ناسا از اوریون رونمایی کرد

پس از ساخت فضاپيماي منحصر به ‌فرد سوپر گوپي (Super Guppy) توسط پايگاه فضايي كندي (KSC) در ايالت فلوريدا، مسئولان ناسا از مخزن تحت فشار جديد اوريون رونمايي كردند. اين محصول جديد قرار است در ماموريت اكتشاف ماه (EM-1) كه در سال 2018 انجام خواهد شد مورد استفاده قرار بگيرد.

ناسا از اوریون رونمایی کرد

اين محصول جديد قرار است در ماموريت اكتشاف ماه (EM-1) كه در سال 2018 انجام خواهد شد مورد استفاده قرار بگيرد.

به گزارش كليك،‌ در روزهاي گذشته و در حضور رسانه‌ها، فضاپيماي جديد و بهينه سازي شده اوريون مستقل از فضاپیمای سوپر گوپي به سكوي پرتاب آزمايشي كه قفس پرنده (birdcage) نام دارد منتقل شد. اين سكوي آزمايشي در واحد عمليات و بازرسي نيل آرمسترانگ متعلق به پايگاه فضايي كندي واقع است.

ورود فضاپيماي اوريون به پايگاه فضايي كندي، نقطه عطفي در تحقق اهداف سازمان ناسا براي سفر به سياره مريخ توسط انسان به شمار می آید که قرار است تا سال 2030 ميلادي تحقق یابد. مخزن تحت فشار اوريون ستون فقرات فضاپيما محسوب مي شود.

اما در دوسال آينده تمام مهندسين و متخصصین ناسا و پيمانكار مربوطه (شركت Lockheed Martin)، تمامي وقت خود را صرف نصب دقيق بالغ بر 100000 قطعه می کنند.

ماژول ويژه خدمه "Lunar Orion" كه براي ماموريت اكتشاف ماه EM-1 ناسا در سال 2018 ميلادي، در قسمت فوقاني سيستم پرتاب فضايي موشك (SLS) در نظر گرفته شده است، به طور همزمان تحت توسعه است. ماژول خدمه تحت فشار براي زندگي 4 فضانورد طراحي شده است.

ماموريت EM-1 يك ماموريت نظامي محسوب مي شود كه فضاپيماي بدون سرنشين اوريون به هزار مايل دورتر از كره ماه سفر مي كند. هيچ وسيله نقليه ديگري نمي تواند براي مدت سه هفته پرواز كند و سپس به زمين باز گردد.

ناسا در حال برنامه‌ريزي براي اولين پرواز با سرنشين برای سه سال پس از انجام ماموریت EM-1 يعني در سال 2021 ميلادي است، البته اين موضوع بستگي به تخصيص بودجه دارد.

مارك گير،‌ جانشين مدير مركز فضايي جانسون ناسا در ايالت هوستون، در حاشيه رونمايي از مخزن تحت فشار اوريون (EM-1) گفت: ما سال 2021 را براي پرواز با سرنشين در ماموريت اكتشاف ماه (EM-2) هدف قرار داده ايم. دستيابي به اين مهم در سال 2021 بستگي به تخصيص بودجه براي رسيدن به نقاط عطف ماموريت و جدول زماني دارد.

در مراسم رونمايي مخزن تحت فشار، رنگ سبز زيتوني بر روی بدنه اين فضاپيما به چشم می خورد، اين رنگ در ساختار تمام سيستم‌ها و زير‌‌سيستم‌‌‌هاي فضاپيمايي كه به فضا سفر كرده و برگشته اند مشترك است.

مخزن تحت فشار در مرکز اسمبلی میچود ناسا (Michoud Assembly Facility) واقع در نیواورلان ساخته شده است ، اين مكان جايي است كه مهندسان ناسا و كاركنان شركت Lockheed Martin با استفاده از فرآیند جوشکاری اصطکاکی- اغتشاشي پيشرفته اقدام به عملیات جوشكاري مي كنند.

پس از نصب سيسم حرارتي، وزن مخزن تحت فشار EM-1 در حدود 2700 پوند، ارتفاع آن 10 فوت و قطر آن 5 متر است.

این سیستم شامل سپر حرارتی، حفاظت حرارتی، نیروی محرکه، ارتباطات هوايي، کامپیوتر، لوله کشی، برق، امكانات زندگی، چتر نجات و موارد ديگري از اين قبيل است.

مايك هاوز، معاون مديرعامل و مدير برنامه ريزي شركت لاکهید مارتین در حاشيه رونمايي از اوريون EM-1 اعلام كرد: از امروز براي تامين توان اوريون به مدت يكسال برنامه ريزي خواهيم كرد.

در طول اين مدت متخصصين اقدام به اضافه كردن اجزا و تست اين وسيله نقيه خواهند كرد.

هاوز ادامه داد: با توجه به تجارب كسب شده، شركت لاكهيد در چهارچوب زماني كوتاه در حال دستيابي به نقطه توان بیشتری نسبت به فضاپيماي قبلي اوريون (EFT-1) است.

مقامات شركت لاكهيد مي‌گويند: تيم ما به چگونگي كاهش وزن، كاهش هزينه و فرآيند توليد ساده دست يافته است، همه اين تلاشها منجر به بهبود زمان توليد و هزينه اوريون‌هاي بعدي خواهد شد.

مخزن تحت فشار خود از 7 قطعه بزرگ آلومينيوم تشكيل شده است كه در سپتامبر 2015 متخصصين مرکز اسمبلی میچود به روش اصطکاکی- اغتشاشي و به طور ماهرانه و دقيقي آغاز به جوشكاري نموده اند.

جوشكاري اصطكاكي- اغتشاشي اين 7 تكه براي ساختار اوليه كپسول EM-1 ناسا در سيزدهم ژانويه سال جاري به پايان رسيد.

هاوز مي گويد: ساختار فضاپيماي جديد اوريون (EM-1) بیش از 500 پوند سبك تر از همتاي قديمي‌تر خود (EFT-1) است. اتصالات بدنه، پيچ و مهره ها و ملحقاتي كه اضافه شده اند موجب شده تا وزن EM-1 نسبت به EFT-1 در حدود 700 پوند كمتر شود. استفاده از يك بدنه نازك تر و نيز جوش كمتر، عامل اصلی این كاهش وزن حاصل محسوب می شوند.

مهندسان توانستند تعداد جوش های EM-1 را از 33 به 7 جوش کاهش دهند و این مزیت بزرگی محسوب می شود. این کاهش در تعداد جوش ها منجر به صرفه جویی در زمان و هزینه و وزن می شود و کاهش هزینه ها از محل این صرفه جویی را می توان در ماموریت های اکتشاف دیگر هزینه کرد.

با این حال سومین فضاپیمای اوریون که توسط ناسا ساخته شده و فضاپیمای EFT-1 که در پنجم دسامبر سال 2014 میلادی با موفقیت راه اندازی شد، با قوانین تست زمینی GTA، مطابقت دارند.

هاوز اظهار داشت: تیم خوش ذوق ما در شهر لویزانا محصول عظیمی را ساخته اند و در حال انتقال آن به فلوریدا هستیم. ما در اینجا اقدام به نصب، تست و راه اندازی آن می کنیم.

مقامات ناسا می گویند: جهت اطمینان از عملکرد صحیح ساختار عناصر دیگر، چندین مرحله آزمایش بر روی ماژول خدمه انجام خواهد شد. در ابتدا جوش ها تحت آزمایش ضد فشار قرار می گیرند تا فشار محیط فضا را به خوبی تجربه کنند. سپس تیم بازرسی جوش با استفاده از فناوری آرایه فازی به بررسی و بازرسی محل جوش های موجود می پردازند. علاوه بر این ها برای آزمایش ضد فشار از یکی سیستم مایع در نقطه جوش استفاده می شود و پس از آن برای بازرسی از سیستم ایکس-ری استفاده می شود. زمانی که این ماژول خدمه از همه این مراحل با موفقیت گذر کرد به مونتاژ نهایی و یکپارچه سازی می رسد و در انتها کل سیستم برای ماموریت اکتشاف آزمایش می شود.

در سال 2018 فضاپیمای اوریون ناسا ماموریت اکتشاف یا EM-1 را انجام خواهد داد، که این اولین پرواز مشترک SLS و اوریون خواهد بود. این اولین ماموریتی است که پس از 4 دهه از فرود آپولو با انسان به کره ماه فضا محسوب می شود.

فضاپیمای اوریون برای اعزام فضانوردان به فضاهای دور تر از قبل مانند سفر به ماه و سیاره مریخ طراحی شده است.

منبع: phys.org

ارسال نظر