دارویی جدید برای درمان سرطان کشف شد

تحقیقات اولیه خبر از وجود ماده‌ ای در دارو های مورد استفاده در درمان سرطان می‌دهد که علاوه بر درمان این بیماری، از بروز سکته‌ های قلبی نیز جلوگیری می‌کند.

دارویی جدید برای درمان سرطان کشف شد

به گزارش کلیک و به گفته محققان (کسانی که از این ماده، برای تحریک سیستم دفاعی بدن، برعلیه لخته‌ های خون استفاده کرده‌اند)، این ماده در دارو های مورد استفاده برای درمان سرطان و صرع وجود دارد که علاوه بر درمان این بیماری‌ ها، در جلوگیری از حملات قلبی، نقش مؤثری را ایفا می‌کند.
تحقیقات نشان می‌ دهد ماده موجود در این دارو ها در جلوگیری از سکته‌های قلبی مؤثر است.
طبق گفته محققان آکادمی سالگرانسکا (Sahlgrenska) دانشگاه گوتنبرگ سوئد (کسانی که از این ماده برای تحریک سیستم دفاعی بدن، برعلیه لخته‌ های خون استفاده کرده‌اند)، وجود این ماده در دارو های مورد استفاده در درمان سرطان و هم چنین صرع، می‌تواند در جلوگیری از سکته‌ های قلبی، مفید واقع شود.
به‌ طور طبیعی، سکته قلبی بر اثر تشکیل لخته خون، در مسیر یکی از رگ‌هایی که وظیفه تأمین اکسیژن و مواد مغذی را برای قلب بر عهده دارد، صورت می‌گیرد. تشکیل لخته خون در مسیر رگ‌ های خونی، باعث آسیب‌ های جبران‌ ناپذیری به قلب می‌شود.

  • سیستم دفاعی بدن

سیستم دفاعی بدن، از طریق سیستم فیبرینولیتیک (fibrinolytic)، با ترشح آنزیمی خاص، بر روی لخته خون به‌ طور طبیعی از تشکیل لخته‌ های خون جلوگیری می‌ کند. لخته‌ های ایجاد شده، قبل از آن‌ که رگ‌ های خونی را مسدود کنند، به وسیله این آنزیم درهم شکسته و حل می‌شوند. هرچند، به منظور عملکرد بهتر این سیستم، نیاز به مقادیر کافی از ذخایر این آنزیم در دیواره رگ‌ها هستیم. متأسفانه گاهی اوقات این ذخایر، تحت تأثیر وراثت و فاکتورهای تأثیرگذار در شیوه زندگی هم چون فشارخون بالا، استعمال دخانیات و اضافه‌ وزن کاهش پیدا می‌ کند که این عوامل همگی احتمال خطر بروز سکته قلبی را افزایش می‌دهد.

  • روش‌های جدید پیشگیری از حملات قلبی

محققان آکادمی Sahlgrenska دانشگاه گوتنبرگ سوئد، به دنبال روشی برای تحریک سیستم حل‌کننده لخته خون هستند. نتایج به دست آمده از این تحقیقات امیدبخش بوده و نوید بازشدن درها به سوی روش‌های جدید برای جلوگیری از حملات قلبی است.
پیا لارسن (Pia Larsson) محقق آکادمی Sahlgrenska می‌گوید: برای یافتن دارویی که باعث تقویت و افزایش ذخایر این آنزیم که احتمالاً در جلوگیری از بروز سکته قلبی مؤثر است، در تلاش هستیم.

  • فرآورده محرک ترشح آنزیم

موادی که قبلاً (به منظور تولید ماده تحریک‌ کننده ترشح آنزیم) مورد آزمایش قرار گرفته‌اند، عمدتاً به دلیل عوارض جانبی نا خواسته و نا خوشایند مناسب این کار نبودند. محققان آکادمی Sahlgrenska، در مطالعات جدید خود از بازدارنده‌های HDAC که موادی مناسب برای تحریک ترشح آنزیم موردنظر هستند، استفاده کرده‌اند.
لارسن می‌گوید: راه درمان را با استفاده از بازدارنده‌های HDAC که به‌ طور چشم‌ گیری باعث افزایش ترشح آنزیم حل‌ کننده لخته خون می‌شود را یافته‌ایم.

  • عوارض جانبی شناخته‌شده

مزیت استفاده از بازدارنده‌های HDAC، به‌عنوان عاملی برای تحریک ترشح آنزیم موردنظر مربوط به کاربرد آن در داروهای مورد استفاده برای درمان بیماری‌ هایی همچون صرع و سرطان است. این بدین معنا است که ویژگی‌ های دارویی و عوارض جانبی آن شناخته شده است. طبق گفته لارسن، برای بهره‌برداری از این ماده به‌عنوان داروی بازدارنده سکته‌ های قلبی مطالعات و تحقیقات بیشتری نیاز است.
او افزود: آزمایش‌ های مورد نظر، بر روی سلول‌ های کشت داده شده دیواره رگ‌ های خونی انجام شده است، در نتیجه ما نمی‌توانیم ضمانت کنیم که این سلول‌ ها در بدن، مشابه محیط آزمایشگاه عمل می‌کنند؛ بنابراین قبل از آن‌که به یک نتیجه ثابت دست پیدا کنیم باید نتیجه این مطالعات، بر روی انسان‌ ها نیز مورد آزمایش قرار بگیرد.

  • بررسی‌های بیشتر

محققان آکادمی Sahlgrenska، در حال حاضر مجموعه‌ ای از مطالعات و آزمایش‌ ها بر روی انسان را برای تحقیقات بیشتر درباره تأثیر بازدارنده‌های HDAC بر ترشح آنزیم حل‌ کننده لخته خون فراهم آورده‌اند.
این پایان‌نامه (کارتحقیقی) با عنوان "تنظیم قسمت داخل عروق TPA_مثل حالتی که در التهاب وجود دارد_هدفی بالقوه برای تنظیم داروئی" در هجدهم نوامبر مورد دفاع قرار گرفت.

ارسال نظر