ناسا از احتمال تشکیل حیات در یکی از قمرهای زحل خبر داد

اخیرا ناسا در رویداد ویژه‌‌ی خبری که ترتیب داده بود، از احتمال تشکیل حیات در اقیانوس‌های زیرسطحی یکی از قمرهای زحل خبر داد. همچنین در این رویداد شرایط لازم برای حیات در این قمر مطرح گردید. در ادامه با کلیک همراه باشید.

ناسا از احتمال تشکیل حیات در یکی از قمرهای زحل خبر داد

به گزارش کلیک ، معمولا ناسا برای مسائل پیش پا افتاده کنفرانس خبری ترتیب نمی دهد در نتیجه هنگامی که رویداد ویژه‌ی خبری برگزار می‌گردد باید انتظار شنیدن اخبار هیجان انگیزی را داشته باشیم. دانشمندان و ستاره شناسان ناسا در این رویداد اعلام کردند که یکی از قمرهای سیاره زحل با نام انسلادوس، شرایط لازم و کافی برای به وجود آمدن حیات اقیانوسی را دارا می باشد.

این قمر با قطر تقریبی ۵۰۰ کیلومتر ششمین قمر بزرگ سیاره زحل بوده که ار نظر علمی یکی ازمهمترین آنها نیز به شمار می رود. اگر چه سطح این قمر از یخ پوشیده شده، ولی مشاهدات قبلی نشان داد که آبفشان‌های بزرگی در سطح انسلادوس وجود دارد. این موضوع بیان می کند که احتمالا آب مایع در سطوح زیرین این قمر وجود داشته باشد.

بنابراین وقتی بخار داغ در نزدیکی مرکز و پوشش یخی عظیم در سطح را در نظر بگیریم، بازه دمایی بسیار گسترده ای از آب در میان این دو وجود خواهد داشت. به همین دلیل ناسا معتقد است احتمال تشکیل حیات در اقیانوس های زیرسطحی مایع این قمر بسیار بالاست.

فضاپیمای کاسینی که سال‌ها قبل از بین یکی از این آبفشان‌ها عبور کرده بود، مقدار قابل ملاحظه‌ای هیدروژن مولکولی را شناسایی کرد. دانشمندان معتقد هستند که این هیدروژن مولکولی از واکنش بین آب و هسته به شدت داغ این قمر تولید می‌شود، در اینصورت هنگامی که بخار داغ در فاصله‌ای اندک از مرکز و پوشش یخی عظیم در سطح را در نظر بگیریم، بازه دمایی گسترده‌ای از آب در میان این دو محیط وجود دارد. به این علت دانشمندان ناسا اعتقاد دارند که احتمال تشکیل حیات در اقیانوس های زیرسطحی مایع قمر انسلادوس بسیار زیاد است.

با وجود تمام این شواهد نمی توان بطور قطع گفت که حیات بر روی این قمر وجود دارد و تنها راه تایید این امر سفر به انسلادوس است. حتی پیدا شدن ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین نوع حیات یعنی حالت میکروبی در اقیانوس‌های این قمر می تواند نقطه عطفی در تاریخ بشر به حساب بیاید. با توجه به هیجان بالایی که ناسا در اعلام این خبر دارد، به احتمال زیاد در سال‌های آینده شاهد تحقیقات بیشتری در مورد این قمر خواهیم بود.

ارسال نظر