دردسر جدید ناسا؛ کمبود لباس فضانوردی

با اعلام برنامه ریزی های آتی برای سفر به مریخ، مشکلات مختلف سفرهای فضایی نیز پررنگ تر می‌شوند. یکی از این مشکلات که ناسا با آن مواجه است، کمبود لباس فضایی برای فضانوردان خود است.

دردسر جدید ناسا؛ کمبود لباس فضانوردی

به گزارش کلیک ، طبق گزارشات ناسا، لباس‌های فضایی ناسا در حال فرسوده شدن هستند و قطعات آن از هم جدا می‌شوند و مدت‌هاست دیگر جایگزین نمی‌شوند. اگر شما یک دست لباس فضایی اضافه در کمد لباستان دارید، ناسا از دریافت آن خرسند می‌شود.

لباس‌هایی که شما بر تن فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌بینید، میلیون‌ها دلار قیمت دارند و حاصل سال‌ها تحقیق و توسعه هستند. اما در حال حاضر نیاز به لباس های پیشرفته تر برای رفتن به مریخ و فراسوی آن داریم، که به این معنی است با مشکل جدی کمبود لباس مواجه هستیم.

هر نوع ماموریت سرنشین دار ـ چه برای دهه بعدی در ماه باشد، یا به سوی مریخ ـ شدیدا به داشتن لباس های مناسب با فناوری درست ، حفاظت کافی، و سیستم حمایت زندگی متکی است.دفتر بازرسی کل ناسا(OIG) در گزارشات خود گفته است موجودی فعلی لباس های بخش حرکت فضایی ممکن است حتی تا زمان بازنشستگی ایستگاه فضایی تا سال ۲۰۲۴ نیز کافی نباشد. نسل بعدی لباس های فضایی در راه هستند، اما نه به این زودی.

ناسا در گزارش خود می‌گوید: «باوجود صرف ۲۰۰ میلیون دلار روی فناوری نسل بعدی لباس های فضایی، این آژانس سال‌ها از داشتن لباس فضایی آماده برای جایگزینی EMU یا مناسب برای اکتشافات آینده دور است.»

ماموریت های متفاوت نیاز به انواع مختلف لباس فضایی دارند، و ناسا مشغول کار بر روی سه نوع برنامه لباس فضایی برای تجهیز فضانوردان در آینده است: یکی برای ماموریت های ISS، یکی برای ماموریت پایگاه ماه، و دیگری برای ماموریت بالقوه مریخ.

کمبود لباس فضایی

لباس های ISS باید در جاذبه صفر کار کنند، در حالی که نسخه مریخی آن باید یک اتمسفر خشن و زمینی با سطح ناهموار و سخت را تحمل کند. ناسا سخت مشغول کار بر روی توسعه‌ی آن‌ها است، اما زمان به سرعت رو به اتمام است، مخصوصا اگر بخواهند ابتدا آن‌ها را روی ISS آزمایش کنند.

هرچند نسل بعدی لباس های استارلاینر، اوایل امسال رونمایی شد، اما تنها برای استفاده در داخل فضاپیما است و مناسب راهپیمایی فضایی نیست.

بخشی از پولی که ناسا خرج کرده است، تلف شده محسوب می‌شود: برای مثال تصمیم به ادامه توسعه لباس مناسب اکتشاف ماه، حتی پس از لغو ماموریت آن.

OIG می‌گوید ناسا هنوز تا تمام کردن کار جایگزین برای EMUهای فعلی سال‌ها فاصله دارد و اکنون تنها چهار لباس فضایی قابل استفاده در ISS باقی مانده است و هفت عدد دیگر در حال تعمیر و یا در پایگاه هستند. ما ممکن سات مجبور باشیم تمام دهه بعدی را با یازده لباس فضایی فرسوده سر کنیم. با ۱۷ برنامه پیاده‌روی فضایی تا مارس ۲۰۲۰ که عمدتا مربوط به تعمیر و نگه داری ایستگاه فضایی می‌شود، این تعداد لباس بسیار جای پرسش دارد.

لباس های فعلی مشکلاتی نیز دارند که به همین دلیل جایگزینی آن‌ها بسیار ضروری است: این لباس های می‌توانند باعث خستگی دست و صدمات شوند، قادر نیستند آب و غذای کافی برای پیاده‌روی طولانی حمل کنند، به اندازه کافی انعطاف پذیر نیستند و در اندازه های بزرگ نیز موجود نیستند که مناسب سایز تمامی فضانوردان باشند.

ارسال نظر