تولید سوخت پاک توسط ناسا

ناسا سوخت موشکی ساخته که پاک‌تر است و قصد دارد این هفته آن را معرفی کند.

تولید سوخت پاک توسط ناسا

به گزارش کلیک، کارشناسان ناسا از سال ۲۰۱۲ روی سوخت موشکی پاکی با کارآیی بالا کار می‌کردند و امید می‌رفت این سوخت روزی جایگزینی برای سوخت هیدرازینی (hydrazine) فوق‌العاده سمی باشد که در حال حاضر استفاده می‌شود. طبق آن‌چه در آگوست ۲۰۱۲ در رسانه‌ها منتشر شد، آژانس فضایی مستقر در واشنگتن دی‌سی Boulder، شرکت Ball Aerospace & Technologies کلورادو را انتخاب کرد تا در مورد سوخت جایگزین تحقیق کند و ظاهرا این شرکت آماده است این سوخت را در ماه جاری معرفی کند. در دعوت‌نامه‌ای که اواخر هفته گذشته به رسانه‌ها ارسال شد، سی و یکم مارس Ball Aerospace رسما درهای خود را برای پرده‌برداری از شرکت Green Propulsion Infusion Mission متعلق به ناسا می‌گشاید.

gpim2-720x720

ضرورتا فضاپیمای جدیدی که گزارش می‌شود «امن بر روی زمین و کارآمدتر در فضا» است، GPIM بعد از گذراندن آزمایشات عملی و محیطی سیستم و نرم‌افزار خود، برای نمایش عمومی آماده است. در حال حاضر این فضاپیما تا اوایل ۲۰۱۷ برای پرتاب تنظیم شده است، زمانی که قابلیت این را خواهد داشت تا سوخت مبنی بر آمونیاک-نیترات هیدروکسیل و ترکیب محرکه oxidizer خود-که به عنوان AF-M315E شناخته می‌شود-را نمایش دهد. امید می‌رود این سوخت تولید شده در آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی هوایی آمریکا، اثباتی از عملکرد بالا باشد و از سوخت هیدرازین قدیمی با محیط زیست مهربان‌تر برخورد کند.

سرپرست تیم تکنولوژی ناسا، مایکل گازاریک در سال ۲۰۱۲ گفت:«محرک (سوخت) پاک با عملکرد بالا قابلیت این را دارد که انقلابی در شیوه‌ای که به فضا سفر می‌کنیم ایجاد کند. در حالی که آلودگی رو به افزایش است و به محیط زیست ما آسیب وارد می‌کند، یک سوخت موشکی پاک می‌تواند به شکل هیجان‌انگیزی هزینه و زمان آماده شدن و پرتاب ماموریت‌های فضایی را کاهش دهد.»

gpim3-720x720

به علاوه تمیز‌تر بودن، سوخت پاک ابداعی از غلظت بالاتری نسبت به هیدرازین برخوردار است، بدین معنی که این قابلیت را دارد تا بهتر ذخیره شود. بیشتر این سوخت می‌تواند در مخازنی با حجم یکسان که باعث افزایش ۵۰ درصدی قابلیت مانور فضاپیماها می‌شود، ذخیره گردد. گذشته از این، نقطه انجماد سوخت بسیار پایین‌تر از هیدرازین است بنابر این نیروی کم‌تری از فضاپیما می‌گیرد تا دما را مناسب نگه دارد.

در مطلبی که اخیرا توسط آژانس فضایی منتشر شده است نوشته:«ناسا و شرکایش همیشه تلاش می‌کنند سخت‌ترین استانداردهای ایمنی را برای ذخیره‌سازی، جا به جایی و سوخت موشکی رعایت کنند. در حالی که سرو کار داشتن با همه سوخت‌های موشکی بدون احتیاط‌های امنیتی مناسب می‌تواند خطرناک باشد، AF-M315E در مقایسه با هیدرازین به شکل برجسته‌ای سطح سمی بودن را پایین آورده و باعث شده ذخیره کردن و سر و کار داشتن با آن راحت‌تر و ایمن‌تر شود. هم‌چنین کار کردن با آن محدودیت‌های کمتر می‌طلبد و قابلیتی که برای کوتاه‌تر شدن فرایند پرتاب دارد، هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.»

جدا از کاهش هزینه‌ها، استفاده از سوخت پاک می‌تواند پرتاب‌های فضایی را امن‌تر و سریع‌تر کند و فرایند خطرناک به زمین نشستن را از هفته‌ها به یک روز کاهش بدهند. روز سی و یکم مارس شرکت Ball Aerospace & Technologies اطلاعات بیشتری را فاش خواهد کرد.

منبع:digitaltrends

ارسال نظر