ناسا نخستین سیاره فرا خورشیدی را با فشار جو پیدا می کند

به گزارش کلیک، ستاره شناسان ناسا روز سه شنبه اعلام کردند که با همکاری ESA و دانشگاه کالج لندن، برای نخستین بار یک سیاره فرا خورشیدی "فرازمینی" را با فشار جو کشف کرده اند.

به گزارش کلیک، ابتدا دوربین میدان گسترده تلسکوپ هابل 3 (WFC3) موقعیت سیاره را حدود 40 سال نوری دورتر از زمین مشخص کرد. فرازمینی ها حقیقتاً سیاره هایی سنگی هستند که بزرگ تر از زمین می باشند. این سیاره حدوداً هشت برابر بزرگتر از زمین است. عقیده بر این است که این سیاره ها متداول ترین نوع سیاره های سنگی در کهکشان راه شیری است.
آنجلس تزیاراس، دانشجوی دکترای UCL، در یک اظهاریه گفت: این نتیجه بسیار هیجان انگیز است، زیرا نخستین باری است که توانسته ایم اثرات طیفی را بیابیم که نشان می دهند گازهایی در جو یک فرازمینی وجود دارد. مشاهدات جوی 55 Cancri e حاکی از این هستند که که سیاره برای پیوستن به حجم قابل توجهی از هیدروژن و هلیوم از سحابی هایی که اساساً آن را تشکیل داده اند، اداره می شود.
متاسفانه 55 Cancri e احتمالاً برای زندگی مناسب نیست. به نظر می رسد تقریباً تمامی جو آن از هیدروژن و هلیوم تشکیل شده باشد و اثری از آب در آن نباشد. علاوه بر این، سیاره به اندازه ای به ستاره خود نزدیک است که یک سال آن حدود 18 ساعت زمینی طول می کشد و سطح سیاره می تواند تا 2000 درجه سانتی گراد گرم شود.

منبع:msn

ارسال نظر