استاندارد جدید IEEE سرعت اینترنت را تا ۵ برابر افزایش می دهد

کاربران همیشه در انتظار افزایش سرعت اسنترنت هستند و این بار استاندارد جدیدی ارائه شده که می توان با آن از طریق همین کابل های موجود، سرعت اینترنت را تا ۵ برابر افزایش داد که ظاهرا با استقبال بی نظیری رو به رو شده است.

استاندارد جدید IEEE سرعت اینترنت را تا ۵ برابر افزایش می دهد

به گزارش کلیک، استاندارد اترنت جدید ۸۰۲٫۳bz IEEE منتشر شده است که باعث افزایش پهنای باند تئوری روی سیم های مسی موجود به ۲٫۵ گیگابیت بر ثانیه ( ۲٫۵GBASE-T ) و ۵ گیگابیت بر ثانیه ( ۵GBASE-T ) می شود که با توجه به استاندارد ۱۰۰۰BASE-T این مقدار معادل پنج برابر پهنای باند نظری کنونی در کابل ها است.

موسسه IEEE یک استاندارد برای کابل سیم مسی به نام ۸۰۲٫۳bz عرضه کرده است. استاندارد جدید ۲٫۵GBASE-T و ۵GBASE-T اترنت است. اتحادیه NBASE-T مشخصاتی را در نوامبر ۲۰۱۴ ارائه کرد که با استاندارد ۸۰۲٫۳bz سازگار است.

تا به حال، شبکه های سیمی ما محدود به سرعت ۱ گیگابیت بر ثانیه بودند که به طور گسترده ای با استاندار ۱۰۰۰BASE-T)IEEE 802.3ab) اجرا می شدند. در حال حاضر، سرعت های نظری در حال رفتن به یک جهش قابل توجه اند.

استاندارد جدید ۸۰۲٫۳bz امکان دسترسی به سرعت های ۲٫۵Gbps و ۵Gbps را تا حداکثر فاصله ۱۰۰ متری بر روی همان کابل های سیم مسی CAT5e و CAT6 در حال حاضر فراهم آورده است و بر روی همین کابل ها قابل نصب است. سازمان های بزرگی که دارای هزاران متر از کابل های مسی در داخل دفاتر خود دارند، می توانند یک نفس راحت بکشند، زیرا نیازی به نصب مجدد آن ها ندارند. اگر چه، سخت افزار دستگاه باید به روز رسانی شود تا از استاندارد جدید IEEE 802.3bz پشتیبانی کند.

ساچین گوپتا، معاون بخش مدیریت محصول در موسسه IEEE گفت: فراهم آوردن سرعتی فراتر از ۱ گیگابیت بر ثانیه با همین کابل های موجود CAT5e و CAT6 در دو سال پیش چیزی فراتر از یک رویا نبود، اما در حال حاضر با وجود NBASE-T، این توانایی را داریم تا شبکه سیمی را به طرز شگفت انگیزی ارتقا و توسعه دهیم. کابل های Cat5e و CAT6 نصب شده در ۱۵ سال گذشته در حال حاضر در حدود ۷۰ میلیارد متر کابل کشی شده اند که ۱۰ برابر فاصله سفر به سیاره پلوتون است!

او در ادامه خاطر نشان کرد: ما در حال حاضر به سرعت ۱۰ گیگابیت بر ثانیه در حالت پهنای باند نظری دست یافته ایم، اما هزینه بالای تجهیزات تامین آن منجر به استقبال ضعیف از آن می شود و زمان زیادی طول می کشد تا کاربران و مردم یتوانند به طور گسترده ای از ن استفاده کنند. استاندارد جدید ۸۰۲٫۳bz جدید در صدد است تا با ارائه هزینه های مقرون به صرفه برای محصولات شبکه، کاربران خانگی و اداری را در بهره مندی از سرعت های فوق العاده بالاتر یاری کند.

البته شایان ذکر است که حتی با وجود استفاده از استاندارد فعلی، سرعت اینترنت شما افزایش نخواهد یافت؛ چرا که بالاترین سرعتی که اکنون ISP ها به کاربران ارائه می کنند ۱ گیگابیت بر ثانیه است و این احتمال وجود دارد که در آینده ای نه چندان نزدیک با رشد این استاندارد تازه، ارائه دهندگان اینترنت نیز خود را با سرعت های جدید وفق دهند. البته استفاده از استاندارد جدید آن قدر ها هم بی فایده نیست و شما می توانید از آن برای بازی های چند نفره و انتقال فایل بر روی شبکه خانگی خود با سرعت بسیار بالا بهره ببرید که این خود مزیتی فوق العاده محسوب می شود.

افزایش سرعت اینترنت همواره برای کاربران ایرانی یک اتفاق فوق العاده و خوشحال کننده بوده که البته هم اکنون در کشور با تلاش و ممارست اپراتورها و سرویس دهندگان، تا حد بسیار زیادی از نیاز کاربران برطرف شده است.

ارسال نظر