ناسا تلاش میکند مردم را در اتاقش به وسیله ی انفجار صوتی بترساند

آژانس فضایی قصد دارد جت مافوق صوت را به زمین برگرداند. اولین مرحله برای انجام این کار چیست؟ اولین مرحله دریافتن این موضوع است که مردم زمین تا چه اندازه می­توانند صدای بلند را تحمل کنند.

ناسا تلاش میکند مردم را در اتاقش به وسیله ی انفجار صوتی بترساند

هنگامیکه یک هواپیما سریع­تر از سرعت نور حرکت کند، باعث ایجاد انفجار صوتی می­شود و همچنین باعث ایجاد یک نویز می­شود که از فشار امواج در نوک و دم هواپیما به وجودمی آید.ناسا اعتقاد دارد، ساخت یک جت مافوق صوت کم سروصدا شدنی است. همانطور که ساخت جت کنکورد شدنی بود.تحقیقات در اتاقی ویژه در حال انجام است تا متوجه شویم مردم چه نوع صدایی از یک جت را می­توانند تحمل کنند.

به گزارش کلیک ، ناسا در ویدیویی که سه­شنبه منتشرشد، درباره­ ی برنامه­ اش اینگونه گفت:

"جاناتان راسام: کاری که ما علاقه­ مند به انجامش هستیم این است که بتوانیم، میزان عصبانی شدن مردم را، به هنگام شنیدن صدای انفجارهای صوتی مختلف، پیش بینی کنیم. راسام یک تکنولوژیست هوافضا است، که در اتاقی در مرکز تحقیقاتی لانگلی در ویرجینیا به آزمایش صدای انفجارهای صوتی می­پردازد. این اتاق به گونه ­ای ترتیب داده شده است که گوشه­ ای از یک اتاق معمولی را به اضافه ­ی یک سری تغییرات خارق­العاده در آن شبیه­سازی کند. برای شروع، ۵۲ ساب ووفر و ۵۲ اسپیکر معمولی در دیوار کار گذاشته شده است که صدای جت­ها را پخش می­کند. بعضی صداها، صداهای واقعی هستند که از زمین ضبط شده است و برخی از آن­ها هم شبیه ­سازی شده ­اند. یکی دیگر از ویژگی­های به خصوص این اتاق این است که، افرادی که قرار است این آزمایش را انجام دهند، به جای نشستن بر روی مبل­های نرم و راحت، بر روی صندلی­هایی سفت با ارتفاع بلند می­نشینند. هیچ ابر یا تشکی بر روی این صندلی­ها وجود ندارد. به همین دلیل، این صندلی­ها قادر هستند، ارتشاعاتی را که از ماشین لرزاننده­ ی زیر صندلی ایجاد می­شود به کسانی که بر روی آن­ها نشسته­ اند انتقال دهند."

طبق مطالعاتی که در ویدیو جدید درباره­ ی آن توضیح داده­ شده است، از ٣٣ نفر درخواست شد تا به این اتاق بیایند و به صداهای مختلف گوش دهند. سپس در انتها میزان آزار دهنده بودن هر کدام از آن­ صداها را بسنجد.

راسام می­گوید: "هدف از انجام این کار، ساخت هواپیمایی است که، صدای انفجار صوتی آن­ها به طور قابل قبولی پایین باشد." در ادامه، حرفش را به طور ابهام آمیزی اینگونه بیان می­کند: " فکر می­کنم انجام این­کار در حد توانایی ما باشد".

سرعت جت­های جنگی، معمولا از سرعت صوت تجاوز می­کند. اما از میان هواپیماهای تجاری، کنکورد و هواپیمای روسی، معروف به توپولوف تی یو-۱۴۴ ، اولین هواپیما­هایی بودند که سرعتشان از سرت نور بالاتر بود. کنکورد در حالی که دو برابر سرعت نور پرواز می­کرد توانست مسیر بین نیویورک تا لندن را در عرض ٣.۵ ساعت طی کند. (یعنی سرعتی برابر با ٣۴۴ متر بر ثانیه و یا به عبارتی دیگر ۱۱۲٨ پا بر ثانیه)

پرواز­ جت­های مافوق صوت در زمین (کره­ ی زمین) ممنوع می­باشد. اگر ناسا بتواند جتی را بسازد که با سرعتی به اندازه­ی کنکورد پرواز کند و باعث ترس و دلهره­ ی کسی بر روی زمین نشود، مشاهده­ ی پرواز نیویورک به سان­فرانسیسکو با مدت زمانی مشابه با پرواز نیویورک به لندن قریب­ الوقوع خواهد بود.

منبع : Cnet

ارسال نظر