ناسا ربات تعمیرکار ماهواره به فضا می فرستد

ناسا قصد دارد با ربات خود به نام Restore-L نحوه مدیریت ماهواره‌ها را متحول کند. در این پروژه یک ربات برای سوخت رسانی و ارائه خدماتی به ماهواره‌های عملیاتی، به کار گرفته می‌شود.

ناسا ربات تعمیرکار ماهواره به فضا می فرستد

به گزارش کلیک، Restore-L تنها یک ربات تعمیر ماهواره نیست، بلکه می‌تواند به عنوان بستری برای آزمایش فناوری‌های جدید که ممکن است در مأموریت‌های دیگر در آینده مفید واقع شوند، نیز به کار گرفته شود. پروژه سفر مردم به مریخ که توسط ناسا عملی خواهد شد و در مورد آن تبلیغات زیادی شده است، یکی از این ماموریت‌ها است.

ناسا قصد دارد در نخستین مرحله آزمایش خود، از Restore-L به عنوان یک ربات فضایی برای سوخت رسانی و ارائه خدمات به ماهواره‌ای مستقر در مدار خود، استفاده کند. این ربات از یک سیستم هدایت خودکار برخوردار است. این ربات همچنین دارای پلتفرمی برای نصب تجهیزات قابل حمل است که این امکان را فراهم می‌کند که ربات به آسانی به ماهواره متصل شود. بازوی این ربات مجهز به تجهیزات مختلفی است که ربات با یکی از این ابزارها می‌تواند مقدار سوخت لازم را با فشار و دمای مناسب، در اختیار ماهواره مورد نظر قرار دهد.

هنگامی که عملیات سوخت گیری ماهواره مورد نظر به پایان رسید، ربات از آن جدا می‌شود و به سراغ ماهواره بعدی می‌رود. ناسا قصد دارد این فناوری جدید خود را روی ماهواره Landsat 7 خود که یک ماهواره در مدار نزدیک زمین است، مورد بررسی و آزمایش قرار دهد. این ماهواره توسط ناسا و سازمان زمین شناسی آمریکا به کار گرفته شده است.

با وجود اینکه Restore-L اساسا برای سوخت رسانی طراحی شده است، اما ناسا قصد دارد قابلیت‌های این ربات را توسعه دهد و از آن برای انجام خدمات کربوط به نگه داری ماهواره‌ها که باعث افزایش عمر مفید آن‌ها می‌شود، نیز استفاده کند.

YOUTUBE_HQ_SSCO_20150926_10-15-52_0005_youtube_hq_print

دستیار مدیر سازمان ارائه دهنده خدمات نگه داری ماهواره‌ها (SSCO) طی انتشار بیانیه‌ای اذعان کرد که Restore-L می‌تواند به عنوان یک ربات چند منظوره استفاده شود. هنگامی که این ربات در فضا مستقر شود، می‌تواند به عنوان یک ایستگاه سوخت رسانی فضایی عمل کند و در عین حال خدماتی را ارائه دهند که ماهواره‌ها بیشترین نیاز را به آن‌ها دارند. این ربات به عنوان ابزاری برای ارائه خدمات نگه داری، می‌تواند قطعاتی را در فضا تولید و مونتاژ کند و از آن‌ها برای ارائه خدمات به یک ماهواره استفاده کند. این ربات همچنین می‌تواند با برداشتن زباله‌های فضایی از مسیر مدارها، مانع تصادف‌های فضایی شود.

ناسا قصد دارد علاوه بر استفاده از این ربات به عنوان ابزاری برای ارائه خدمات نگه داری، از آن برای بررسی و آزمایش فناوری‌های جدید در مأموریت‌های آینده خود همچون مأموریت Asteroid Redirect و رصد خانه تلکسوپ پیمایشی مادون قرمز با میدان گسترده یا Wide-Field Infrared Survey Telescope، نیز استفاده کند. WFIRST که خبر ساخت آن در اوایل سال جاری اعلام شد، با قابلیت پشتیبانی از ربات‌های ارائه دهنده خدمات نگه داری و سوخت رسانی همانند Restore-L ساخته شده است.

ناسا قصد دارد از این فناوری به صورت گسترده در صنعت فضایی استفاده کند و آن را در اختیار کشورهایی قرار دهند که صاحب ماهواره هستند و می‌خواهند به جای از رده خارج کردن ماهواره‌های خود، به استفاده از آن‌ها در فضا ادامه دهند. قائم مقام مدیر پروژه در SSCO اذعان می‌کند که کشورهای صاحب ماهواره‌ها می‌توانند با این ربات عمر مفید ماهواره‌های خود را افزایش دهند و سوخت لازم را نیز در اختیار آن‌ها قرار دهند که این کار باعث می‌شود، بتوانند چند سال دیگر از ماهواره‌های خود استفاده کنند و به این ترتیب سرمایه گذاری اولیه خود درآمد کسب کنند.

ارسال نظر