اکتشافات جدید ناسا در ماه پس از توافق با لاکهید مارتین

دوربین مادون قرمز جدید قادر است تا مناطق فرود واقع بر ماه و مریخ را شناسایی کند. گروهی از دوربین‌های مادون قرمز نوع جدید عکس برداری با جزئیات بیشتر را از سطح ماه و حتی مریخ ممکن کرده‌اند.

اکتشافات جدید ناسا در ماه پس از توافق با لاکهید مارتین

به گزارش کلیک، این هفته، ناسا یک قرارداد با لاکهید مارتین (Lockheed Martin) منعقد کرده است که اجازه می‌دهد تا مأموریت اکتشافی منظومه جبار را در سال ۲۰۱۸ انجام دهد و یک سامانه از دوربین‌های مادون قرمز را تحت نام اسکای فایر (SkyFire) شامل شود. انتظار می‌رود که این دوربین‌ها عکس‌هایی با جزئیات بیشتر را از سطح ماه بگیرند و مناطقی را که پتانسیل این را دارند تا فضاپیماها جهت انجام اکتشافات آینده انسان در آن‌ها فرود بیایند، کشف و شناسایی کنند. اگر این پرتاب موفقیت‌آمیز باشد، فناوری مشابهی قادر خواهد بود تا برای بررسی امکان پرتاب فضانوردان به مریخ مورد استفاده قرار گیرد.

این توافق‌نامه به لاکهید مارتین اجازه می‌دهد تا برای تبادل داده‌های حاصل از عکس‌ها، در پرتاب EM-1 ناسا به منظومه جبار، اسکای فایر را بر EM-1 قرار دهد. بر اساس گفته‌های جان رینگلبرگ (John Ringelberg) مدیر پروژه اسکای فایر لاکهید مارتین، این پرواز با ارتفاع کم بر فراز ماه کمک خواهد کرد تا شکاف‌هایی را که در دانش ما نسبت به ماه وجود دارند پر کرده و همچنین پتانسیل استفاده از فناوری برای اکتشافات فضایی بیشتر را بررسی کنیم.

اسکای فایر یک ماهواره مربعی یا همان CubeSat شش واحدی است. به عبارتی دیگر، اسکای فایر یک ماهواره مینیاتوری است که از چندین واحد کوچک‌تر ساخته شده است. ماهواره‌های مربعی امکان انجام پروژه‌های کمکی کوچک‌تر را فراهم می‌کنند تا در راستای یک مأموریت بزرگ‌تر تکمیل شوند.

حضور دوربین‌ها در فضا نظریه جدیدی نیست اما فناوری در حال توسعه توسط لاکهید مارتین وزن کمتری دارد. کم کردن وزن به آن معنا است که ماهواره قادر خواهد بود که با فاصله کمتری از ماه نسبت به فناوری های موجود به پرواز در بیاید. همچنین وزن کمتر قدرت مانور ماهواره را نیز افزایش می‌دهد.

optimized-ljsucubesat-nasa

جیمز راسل (James Russel) مأمور ارشد بازرسی در لاکهید مارتین، در مطبوعات منتشر شده گفته است: این ماهواره مربعی دنبال مشخصات ویژه‌ای از ماه می‌گردد مانند مناطقی که می‌توان در آن‌ها سامانه‌های استفاده از انرژی خورشیدی (مثل پنل ها و سلول های خورشیدی) را نصب کرد.

وی ادامه داد: ما قادر خواهیم بود تا با استفاده از حسگرهایی که ساخت و ارسالشان به فضا ارزان‌تر است، نکات جدیدی را از سطح ماه ببینیم.

طبق گفته های لاکهید مارتین، مأموریت ماه به‌عنوان نوعی اجرای آزمایشی برای سامانه اسکای فایر است. اگر این دوربین‌ها به طور موفقیت آمیز به ماه ارسال شوند، می‌توانند برای عکس‌برداری از مریخ هم مورد استفاده قرار بگیرند. عکس‌های مادون قرمز، عکس‌های عادی فضایی نیستند و این سامانه قادر است تا به طور بالقوه جزئیاتی را مانند مناطق ایده آل جهت فرود آمدن و امن‌ترین مناطق برای اکتشافات انسانی را تشخیص داده و فاش کند.

راسل افزود: به عنوان یک ماهواره مربعی کوچک، اسکای فایر این شانس را دارد تا تأثیرات بزرگی را در آینده مأموریت‌های فضایی سیاره‌ای ایجاد کند. وی ادامه داد که با جرم کمتر و تجهیزات بهتر، قادر خواهیم بود که به ماه نزدیک‌تر شده و اکتشافات عمیق‌تری داشته باشیم و همچنین می‌توانیم در مورد دسترسی‌های دور از منظومه خورشیدی نیز بیشتر یاد بگیریم.

اسکای فایر یکی از ۱۳ ماهواره مربعی دیگری است که انتظار می‌رود تا یک روز در سال ۲۰۱۸ بر روی EM-1 نصب شود.

ارسال نظر