ناسا شهاب سنگ های 79 میلیون تنی را به کمک بمب هسته ای نابود می کند!

رسانه کلیک - بر اساس گزارش BuzzFeed، همکاری ناسا و اداره ملی امنیت هسته ای آمریکا (NNSA) می تواند منجر به تولید بمب هسته ای برای انهدام شهاب سنگ و جلوگیری از برخورد اجرام آسمانی با کره زمین شود.

ناسا شهاب سنگ های 79 میلیون تنی را به کمک بمب هسته ای نابود می کند!

اگرچه امکان وقوع چنین اتفاقی بسیار ناچیز است، اما برخورد شهاب سنگ با کره زمین را می توان یک فاجعه ناگوار و جهانی دانست. همین مسئله دانشمندان ناسا را بر آن داشت تا روش جدیدی برای انهدام شهاب سنگ به وسیله بمب های هسته ای پیدا کنند.

این بمب ها که وزن آنها حداکثر به ۸ تُن می رسد، می تواند با برخورد به یکی از شهاب سنگ ها، اجرام دیگر را نیز نابود کند یا به عنوان روشی دیگر، بزرگ ترین شهاب سنگ را هدف قرار داده و به این ترتیب، موارد کوچک تر را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

آقای ریچارد بینزل متخصص MIT در این خصوص گفت:

افراد باهوش این موضوع را جدی گرفته و در حال تفکر در این زمینه هستند. ایده های آنان در این خصوص اهمیت بسزایی داشته و باید به آنها پرداخته شود.

از آنجا که مجله علمی Acta Astronautica به این موضوع اشاره کرده، هر چقدر زمان بیشتری صرف ساخت بمب اتمی برای جلوگیری از برخورد شهاب سنگ ها با زمین شود، به همان اندازه شانس رسیدن به موفقیت بیشتر خواهد شد.

به عنوان طرح آزمایشی، دانشمندان در حال استفاده از شهاب سنگی به نام Bennu هستند. بر اساس محاسبات و پیش بینی ها، احتمال برخورد آن به کره زمین در 21 سپتامبر 2135 حدودا 1 به 2700 است! سفینه فضایی OSIRIS-Rex که در سال 2016 پرتاب شد، در مسیر آن قرار گرفته است. اواخر سال جاری و پیش از انهدام، نمونه هایی از سطح شهاب سنگ یاد شده توسط این سفینه به زمین انتقال داده می شود.

Bennu دارای وزنی حدود 79 میلیون تُن و طول آن نیز 1600 متر است. اگر چنین جسمی با زمین برخورد کند، می تواند صدایی بیش از 20 برابر بزرگ ترین بمب هیدروژنی تست شده را تولید کند.

یکی از فیزیک دانان به نام دیوید دیربورن به رسانه خبری BuzzFeed گفت:

اگر شهاب سنگ به اندازه کافی کوچک باشد و به موقع وارد عمل شویم، می توانیم با پرتاب ایمپکتور (impactor) یا سفینه منحرف کننده اجرام آسمانی با آن مقابله کنیم. البته وقتی صحبت از اجرام بزرگتر و مخرب تر به میان می آید، هیچ وسیله ای نمی تواند بهتر از بمب هسته ای عمل کند.

تعیین محل دقیق برخورد اجسام با اجرام آسمانی تا حدودی سخت است. چرا که آنها تحت تاثیر فشارهای زیادی در خارج از جو زمین قرار دارند و همین موضوع باعث بروز رفتارهای پیش بینی نشده از سوی آنها می شود؛ لذا ساخت سلاح های اتمی برای انهدام شهاب سنگ کار دشواری به نظر می رسد و انجام چنین پروژه هایی مستلزم سرعت عمل بالا و دقیقی است.

ارسال نظر