تصاویر خیره‌کننده ناسا از سیاره مشتری

کلیک - تلسکوپ شمالی رصدخانه ناسا که در منطقه هاوایی قرار دارد تصاویری خیره‌کننده از سیاره مشتری رصد کرده که در آن شاهد ذرات مه مانندی بر روی سطح وسیعی از این سیاره هستیم.

تصاویر خیره‌کننده ناسا از سیاره مشتری

فضاپیما جونو مدت‌ها است به دور سیاره مشتری می‌چرخد. تلسکوپ Gemini تصاویری با وضوح بالا برای کمک به کشف این سیاره غول‌پیکر به فضاپیما جونو ارائه داده. گلن اورتون پژوهشگر اصلی تحقیقات اپتیکی تلسکوپ Gemini در آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا ایالات متحده آمریکا در این باره می‌گوید: ستاره‌شناسان و محققان علم نجوم با استفاده از تلسکوپ شمالی Gemini در منطقه هاوایی به گنجینه‌ای از وقایع جالب در مورد جو سیاره مشتری دسترسی پیدا کرده‌اند.

1th pic

علاوه بر تصاویری که با استفاده از اپتیک تطبیقی گرفته شده است، مایکل وونگ از دانشگاه برکلی کالیفرنیا در ایالات متحده از یک فیلتر با طول موج طولانی بر روی تلسکوپ استفاده کرده تا به مشاهده کدورت ابر بر روی سیاره غول‌پیکر مشتری بپردازد. مایکل وونگ می‌گوید این مشاهدات جریان‌های عمودی را ردیابی می‌کند که به هیچ وجه نمی‌توان آن‌ها را اندازه‌گیری کرد. این جریان‌های عمودی عبارتند از: روشنایی آب و هوا و گردش کلی در جو مشتری. تصویر زیر سیاره مشتری را نشان می‌دهد که توسط یک تلسکوپ قدرتمند مجهز به فیلتر مادون قرمز حساس به درجه حرارت گرفته شده است. این مشاهده در تاریخ ۱۴ ژانویه سال ۲۰۱۷ با استفاده از تلسکوپ سوبارو در هاوایی انجام شده است.

2th pic

آقای اورتون می‌گوید: رویداد‌هایی مانند این تصاویر نشان می‌دهد که هنوز در مورد جو سیاره مشتری به اطلاعات کافی دست پیدا نکرده‌ایم و نیاز به تحقیقات وسیع‌تری در این زمینه داریم. او در ادامه صحبت‌هایش به ترکیب مشاهدات و تحقیقات زمین و فضاپیمای جونو اشاره می‌کند که در کاوش سیاره مشتری کمک به‌سزایی خواهد کرد. جونو به عنوان دومین فضاپیمای ساخت انسان در مدار سیاره مشتری در هر بار از چرخش خود مجموعه‌ای شگفت‌انگیز از تصاویر این سیاره را به زمین مخابره می‌کند. فضاپیمای روباتیک و بدون سرنشین ناسا یعنی جونو با ارسال تصاویری باور نکردنی از سطح سیاره مشتری، بسیاری از دانشمندان را شگفت‌زده کرده است. فضاپیمای ۱ میلیارد دلاری جونو در طول ۵ سال است که به نزدیکی این غول گازی رسیده و اکنون در فاصله ۷۱۵ هزار کیلومتری زمین قرار دارد.

4th pic

دانشمندان با استفاده از تجهیزات و دوربین‌های کار گذاشته شده در جونو، موفق شدند مجموعه‌ای از تصاویر شگفت‌انگیز قطب‌های این سیاره را به ثبت برسانند. تماشای رودخانه‌ آمونیاک، گردبادهای معروف در سطح سیاره، شفق‌های مرموز و عبور از میان ابرهای گازی ضخیم در نوع خود بی نظیر بوده است. اولین چرخش جونو در مدار سیاره مشتری، ۵۳٫۵ روز به طور انجامید. ناسا در ابتدا قصد داشت که این مدت زمان را به ۲ هفته کاهش دهد، اما این عملیات به دلیل محدودیت‌های شناخته شده در موتورهای جونو، رد شد. در ماه May سال ۲۰۱۷ دانشمندان مسئول ماموریت فضاپیمای جونو در سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا (ناسا) اعلام کردند که توفندهایی بزرگ را در قطب‌های مشتری مشاهده کرده‌اند. این توفندها مانند توفندهای استوایی بوده و هر کدام با اندازه‌ای نزدیک به زمین، همگی همزمان در کنار هم دیده می‌شوند. این موضوع باعث به چالش کشیده شدن همه فرضیه‌های مورد علاقه سیاره‌شناسان در مورد چگونگی کارکرد مشتری می‌شود. این بار در آینده نزدیک فضاپیمای جونو ناسا به طور مستقیم بر روی نقطه قرمز رنگ بزرگ سیاره مشتری قرار خواهد گرفت که این نقطه به احتمال زیاد طوفان گازی ۱۶۰۰۰ کیلومتری را در بر خواهد داشت این رویداد اولین دیدگاه نزدیک انسان از ویژگی‌های سیاره سرخ رنگ مشتری خواهد بود. طوفان‌های گازی از سال ۱۸۳۰ در این سیاره موجود بوده و احتمالا تا چندین سال بعد نیز باقی بمانند. طول عمر این طوفان‌ها نزدیک به ۳۵۰ سال است.

3th pic

اسکات بولتون محقق اصلی فضاپیما جونو از موسسه تحقیقات جنوب غربی سن آنتونیو می‌گوید: نقطه مرموز قرمز رنگ بزرگ سیاره مشتری، احتمالا یکی از مشهور‌ترین ویژگی‌های سیاره مشتری است. طوفان‌های گازی برجسته‌ای در طول قرن‌ها بر روی بزرگترین سیاره منظومه شمسی رخ داده است. حالا فضاپیمای جونو و ابزار علمی نفوذی‌اش به داخل نقطه قرمز رنگ سیاره مشتری شیرجه خواهد کرد تا ریشه‌های عمیق طوفان‌های گازی را بررسی و ارزیابی کند. بدون شک این عملیات اطلاعات بسیاری درباره چگونگی تشکیل طوفان‌های گازی و نحوه فعال‌سازی و عملکرد آن‌ها به محققان و دانشمندان ارائه خواهد داد. در آینده نه چندان دور، انسان‌ها تصاویر بسیار نزدیک،دقیق و با کیفیتی را از طوفان‌های گازی موجود در سیاره مشتری مشاهده خواهند کرد. این نتایج و تصاویر متسلزم موفقیت بودن عملیات فضاپیمای جونو است. گردش بعدی فضاپیمای جونو، در ۱۱ جولای ۲۰۱۷ اتفاق خواهد افتاد؛ البته باید این نکته را نیز مدنظر داشت که این فضاپیما، تا همیشه ماموریت خود را ادامه نخواهد داد.

ارسال نظر