ساخت مدار فلزی مایع با قابلیت کشسانی تا چهار برابر

محققین در موسسه پلی‌تکنیک فدرال لوزان (EPFL) یک پلیمر انعطاف‌پذیر ساخته‌اند که به فلز مایع آغشته است. یک ماده پیش گام که می‌تواند برای ایجاد مدارهای الکترونیکی کششی استفاده شود.

ساخت مدار فلزی مایع با قابلیت کشسانی تا چهار برابر

به گزارش کلیک، این ماده هنوز در مرحله اثبات مفهوم قرار دارد اما اگر به سرانجام برسد، می‌تواند نویدبخش دوره جدیدی از فناوری های پوشیدنی باشد.

تا کنون ایجاد پارچه‌های سنسوردار بسیار سخت بوده است، زیرا یک مدار سفت در سطح وسیع، انعطاف‌پذیری پارچه را بسیار کم می‌کند. ماده EPFL می‌تواند میلیون‌ها بار حتی تا ۴ برابر طول خود کش بیاید، بدون این‌که مدارهای آن دچار آسیب شود. یک فیلم پلیمری کش‌سان به عنوان یک پایه برای یک لایه بسیار نازک از آلیاژ فلز مایع عمل می‌کند. از آن‌جا که خود پلیمر نیزکش‌سان و انعطاف‌پذیر است، تنها یک فلز مایع می‌تواند رسانایی آن را تسهیل کند بدون این‌که این مواد را سخت کند. این آلیاژ از طلا و گالیم ساخته شده، که در دمای اتاق مایع باقی می‌مانند، از این‌رو در حینی که پلیمر کش می‌آید یا دستکاری می‌شود، همچنان به کنترل مدار ادامه می‌دهند.

این اولین باری نیست که دانشمندان سعی کرده‌اند فلز مایع را به این روش استفاده کنند اما کشش سطحی بالای آن همیشه منجر به ایجاد مواد سفت و ضخیم شده است. به همین دلیل محققان EPFL با یک رویکرد جدید وارد شده‌اند. استفانی لاکور از آزمایشگاه سطوح بیوالکترونیک نرم EPFL می‌گوید: "با استفاده از روش‌های ساختاری که ما ایجاد کرده‌ایم، ایجاد مسیرهای بسیار باریک ـ ضخامت یک صدم نانومتر ـ امکان پذیر شده است."

این ماده فلزی مایع یک نمونه اولیه است اما همچنان در مراحل اولیه تحقیقات قرار دارد. EPFL انتظار دارد که این پلیمر برای صنایع فناوری پوشیدنی و طراحان مد استفاده شود. در آینده، مدارهای پلیمری انعطاف‌پذیر مثل این می‌توانند در شرایط تکنولوژیکال بیشتری مثل کاربردهای پزشکی در سنسورهای پوست موقت و به عنوان پوست مصنوعی برای پوشش دادن اسکلت در صنایع رباتیک به‌ کار برده شوند.

منبع: digitaltrends

ارسال نظر