تایید بیش از هزار سیاره فراخورشیدی توسط ناسا

ناسا اعلام کرد ستاره‌شناسان وجود ۱۲۸۴ سیاره فراخورشیدی(اگزوپلنت) را تایید کرده‌اند. این تعداد بیش از دوبرابر تعدای است که پیش از این تصور می‌شد در منظومه شمسی وجود دارد.

تایید بیش از هزار سیاره فراخورشیدی توسط ناسا

به گزارش کلیک، این بیشترین تعداد سیارات فراخورشیدی است که تا به‌حال در یک گزارش اکتشافی ذکر شده است. این سیارات از لیست سیارات احتمالی به لیست سیاراتی منتقل شده‌اند که ۹۹ درصد احتمال دارد وجود داشته باشند.
کپلر که یک فضاپیمای ناسا است، از سال ۲۰۰۹ که به فضا پرتاب شد تا کنون یک فهرست ۴۳۰۲ عددی از سیارات بالقوه تهیه کرده است. تیموتی مورتون از دانشگاه پرینستون تحلیل می‌کند که بقیه این لیست به دلیل تاثیرات مدار ستارگان یا دیگر اجرام نجومی، اطلاعات کاذب و اشتباه هستند. وی از یک روش آماری جدید برای تایید این ۱۲۸۴ سیاره اعلام شده توسط ناسا استفاده کرده است. (۱۳۲۷ سیاره احتمالی دیگر در لیست بود اما با اعتبار ۹۹ درصد تایید نشدند.)

screen shot 2016-05-10 at 1.06.31 pm

در چه تعداد از این سیارات زندگی وجود دارد؟

دانشمند مامور کپلر، ناتالی باتالها در پاسخ به خبرنگاری که پرسیده بود یافته‌ها در مورد تعداد سیارات قابل سکونت بر اساس اندازه و نزدیکی با ستاره مادر چه می‌گویند، یک محاسبه سریع انجام داد.

باتالها با تخمین تعداد ستارگان در راه شیری آغاز کرد: تقریبا ۱۰۰ میلیارد. وی با اشاره به ستارگانی همانند خورشید ما گفت "می‌توانیم بگوییم هفتاد درصد آنان ستارگان اصلی هستند."

سپس وی تخمین زد حدود ۲۵ درصد از آنان احتمالا کوچک، سنگی و در حال گردش در سیستم گلدیلاک(محدوده قابل سکونت که در آن فاصله و دما، آب در حالت مایع بماند) ستاره خود هستند.

این به این معنی است که ما "ده‌ها میلیارد سیاره قابل سکونت مشابه زمین" در کهکشان خود داریم.

screen shot 2016-05-10 at 1.16.30 pm

در میان ۱۲۸۴ سیاره تایید شده حداقل ۵۵۰ سیاره سنگی مانند زمین وجود دارد. در لیست سیارات احتمالی نیز حداقل دوجین سیاره قابل سکونت وجود دارد. باتالها گفت نزدیک‌ترین آن‌ها ۱۱ سال نوری با زمین فاصله دارد.

از آن‌جا که فناوری آن را نداریم که ترکیب اتمسفر این سیارات فراخورشیدی را تعیین کنیم، امکان‌پذیر نیست که دقیقا بدانیم کدام سیارات اجزای موردنیاز برای حیات، همچون اکسیژن، کربن، نیتروژن و متان را دارند.

مورتون و باتالها هردو ذکر کردند که این تنها قدم اول در مطالعه سیارات همسایه و به‌طور خاص شکار علامت‌های زندگی در خارج از زمین است.

باتالها گفت "ما دید شما به جهان را تغییر خواهیم داد."

منبع: techinsider

ارسال نظر