تست موفقیت آمیز ناسا

منبع: extremetech

تست موفقیت آمیز ناسا

به گزارش کلیک، کپسول Orion که با پیشرفت خوب و بدون مشکل، به همراه تقویت کننده موشک که در سال گذشته با موفقیت آزمایش شد، در حال آمده شدن است.
حالا ناسا اقدام به پرتاب آزمایشی موتور به روز رسانی شده RS-25 برای اولین بار کرده است. این آزمایش بدون مواجه با مشکلی انجام شد و اشتعال ۱۰۹ درصدی برای ۵۰۰ ثانیه صورت گرفت.
در چند سال گذشته که شاتل فضایی از رده خارج شد، ناسا با تکیه بر کپسول های روسی سایوز به مدارهای پائینی زمین سفر می کرد. حالا ناسا قصد دارد تا با این فضاپیماهای جدید فضانوردان را به مدارهای زمین پرتاب کند. البته ناسا برای این کار خود اهداف بلند مدت را در نظر دارد و هدف اصلی آن فرستادن فضانوردان به سیارات دورست مانند مریخ است.
برای رسیدن به این منظور، SLS نیاز به استفاده از یک جفت راکت جامد بزرگتر که قبلا ساخته شده است، دارد. موتور RS-25 که به تازگی مورد آزمایش قرار گرفت اولین نوع از نژاد جدید خودش است.RS-25 از همان موتور پایه پروازی شاتل استفاده می کند. اما پیمانکار این پروژه Aerojet Rocketdyne، در واقع ۱۶ موتور باقی مانده شاتل را گرفت و آن ها را برای استفاده بر روی SLS مجددا آماده کرد.
تقریبا تمام موتور استفاده شده در RS-25 در ماموریت های مختلف شاتل حضور داشته اند و ۱۳۵ بار پرتاب موفقیت آمیز کسب کرده اند. همین امر موجب شد تا Aerojet Rocketdyne با اطمینان اعلام کند که موشک فعلی قابل اطمینان ترین موشکی است که تا کنون شاخته شده است.
در زمان استفاده از شاتل، وقتی که از ماموریت فضایی باز می گشت، موتورها مرمت و برای استفاده مجدد آماده می شدند. اما در مورد SLS این گونه نخواهد بود.
در مرحله اول موتورها قابل استفاده مجدد نخواهند بود، بنابراین ۱۶ موتور باقی مانده برای چهار پرتاب کافی خواهند بود. ناسا یک قرارداد ۱٫۶ میلیارد دلاری با Aerojet Rocketdyne برای راه اندازی و ساخت مجدد موتور جدید RS-25 بسته است.
آزمایش موفقیت آمیز در تأسیسات مرکز فضایی Stennis ناسا یک گام مهم است. یک احتراق ۵۰۰ ثانیه ای چیزی است که SLS را در رسیدن به هدف نزدیک می کند. دفعه بعدی که موتورها به همین میزان زمان می سوزند، زمانی است که در حال بردن انسان ها به فضا است. البته قسمت های دیگر RS-25 هم در همین زمان در تأسیسات مرکز فضایی Stennis آزمایش خواهند شد.
اولین رونمایی رسمی از SLS برای ۲۰۱۸ برنامه ریزی شده است که چهار RS-25S و دو SRB، یک کپسول Orion بدون سرنشین را به مدار منتقل می کنند.
اگر همه چیز، همان گونه که برنامه ریزی شده است پیش برود، ماموریت همراه با خدمه در سال ۲۰۲۳ اتفاق خواهد افتاد.
به امید آن روز و موفقیت و پیشرفت بیشتر جامعه انسانی در عرضه فضانوردی و دستیابی به نقاط دورتر جهان هستی.

منبع: extremetech

ارسال نظر