بسیاری از بیماری ها میراث نئاندرتال ها هستند

برخی از نمونه های افسردگی در میان دیگر بیماری ها ممکن است تحت تاثیر میراث نئاندرتال های ما باشد. دانشمندان می گویند طیف وسیعی از بیماری ها، از جمله بیماری های پوستی و حتی اعتیاد به دخانیات، با DNA ای دارد که ما از اجداد خود حفظ کرده ایم، ارتباطی قوی دارد.

بسیاری از بیماری ها میراث نئاندرتال ها هستند

به گزارش کلیک، تیمی به رهبری ایالات متحده در هنگام جستجو در مورد تغییرات ژنتیکی نئاندرتال در 28000 انسان امروزی ارتباط هایی پیدا کرد. این مطالعه در مجله ساینس منتشر شد و تا کنون در نوع خود بزرگترین است.

نویسنده ارشد دکتر تونی کاپرا از دانشگاه وندربیلت در نشویل، تنسی گفت: می خواهم تاکید کنم که هیچ یک از این ها به طور مستقیم سببی نیستند.

او گفت: بیماری های مرتبطی که ما شناسایی کرده ایم پیچیده هستند، و عوامل ژنتیکی و محیطی زیادی دارند و در بسیاری از موارد سهم نئاندرتال ها قابل توجهی خواهد بود، اما به این معنی نیست که شما فقط به خاطر داشتن کمی از DNA نئاندرتال ها محکوم به سیگاری بودن در طول زندگی هستید.

  • لخته شدن خون

در حال حاضر مشخص شده است که اجداد مستقیم ما در حدود 50000 سال پیش، زمانی که ما از آفریقا به اوراسیا وارد شدیم با نژاد نئاندرتال ها هم پیوند بودند.

  • این تعامل نشانه خود را بر بسیاری از افراد امروزی در اروپایی بجای گذاشته است: ژنوم آنها بین 1٪ و 4٪ از DNA نئاندرتال ها را شامل می شود.
  • آشکارسازی ریشه های کار های اخیر برای خواندن کل ژنتیکی نئاندرتال با بررسی بقایای فسیلی ممکن شد.
  • این تیم 135000 SNP ها را در بیماران امروزی شناسایی کرد که به احتمال زیاد ریشه آنها در نئاندرتال ها است.
  • دکتر کاپرا توضیح داد هنگامی که شما این اطلاعات را متوجه شدید می توانید تاثیر آن ها را روی بیماری ها آزمایش کنید.
  • ارتباط قوی برای 12 ویژگی یافت شد، از جمله افزایش گرایش به سمت مسائل ایمنی، حمله قلبی و اختلالات خونی.

انعقاد خون

یکی از این ارتباط ها مربوط به انعقاد خون است. در دوران باستان لخته شدن سریع خون ممکن بود کاملا مفید باشد؛ برای مثال زخم سریع تر بسته می شد و کمتر عفونت می کرد.

اما امروزه که مردم دیگر در خطر شکار حیوانات وحشی نیستند، این ویژگی قطعا فایده کمتری دارد. انعقاد می تواند خطر ابتلا به سکته مغزی، آمبولی و عوارض در دوران بارداری را افزایش دهد.

تونی کاپرا می گوید: آنچه قابل توجه است تعداد ارتباط هایی است که به نظر می رسد منشاء آنها در تعاملات زیست محیطی است.

از آنجا که اجداد ما از آفریقا به شرق میانه، آسیا و اروپا نقل مکان کرده اند، ممکن است وارد محیط های بسیار متفاوتی شده باشند که از شرایط آب و هوایی، رژیم غذایی و از همه مهم تر،از نظر پاتوژن هایی که مواجه می شدند مختلف باشند.

نئاندرتال ها در این محیط های جدید به مدت صدها یا هزاران سال قبل از ما زندگی کرده بودند، و آنها با آن محیط های منحصر به فرد بهتر وقف داده شده بودند. لذا فرضیه این است که از طریق تولید مثل با نئاندرتال ها، ما برخی از این مزایای تطبیقی را بدون نیاز به تکامل آنها دریافت کردیم.

منبع: BBC

ارسال نظر