جزییاتی جدید از ترابردپذیری تلفن همراه

طرح ترابرد پذیری تلفن همراه که قرار بود اردیبهشت ماه سال جاری اجرایی شود، به دلیل مشکلات فنی عملی نشد.

جزییاتی جدید از ترابردپذیری تلفن همراه

به گزارش کلیک، پس از گذشت مدتی از تاریخ اعلام شده، به نظر می رسد این طرح به زودی اجرایی خواهد شد. محسن بهداری، مدیر پروژه ترابردپذیری اپراتور اول، درباره ضرورت این طرح گفت: ترابردپذیری این امکان را به مشترکین تلفن همراه می دهد که بتوانند با همان شماره، سیم کارت خود را به اپراتور دیگری انتقال دهند؛ چون ممکن است مثلا یک اپراتور پوشش ضعیف‌ تری داشته باشد و در شهر و محله یک مشترک آنتن ‌دهی خوب نباشد.
وی ادامه داد: پس مشترک می‌تواند شماره خود را حفظ کرده اما از اپراتور با پوشش بهتر بهره‌مند شود. این کار از سال ها قبل در بسیاری از کشورهای انجام شده و در ایران هم با تاخیر انجام می ‌شود.
بهداری درباره تاخیر در اجرای طرح توضیح داد: علی ‌رغم اعلام آمادگی اپراتورها، در انجام تست ها مشکلاتی پیش آمد که راه‌ اندازی سرویس ترابردپذیری را با تاخیر مواجه کرد. استاندارد نبودن پیاده سازی این سرویس در ایران به دلیل وجود المان های مختلف در شبکه، حضور بازیگران متعدد و فرایند ترابردپذیری را پیچیده کرده است.
وی افزود: به همین دلیل تصمیم بر این گرفته شده که راه اندازی این سرویس به صورت آزمایشی و با تعداد مشترکین محدود آغاز شود تا در صورت بروز مشکلاتی مانند قطع شدن سیم‌ کارت قبلی و وصل نشدن سیم‌ کارت جدید، اثرات نامطلوب این سرویس دامن گیر افراد کمتری باشد.
او درباره اینکه آیا شارژ قبل از ترابرد صفر می‌شود، نیز این موضوع را تایید کرد.
بهداری در خصوص تفاوت نرخ مکالمات تصریح کرد: در حال حاضر ارزان ترین نرخ تماس در اپراتور اول بین خانواده ۹۴ میلیونی مشترکین این اپراتور و تلفن ثابت وجود دارد. در صورت ترابرد مشترکین از اپراتور اول، نرخ تماس ایشان با مشترکین اپراتور اول و تلفن ثابت افزایش خواهد یافت. همچنین هزینه مشترکین تماس گیرنده با این مشترکین ترابرد شده نیز افزایش خواهد یافت.
وی تاکید کرد: سازمان تنظیم مقررات مصوبه ای در زمینه مکالمات خارج شبکه دارد و ما در اپراتور اول پیام ضبط شده ‌ای را به اطلاع مشترک می‌ رسانیم که در آن به تماس گیرنده هشدار داده می ‌شود شماره ‌ای که با آن تماس گرفته، ترابرد شده است که نادانسته هزینه ‌ای به مشترکان تحمیل نشود.
مدیر پروژه ترابردپذیری اپراتور اول خاطر نشان کرد: این طرح هم مثل بسیاری از طرح‌ های دیگر است و از طرح ‌هایی که ارتقای کیفیت سرویس‌ ها و نفع مشترکان در آن دیده باشد استقبال می کنیم. در زمینه ترابرد هم همواره آمادگی خودمان را برای اجرای آن اعلام کرده‌ ایم. همانند هر طرح دیگری ترابرد هم می‌تواند در ابتدای کار اشکالات خود را داشته باشد که به مرور مرتفع خواهد شد.

ارسال نظر