جزئیات تراشه Helio X30 مدیاتک منتشر شد

به تازگی شاهد فاش‌سازی برخی از اطلاعات و جزئیات مربوط به سیستم روی چیپ (SoC) قدرتمند و بعدی کمپانی مدیاتک با نام اختصاصی Helio X30 بودیم. با ما باشید تا نگاهی به جزئیات این تراشه قدرتمند بیاندازیم.

جزئیات تراشه Helio X30 مدیاتک منتشر شد

کمپانی تایوانی مدیاتک مدت‌هاست که در زمینه طراحی و تولید ریزپردازنده‌های موبایلی و تراشه‌های اختصاصی استفاده شده در دستگاه‌های هوشمند موبایلی فعالیت می‌کند. اگرچه این شرکت نتوانسته با برندهایی همچون کوالکام رقابت کند، اما با این حال با عرضه سیستم روی چیپ‌های با کیفیت خود به یک برند کاملا معتبر و شناخته شده تبدیل شده است.

پرچمدار پیشین سری تراشه‌های این کمپانی سیستم روی چیپ Helio X10 بود که در محصولات زیادی شاهد به کارگیری آن بودیم. چندی پیش هم مدیاتک تراشه Helio X20 را به عنوان جایگزین تراشه Helio X10 و نسخه پیشرفته‌تر آن معرفی کرد. بنابراین هم اکنون پرچمدار سری تراشه‌های کمپانی مدیاتک، سیستم روی چیپ Helio X20 است و در آینده نزدیک شاهد عرضه محصولات مجهز به این تراشه خواهیم بود. اما علیرغم اینکه هنوز به طور رسمی هیچ دستگاه هوشمندی با تجهیز به تراشه Helio X20 روانه بازار نشده، شاهد انتشار جزئیات و خبرهای مربوط به تراشه جایگزین این محصول با نام اختصاصی Helio X30 هستیم!

به گزارش کلیک، احتمالا سیستم روی چیپ Helio X30 کمپانی مدیاتک در سال ۲۰۱۷ معرفی و عرضه می‌شود. این تراشه احتمالا طی لیتوگرافی ۱۰ نانومتری و با همکاری مدیاتک و شرکت TSMC تولید خواهد شد. ظاهرا سیستم روی چیپ Helio X30 از پردازنده مرکزی ده هسته‌ای بهره‌مند می‌شود که هسته‌های پردازشگر آن در سه خوشه یا مجموعه مختلف دسته‌بندی می‌شوند. گفته شده که خوشه اول هسته‌های پردازشگر این محصول شامل چهار هسته Cortex A53 با فرکانس کاری نسبتا معمولی می‌شود. خوشه دوم آن هم از چهار هسته پردازشگر Cortex A53 تشکیل خواهد شد اما با این تفاوت که فرکانس کاری هسته‌های آن نسبت به خوشه اول افزایش می‌یابند. در خوشه سوم هم دو هسته پردازشگر Cortex A7x استفاده می‌شود. دقت داشته باشید که استفاده از حرف x در کنار عدد ۷ بدین معناست که به طور دقیق مشخص نشده که این هسته پردازشگر از چه نوعی خواهد بود. بدون تردید دو هسته خوشه سوم تراشه Helio X30 هسته‌های پردازشگری با قدرت پردازشی بالاتر از هسته‌های Cortex A72 در نظر گرفته می‌شوند.

بنا به گزارشات به دست آمده، پردازنده گرافیکی تراشه Helio X30 هم احتمالا از سری محصولات PowerVR بوده و چهار هسته‌ای است. تراشه Helio X30 قابلیت پشتیبانی از سنسور دوربین ۲۶ مگاپیکسلی را داشته و مصرف انرژی آن در مقایسه با تراشه Helio X20 تا ۵۰ درصد کمتر است. ضمنا گفته شده که سیستم روی چیپ Helio X30 مدیاتک از استاندارد اتصال LTE 4G Cat 13 نیز پشتیبانی به عمل می‌آورد.

۱

شاید اشاره به این موضوع که کمپانی مدیاتک چندی پیش تراشه Helio X25 را معرفی کرد نیز جالب توجه باشد. تراشه Helio X25 در واقع نسخه‌ای مجزا از همان سیستم روی چیپ Helio X20 محسوب می‌شود که از نظر فرکانس کاری تقویت شده است. ظاهرا این تراشه به طور اختصاصی برای کمپانی میزو و به منظور استفاده در گوشی هوشمند Meizu PRO 6 طراحی شده است. نظر شما در رابطه با تراشه Helio X30 مدیاتک چگونه است؟ با توجه به اینکه این تراشه در سال ۲۰۱۷ عرضه می‌شود باید پتانسیل لازم به منظور رقابت به نسل بعدی سیستم روی چیپ‌های قدرتمند دو کمپانی کوالکام و سامسونگ را داشته باشد!

منبع: androidheadlines

ارسال نظر