیده ایم که توصیه فرمودند برای این که دانشجویان و اساتید بیایند و ظرفیت های نانو تکنولوژی را از نزدیک ببیند و اکتفا نکنند به شنیده های خودشان. ما پارسال بر اساس برنامه ریزی که شده بود توانستیم در خدمت هزار نفر از دانشجویانی باشیم که در حوزه نانو تکنولوژی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتر ا دارند درس می خوانند و امسال برنامه ریزی کردیم که انشالا میزبان دو هزار نفر از این دانشجویان باشیم. همین طور در کنار این موضوع برنامه ریزی کردیم که نمایندگی های مقام معظم رهبری در دانشگاه ها را بتوانیم با هماهنگی با این مجموعه میزبان تعداد کثیری از دانشجویان از دانشگاه ها و پژوهشگاه ها از سر تا سر کشور باشیم.»

رئیس ستاد فناوری نانو ابراز امیدواری کرد که این نمایشگاه امسال میزبان حدود ۴ هزار دانشجو و استاد باشد که این امر قطعا به ارتقای روحیه خودباروی و خوداتکایی در دانشجویان کمک خواهد کرد و علاقمندی آن ها را به فعالیت در عرصه نانو را افزایش می دهد.

سرکار ضمن امیدواری به این که جشنواره امسال با شکوه تر و بسیار موثرتر از سال های گذشته برگزار شود، گفت:«برای تور دانشگاهی بیش از ۳۰ دانشگاه و پژوهشگاه ثبت نام کرده اند که از این نمایشگاه دیدن داشته باشند. ما در مجموعه جشنواره قطعا برنامه های متنوع دیگری را تدارک دیده ایم.»

۵ شرکت از تایوان، ۵ شرکت از کره جنوبی و یک کشور از روسیه در نمایشگاه نانو حضور دارند. بازدیدکنندگانی از کشورهای مختلف دنیا نیز به نمایشگاه خواهند آمد تا ظرفیت های نانو ایران را ارزیابی کنند که این باعث می شوند همکاری های ایران در حوزه های مختلف افزایش پیدا کند.

رئیس ستاد نانو در مورد این که آیا قرار است نمایشگاه نانو به یک نمایشگاه بین المللی تبدیل شود گفت:«در حال انجام مطالعاتی هستیم که آیا به نفع ما هست تا شرایط را به گونه ای فراهم کنیم که قبل از این که شرکت های داخلی مان به بلوغ کامل برسند ارتباط شرکت های خارجی را با مصرف کنندگان مان برقرار کنیم یا نه. این کار مزایا و معایبی دارد.»

وی در این زمینه توضیح داد:«ما فکر می کنیم باید مقداری صبر کنیم تا شرکت های خودمان در زمینه های مختلف به بلوغ کامل برسند و بعد، آن عرصه رقابتی را فراهم کنیم. این کار می تواند مزایایی داشته باشد. شرکت های داخلی ببینند که باید با شرکت های خارجی رقابت کنند، کیفیت و تنوع محصولات شان را ارتقا بدهند. یا بعضی از این محصولات اگر به کشور بیایند طبیعتا شرکت های داخلی ترغیب می شوند که آن را به صورت مشابه در داخل تولید کنند. از طرف دیگر اگر شرایط را حساب نشده باز بگذاریم خیلی از صنایع و کارخانجات ما ارتباطی را برقرار کنند و تولیدکنندگان داخلی را به حاشیه برانند. باید هر دو را به گونه ای در نظر گرفت که تعادل حفظ شود.»

سرکار روابط بین المللی ستاد نانو را بر شمارد و گفت:«ما با بیشتر از ۱۸ کشور صادرات داریم که به کشورهای مبدا دنیاست از جمله کره جنوبی، استرالیا، چین روسیه آلمان ترکیه پاکستان و عراق و کشورهای CIS (کشورهای مستقل هم سود). سعی می کنیم که حجم و جغرافیای صادراتی محصولات نانو گسترده تر شود و این امکان پذیر نیست مگر این که ما در نمایشگاه های بین المللی و در کنار آن در عرصه صادرات فعال شویم.»

وی سپس به محصولات صادراتی عرصه نانو اشاره کرد و گفت:«تعداد محصولاتی که صادر می کنیم دو دسته است: یکی تجهیزات آزمایشگاهی است و در کنار آن تجهیزات صنعتی (سرمایه ای) و دیگری مواد و محصولات مصرفی (مواد اولیه نانو).»

رئیس ستاد نانو در مورد این که آیا همکاری های ایران و کره که پیش از این صحبت شده بود در این نمایشگاه تاثیری داشته است یا نه و هم چنین سفرهای خارجی قبلی توضیح داد:«امسال ما در نمایشگاه کره شرکت کردیم و ۲ تفاهیم نامه با مجموعه هایی وابسته به وزارت علوم وتحقیقات آن ها و دیگری مربوط به وزارت صنایع آن هاست امضا شد.من هم چنین سفری به تایوان داشتم و با وزیر اقتصاد و بازرگانی تایوان و وزیر علوم آن ها ملاقاتی داشتم برای توسعه همکاری ها در عرصه علم و تبادل فناوری. پیرو همین امر امسال ۵ شرکت تایوانی در نمایشگاه حضور دارند.»

وی افزود:«ما سال گذشته در کره برنامه ای داشتیم که تکنولوژی های ایران را به شرکت های کره ای برای صادرات تکنولوژی به کره معرفی کردیم. امسال کره تقاضا دارد همین برنامه در ایران برگزار شود. بنابر این نشستی خواهیم داشت که شرکت های کره ای تکنولوژی خود را به شرکت های ایرانی معرفی خواهند کرد. ما اولین برنامه خود را با چین سال گذشته در خلال ۳ روزی که نمایشگاه داشتند برگزار کردیم. آن ها، یک روز را به نام روز نانو ایران نام گذاری کردند و ۱۰ فناوری چینی معرفی شد که خوشبختانه الان چند تا از این فناوری ها در شرف عقد قرارداد هستند.»

لازم به ذکر است نمایشگاه نانو از ۱۴ تا ۱۷ مهرماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود.

ارسال نظر