کشف عجیب ناسا در مورد دریاچه ارومیه

تصاویر ماهواره‌ای از فضا نشان می‌دهد که دریاچه ارومیه به یکی از جاذبه‌های طبیعی عجیب و غریب تبدیل شده است و به نظر می‌رسد که مشابه آن فقط بر روی کره مریخ است.

کشف عجیب ناسا در مورد دریاچه ارومیه

به گزارش کلیک، اتفاق عجیبی برای دریاچه ارومیه اتفاق افتاده است که توسط ماهواره Aqua ناسا به ثبت رسیده است.

در چند ماه اخیر، دریاچه ارومیه رنگ قرمز روشنی به خود گرفته است. گستره قرمز رنگ آب شبیه چشم‌اندازهایی در مریخ است. این رنگ قرمز به دلیل میکرو ارگانیسم‌هایی است که در دریاچه زندگی می‌کنند.

این دریاچه برای مدتی به دلیل گرمای هوا خشک شده بود و آب آن نیز نسبت به قبل شورتر شده بود و این وضعیت برای این میکرو ارگانیسم‌ها یک ضیافت به حساب می‌آید، بنابراین با رشد و نمو این میکرو ارگانیسم‌ها رنگ دریاچه از سبز به قرمز تغییر رنگ داده است.

green-lake-red-lake-595306

به طور معمول دریاچه ارومیه به رنگ سبز سیر است، بنابراین این تغییر رنگ که توسط MODIS تصویر برداری شده است یک شوک تکان دهنده است. تصاویری که از این دریاچه در ۲۳ آوریل به ثبت رسیده است به رنگ سبز است ولی تصاویر ۱۸ جولای آب این رودخانه را قرمز سیر نشان می‌دهد.

GREEN-LAKE-533512

کارشناسان بر این باورند که دو گروه از ارگانیسم‌ها می‌توانند دلیل این تغییر رنگ باشند: مورد اول، یک خانواده قدیمی از جلبک‌ها به نام دونالیلا (Dunaliella) و دیگری یک خانواده قدیمی از باکتری‌ها به نام هلوباکتری (Halobacteriaceae).

این باکتری رنگدانه قرمزی به نام باکتریودوپسین آزاد می‌کند و جذب نور و تبدیل آن به انرژی باعث رشد باکتری می‌شود. زمانی که جمعیت این باکتریها به اندازه کافی بزرگ باشد می‌توانند روی رنگ آب تاثیر بگذارند.

Red-lake-595310

ولی دریاچه ارومیه تنها دریاچه قرمز رنگ در دنیا نیست! یک دریاچه دیگر در اکراین رنگ قرمز مایل به زرد دارد و تصاویر این دریاچه نیز خیره کننده است. رنگ قرمز و اشکال صخره‌های خیره‌کننده، این دریاچه را به یکی از شگفتی‌های منحصر به فرد در شبه جزیره کریمه تبدیل کرده است. با تغییر نور، رنگ دریاچه نمک Koyashskoye از صورتی مداد رنگی به یک قرمز پر جنب و جوش و جذاب تغییر می‌کند.

ارسال نظر