مریخ نورد ۲۰۲۰ ناسا مجهز به ۲۳ دوربین باکیفیت است

رسانه کلیک - مریخ نورد Curiosity علی‌رغم کیفیت پایین دوربین‌های خود، تصاویر ارزشمندی از سیاره سرخ در اختیار دانشمندان قرار داده است. حال دانشمندان ناسا در پی طراحی مریخ نورد ۲۰۲۰ به همراه دوربین‌های بسیار باکیفیتی هستند.

مریخ نورد ۲۰۲۰ ناسا مجهز به ۲۳ دوربین باکیفیت است

مریخ نورد Curiosity به محض اینکه وارد سیاره سرخ شد، شروع به گردش و تفحص در این سیاره کرد و اطلاعات ارزشمندی را در اختیار ناسا قرار داد. اما یکی از جدی‌ترین مشکلاتی که این مریخ نورد با آن مواجه بود، محدودیت دوربین و در نتیجه محدودیت کیفیت تصاویر ارسالی بود.

حال، ناسا در جریان طراحی مریخ نورد ۲۰۲۰ از دوربین‌های آن به صورت جداگانه رونمایی کرد. علت این رونمایی جداگانه، وجود ۲۳ دوربین مجزا در این مریخ نورد است. البته هدف ناسا این نیست که هر چقدر می‌تواند دوربین به مریخ ارسال کند، بلکه برای این دوربین‌ها، بنا بر ابزاری که با خود حمل می‌کنند، هدف و وظیفه‌ای مشخص تعریف شده است.

مریخ نورد ۲۰۲۰ عکس‌های با کیفیت‌تر با وضوح بسیار بالا و در زوایای مختلف می‌گیرد و به زمین مخابره می‌کند. ۶ دوربین در مریخ نورد ۲۰۲۰ ناسا کار گذاشته شده تا دانشمندان تمامی لحظات ورود آن را به سیاره سرخ زیر نظر بگیرند.

در میان این دوربین‌ها، ۹ دوربین مهندسی شده در حین حرکت از سطح مریخ عکس‌برداری می‌کند. جالب است بدانید، دوربین‌های پیشین تنها ۱ مگاپیکسل کیفیت داشتند و به صورت تک‌رنگ عکس‌برداری می‌کردند، اما این دوربین‌ها وضوح ۲۰ مگاپیکسلی دارند که مجهز به لنز رنگی است. حال با استفاده از این دوربین‌ها، به جای ثبت تصاویر کوچک و قرار دادن آن‌ها در کنار یکدیگر، عکس‌های بزرگ‌تری گرفته می‌شود که محیط اطراف آن را نیز به خوبی نشان می‌دهد.

ابزار MASTCAM یکی از معروف‌ترین ابزارهایی است که در مریخ نورد Curiosity استفاده شده است. حال دانشمندان ابزار جدیدتری با نام MastCam-Z طراحی کرده‌اند که مجهز به زوم اپتیکال بسیار قوی است؛ به این معنی که مریخ نورد ۲۰۲۰ برای عکس‌برداری، لزوماً نیازی به گردش در سطح مریخ ندارد و تنها با زوم کردن بر روی تصویر مورد نظر، عکس‌های بسیار با کیفیتی را به زمین ارسال می‌کند.

این مریخ نورد همچنین به SuperCam نیز مجهز است که نسخه بسیار پیشرفته ChemCam است. لازم به ذکر است، تاریخ مشخصی برای پرتاب مریخ نورد ۲۰۲۰ به فضا اعلام نشده، اما به نظر می‌رسد سال ۲۰۱۸ به فضا پرتاب و تا ۲۰۲۰ بر روی مریخ فرود بیاید.

ارسال نظر