انتشار عکس شکاف مرموز یخچال های طبیعی توسط ناسا

اولین تصاویر از شکافی جدید و ناخوشایند در یخچال بزرگ طبیعی پیترمن در گرینلند با استفاده از ماموریت هوابرد ناسا بدست آمده است. این شکاف به طور غیرمعمول در مرکز شلف یخی شناور ایجاد شده است. 

انتشار عکس شکاف مرموز یخچال های طبیعی توسط ناسا

به گزارش کلیک ، اوپریشن آیس بریج در طول چندین روز گذشته در حال پرواز بر فراز شمال غربی گرینلند است، درواقع این ایرکرفت بعد از آماده شدن توسط استف الهرمیت، پروفسوری از دانشگاه دلفت در هلند، تصاویری از گریلند گرفت، الهرمیت با بررسی تصاویر ماهواره، شکافی عجیب را کشف کرد.

تصاویر ناسا نشان داد که یک شکاف جدید واضح تقریبا در مرکز شلف یخی شناور یخچال طبیعی (در مکانی غیرمعمول که چگونگی شکل گیری آن معلوم نیست) ایجاد شده است. بعلاوه، شکاف وسیع تر و بزرگ تر دیگری نیز وجود دارد که به آرامی از دیوار شرقی خود در حال پیشروی به سمت مرکز شلف است و فاصله چندانی با این شکاف جدید ندارد. این دو شکاف در تصاویر گرفته شده از این ابرکرفت به وضوح نمایان هستند:

اگر این دو شکاف به هم برسند، یک شکستگی در بیش از نیمی از شلف یخی اتفاق می افتد و به نوبه خود ممکن است سبب شروع شکستگی های بعدی شوند.

در تصاویر ناسا خصوصیت دیگری در یخ به نام "خط جریان میانی" وجود دارد که ممکن است تاثیر کندی روی پیشروی شکاف جدید به سمت شکاف قدیمی تر داشته باشد. بنابراین چگونگی و سرعت خراب سازی شلف یخی شناور توسط شکاف جدید که جدیدا کشف شده، مورد بررسی قرار گرفته است.

با این تفاسیر در مورد یخچال طبیعی پیترمن نگرانی وجود دارد. دو جزیره یخی در سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ از یخچال طبیعی جدا شدند. (بخصوص جزیره ۲۰۱۰ که بسیار بزرگ بود)، این رویدادها توجه رسانه ها را به خود جلب کردند و حتی قبل از کنگره مذاکراتی صورت گرفت.

در سال ۲۰۱۰ یک ورقه یخی با مساحت ۱۰۰ مایل مربع از گرینلند جدا شد، اندازه این جزیره یخی بزرگ بیش از چهار برابر اندازه منهتن بود. این بزرگترین تکه یخ قطبی است که در نیم قرن گذشته جدا شده است.

این شکستگی ها در گذشته سبب می شود که شلف یخی شناور یخچال طبیعی کوچکتر از قبلا شود. جیسون باکس از سازمان زمین شناسی در دانمارک و گرینلند تصویر کوچک شدن یخچال طبیعی را گرفته است:

اکنون یخچال طبیعی پیترمن تا حد کمی بزرگتر شده زیرا به دلیل استحکام این یخچال جریان شکستگی ها رو به بیرون است. اما اگر تکه بعدی جدا شود، خط قرمز در تصویر بالا یکبار دیگر شیب تند پیدا می کند. طبق تخمین باکس، اندازه یخ جدا شده توسط این دو شکاف می تواند ۵۰ تا ۷۰ مایل مربع یا بیش از دو برابر اندازه منهتن باشد.

اوپریشن آیس بریج یک ماموریت تحقیقاتی است، این ایرکرفت آماده شده بر فراز یخ ها در دو قطب (گرینلند و قاره قطب جنوب) در حال پرواز است و داده هایی درباره وضعیت یخ قطبی و چگونگی تغییرات آن جمع آوری می کند. آیس بریج در این زمان از سال بر فراز گرینلند است و تصاویری از یخچال طبیعی در یک روز شفاف می گیرد.

اخیرا این ایرکرفت برای افزودن به کار جمع آوری داده های خود، تصاویری از سایر یخچال های طبیعی اطراف نیز گرفته است مانند هیل پرین و آپرنیویک و همچنین یخ شناور دریایی در کانال بین شمال غربی گرینلند و شمال شرقی کانادا.

بعد از دیدن تصاویر جدید ناسا الهرمیت بیان داشت، بعد از مطالعه شکاف از فضا در طول چندین روز دیدن آن از نزدیک شگفت انگیز است. تنها با داشتن این تصاویر پی بردن به اینکه دقیقا چه چیزی سبب ایجاد شکاف در این نقطه شده است، کار دشواری است.

شکاف بجای اینکه به طور معمول در یکی از کناره های شلف شناور به وجود آید، در وسط آن پدیدار شده و همین موضوع باعث شد که الهرمیت تصور کند که این شکاف به سبب آب های اقیانوسی در زیر شلف رخ داده است.

دانشمندان تحقیقات بیشتری روی این شکاف به عمل خواهند آورد و پی خواهند برد که چه چیزی باعث این شکاف می شود و تغییرات بزرگتر در یخچال طبیعی پیترمن را بررسی خواهند کرد.

ارسال نظر