سلفی ربات ناسا زیر آسمان ابری مریخ!

رسانه کلیک - حتی ربات‌هایی که کره‌های دیگر را کاوش می‌کنند نیز احتیاج دارند که گاهی استراحت کنند، به آسمان ابری مریخ خیره شوند و احتمالاً سلفی بگیرند!

سلفی ربات ناسا زیر آسمان ابری مریخ!

مریخ‌نورد Curiosity، که هفته پیش تولد ۵ سالگی خود را در مریخ جشن گرفت، تصاویر بسیار واضحی از آسمان ابری مریخ گرفته و به ناسا مخابره کرده است. در این عکس‌ها، دوربین سلفی درست در بالای این مریخ‌نورد قرار گرفته و از آسمان بالای سر خود عکس می‌اندازد.

شاید دیدن ابر در زمین بسیار عادی باشد و هر روز در آسمان مناطق مختلف مشاهده شود؛ اما در مریخ به دلیل مدار بیضوی شکل آن، ابر پدیده‌ای فصلی است و زمانی نمودار می‌شود که کمربندی دور خط استوای مریخ درست شود. در این زمان، مریخ در دورترین نقطه از خورشید قرار دارد. البته گفته می‌شود که ابرها دو ماه قبل از این رویداد در آسمان مریخ ظاهر می‌شوند. این عکس‌ها نشان می‌دهند که این اتفاق زودتر افتاده و ابرها زودتر از همیشه در آسمان مریخ ظاهر شده‌اند.

این پدیده احتمالاً به خاطر این است که در اتمسفر سرد مریخ، کریستال‌های یخی با گرد و خاک متراکم شده و این حلقه‌های شکل گرفته، باران‌های کریستالی را به وجود می آورند که قبل از رسیدن به سطح مریخ، تبخیر می‌شوند. این مریخ‌نورد اطلاعات چندانی از ارتفاع ابرها به ما نمی‌دهد اما چنین ابرهایی در کره زمین ارتفاع بسیار بالایی دارند.

ابرهای مریخ

ارسال نظر