آنالیز داده های سرطان با الگوریتم های ناسا

الگوریتم‌های داده‌های بزرگ (Big Data) ناسا که برای آنالیز داده های نجومی طراحی شده بود، اکنون برای مقابله با سرطان استفاده می شود.

آنالیز داده های سرطان با الگوریتم های ناسا

به گزارش کلیک، محققان موسسه ملی سرطان، با استفاده از تکنیک های تحلیل داده به کشف دانش جهت مبارزه بر علیه سرطان می پردازند. محققان از تکنیکی که توسط دانشمندان داده ناسا طراحی شده است در این مورد بهره می برند.

دانشمندان ناسا، به دنبال کشف راه هایی هستند که به مدیریت و اکتشاف دانش در میان حجم انبوهی از داده ها بپردازد ، داده های ناسا از ماهواره ها، پروب، رصد خانه ها و سایر دستگاه ها تولید می شود که انبوهی از داده را تولید می کنند.

بسیاری از الگوریتم های ناسا، به تجزیه و تحلیل حجم انبوهی از داده هایی که برای ستاره شناسان و فیزیک دانان جالب است می پردازند و به اصطلاح سوزنی را در میان انبوهی از کاه می یابند.

از سال ۲۰۰۰، پژوهشگران شبکه تحقیقات تشخیص زودرس EDRN، که انبوهی از داده های سرطان که شامل بیومارکرها از جمله شیمیایی و ژنتیکی هستند را جمع آوری کرده اند. بیش از ۱۰ سال است که این داده ها بیشتر و بیشتر شده است. بنابراین حجم زیادی از داده ها با ویژگی‌ها و خصیصه های زیادی وجود دارند که تجزیه و تحلیل آن ها به سادگی قابل انجام نیست.

بنابراین، پژوهشگران EDRN نیاز به استانداردسازی داده های خود هستند و همچنین نیازمند ابزارهایی برای تجزیه و تحلیل داده ها و ارزیابی معیارها اندازه گیری هستند.

با ادامه این راه چالش های جدیدی در انتظار پژوهشگران است. محققان EDRN امیدوار هستند که بتوانند قابلیت های بصری سازی و برنامه نویسی را یکپارچه سازی کنند تا به اهداف خود دست یابند.

الگوریتم های یادگیری ماشین EDRN در آینده می توانند مثلا یک سی تی اسکن بیمار را با حجم انبوهی از داده های سی تی اسکن مقایسه کنند. هرچه روش های خودکار برای تشخیص و طبقه بندی ویژگی های تصاویر پزشکی توسعه داده شود، فرصت های زیادی برای کشف دانش فراهم می شود.

مانند آنچه که در پردازش تصویر و تجزیه و تحلیل تصاویر نجوم به ستاره شناسان منتقل شده است، در حوزه پزشکی نیز آنالیز تصاویر می تواند به کشف دانش نهفته در تصاویر و پیشگیری و یا درمان بیمار منتهی شود.

ارسال نظر