برنامه ناسا برای حفاری آتشفشان Yellowstone و محافظت از ایالات متحده

رسانه کلیک - فوران آتشفشان همواره عواقب خسارت باری در پی دارد. ناسا برای جلوگیری از فوران دهانه آتشفشان Yellowstone تدبیری اندیشیده است که اگر عملی شود می توان از وقوع این رویداد جلوگیری کرد.

برنامه ناسا برای حفاری آتشفشان Yellowstone و محافظت از ایالات متحده

اگر دهانه آتشفشانی Yellowstone فوران کند، عواقب ویرانگری در پی خواهد داشت. آخرین فوران ۷۰۰۰۰ سال پیش اتفاق افتاده است، این دهانه آتشفشانی (کالدرا)، یک ساختار کاسه شکل دارد که قبلا با بیرون ریختن گدازه های آتشفشانی تشکیل شده است و اکنون می تواند همانند یک بمب ساعتی عمل کند.

هیچ راهی برای دانستن زمان فوران دوباره Yellowstone وجود ندارد، اما از نظر دانشمندان وقوع چنین امری حتمی نیست یا لااقل در طول عمر ما اتفاق نخواهد افتاد. با این وجود ناسا دست از تلاش برای جلوگیری از خرابی های احتمالی که این پدیده در پی خواهد داشت، برنداشته است.

براساس فوران های پیشین، به نظر می رسد گدازه های آتشفشانی موضوع چندان مهمی نباشد، طبق بررسی های زمین شناسی ایالات متحده، این گدازه ها هرگز نمی توانند مسافت دوری تا محدوده کناره های پارک Yellowstone را طی کنند. خاکستر به جامانده از این عمل می تواند توده ابری پراکنده ای ایجاد کند که این توده می تواند تا بیش از ۸۰۰ کیلومتر از Yellowstone بالا رود. هنگامی که گرد و غبار فرو می نشیند، باد آن ها را به سمت غرب و مناطقی از میدوست (Midwest) تا سمت شرق و شیکاگو می برد، ضخامت این دوده ها به ۱۰ سانتیمتر می رسد و روی رشد محصول در منطقه و حجم غذای تولیدی می تواند تاثیر بگذارد.

همچنین توده های ابر می توانند مقادیر زیادی دی اکسید گوگرد از خود ساطع کنند. این گازها باعث ایجاد لایه ای جذبی می شوند که این لایه جذبی جلوی نور خورشید را گرفته و بیشتر این نور را به فضا منعکس می کند و منجر به اثر خنکی می شود که این اثر چندین دهه ماندگار است.

دلیلی برای ترس وجود ندارد زیرا طبق نظر دانشمندان احتمال چنین رویدادی در صد سال آینده بسیار کم است. اما با این وجود، ناسا راه حلی پیشنهاد کرده که می تواند جلوی وقوع چنین امری را بگیرد.

ابتدا اعضای گروه از کناره های آتشفشان در بیرون از محدوده پارک ملی Yellowstone حفاری را آغاز می کنند. حفاری مستقیم به سمت مرکز آتشفشان کار خطرناکی است، زیرا احتمال فشار به حفره ها درون مرکز آتشفشان فعال وجود دارد که می تواند منجر به گرما و بی ثباتی شود.

از یک سمت در منطقه حفاری شده، آب به سمت دیگر پمپ می شود و با فشار زیاد بیرون می آید. دمای آب در چنین حالتی به ۳۵۰ درجه می رسد.

آب که از یک سمت وارد می شود باعث خنک شدن آتشفشان شده و آب داغ که از سمت دیگر خارج می شود بخار ایجاد می کند. از این بخار می توان برای تولید الکتریسیته در منطقه استفاده کرد.

بریان ویلکاکس محقق ناسا می گوید:

"شما باید سرمایه اولیه ای را به شرکت های زمین گرمایی بپردازید و به آن ها انگیزه بدهید تا حفاری را در عمق عمیق تری انجام دهند و از آب داغ تری استفاده کنند، همچنین به وسیله الکتریسته بدست آمده در طول دوره ی چندین هزار ساله مناطق پیرامون را برق رسانی کنید. مزیت درازمدت این کار این است که شما با انجام آن می توانید از فوران عظیم آتشفشانی که می تواند باعث ویرانی گردد، جلوگیری کنید."

اگر این کار با موفقیت انجام شود، با این روش ناسا، Yellowstone سالانه به میزان یک متر خنک می شود. با این میزان هزاران سال و یا بیشتر طول می کشد تا کالدرا به اندازه کافی خنک شود و اطمینان حاصل شود که هیچ تهدید فوران فعالی وجود ندارد.

متاسفانه، تخمین زده شده که برای این کار ۳٫۴۶ میلیارد دلار بودجه لازم است. بنابراین این کار هنوز به صورت طرح باقی مانده است.

ارسال نظر