کشف حرکتی از چشم که تاکنون از آن بی اطلاع بوده اید

محققان، حرکت جدیدی از چشم را کشف کردند که همه ما به صورت روزانه آن‌را انجام می‌دهیم، اما در واقع هرگز اطلاعی از آن نداریم و به آن توجهی نداشته‌ایم!

کشف حرکتی از چشم که تاکنون از آن بی اطلاع بوده اید

به گزارش کلیک، این جنبش جدید چشم که با پلک زدن ثابت ما قابل مشاهده نیست، برای ایجاد ثبات در تصاویر درک شده توسط انسان، پس از حرکت چشم‌ها به اطراف برای مشاهده اجسام، چشم‌ها را مجددا تنظیم می‌کند.

محمد خزعلی از دانشگاه توبینگن در آلمان و یکی از اعضای تیم تحقیقاتی گفت: ما واقعا ز کشف این نوع جدید از حرکت چشم شگفت زده شدیم و این نتیجه واقعا چیزی نبود که از آزمایش پیش بینی کرده بودیم!

او در ادامه خاطر نشان کرد: انتظار ما از این آزمایش، پیدا کردن نوع دیگری از حرکت چشم بود که با پلک زدن هماهنگ است.

بنابراین، خزعلی و تیم او در حقیقت به دنبال کشف حرکت جدیدی از چشم نبودند و تنها در پی تلاش برای پیدا کردن چواب این سوال بودند که آیا یک حرکت غیرارادی به نام "نیستاگموس اپتو کنتیک پیچشی" یا (tOKN) در هنگام پلک زدن روی می‌دهد یا خیر!

tOKN هنگامی رخ می‌دهد که یک شخص به یک جسم در حال چرخش نگاه کند؛ بدین ترتیب، چشم به سرعت مجبور به حرکت به اطراف می‌شود تا بتواند جزئیات جسم در حال چرخش را در هر لحظه به مغز ارسال کند.

تصور کنید در حال تماشای یک جهان در حال چرخش به دور خود هستید. همچنان که حرکت می کند، چشم شما یک نقطه در جهان را دنیال می‌کند و سپس به اطراف حرکت می‌کند و در پی ثبت جزئیات و درک سمت مخالف آن نقطه خواهد رفت که به این پدیده tOKN گفته می‌شود.

تیم تحقیقاتی برای کشف دلیل چنین اتفاقی که هنگام پلک زدن روی می‌دهد، ۱۱ جسم را جمع آوری کردند و با سیم کوچک به قرنیه متصل شدند و چرخش چشم را هنگامی که به دنبال الگو‌های نقطه‌ای بودند، مورد بررسی قرار دادند.

اعضای تیم تصور می‌کردند که tOKN به طور مستمر جنبش چشم را مجددا به نقطه اصلی خود بازنشانی(ریست)می‌کند تا بدین ترتیب از فشار عضلات چشم جلوگیری شود. اما در عوض، آن‌ها دریافتند که این «بازنشانی‌ها" در طول پلک زدن ناقص بودند و با عدول تقریبا ۳ تا ۸ درجه( بسته به موضوع) همراه بودند.

یکی دیگر از نشانه‌هایی که باعث کشف موضوعات متفاوت از tOKN شد، این بود که حتی با وجود بازنشانی‌های مکرر، چشم‌ها به چرخش ادامه می‌دادند تا به حداکثر درجه چرخش برسند.

بنابراین، در طول پلک زدن، تیم تحقیقاتی دریافت که چشم به طور کامل به وضعیت بدون چرخش خود بازنشانده می‌شود. این جنبش باعث شد تا چشم به ثبات برسد؛ درست همانند وقتی که یک دوربین فیلم‌برداری در صدد ثبت تصاویر مسطح می‌کند.

خزعلی گفت: دقیق‌ترین و واضح‌ترین دید چشم توسط یک نقطه در سطح حساس به نور شبکیه به نام گودال(fovea) قعال می‌شود و نیاز به حفظ تعادل دارد تا بدین ترتیب اشیاء مورد علاقه را بتوان به طور بهینه مورد بررسی قرار داد.

تیم مذکور، حرکت جدید کشف شده را "جنبش بازنشاننده مربوط به پلک" یا BARM نام گذاری کردند و علاوه براین، دریافتند که حتی وقتی که شخص به یک جسم عادی و بدون چرخش نگاه می‌کند، این پدیده اتفاق می‌افتد؛ درست برخلاف tOKN.

آن‌ها می گویند این جنبش احتمالا میزان فشار چشم را کاهش می‌دهد و به ما اجازه می دهد تا با دقت و ثبات بیشتری اجسام را مشاهده کنیم.

این یافته‌ها همچنین اهمیت بسزای پلک زدن را برای زندگی روزمره ما نشان می‌هد. تیم در ادامه گزارش می‌دهد که ما به طور غیر ارادی و بدون این که متوجه بشویم، حدود یک دهم از زمان بیداری را به پلک زدن اختصاص می دهیم!البته الان شما متوجه پلک زدن خود هستید!

علاوه بر حفظ روان بودن چشم، تحقیقات نشان می دهد که ابن پدیده حتی ممکن است به مغز در طول روز فرصت یک استراحت کوتاه را بدهد؛ آفرین به پلک زدن!

خزعلی از تمام تیم تحقیقاتی برای کشف چنین پدیده جالب و مفیدی اظهار رضایت کرد و اظهار امیدواری کرد که با ادامه تحقیقات و مطالعات، پدیده‌های جدیدتری را نیز کشف کنند.

همان طور که می‌دانید، علم روز به روز در حال پیشرفت است و هرروز می‌توان اطلاعات جدیدی راجع به بدن انسان کشف کرد که هرکدام به نوعی باعث شگفتی انسان می‌شود. مطمئنا تمام این رازها پیامی جز توانایی قاطع و تمام و کمال پروردگار در پرورش انسان ندارد. و تبارک الله احسن الخالقین.

ارسال نظر