کشف مکانیزم های بیولوژیک در شیرین کننده های مصنوعی نوشیدنی ها

مصرف کنندگان قندهای مصنوعی همواره با این سؤال مواجه ‌اند که آیا مصرف این قندهای مصنوعی مانع افزایش وزن آن ها می شود و یا بر عکس عاملی است برای افزایش وزن؟ اخیراً دانشمندان برای پاسخ به این سؤال مطالعاتی انجام داده اند. نتایج این مطالعات نشان دهنده این واقعیت است که رابطه مستقیمی میان مصرف این مواد و ابتلا به چاقی وجود دارد. این مطالعات توانسته اند یکی از واقعیت های مربوط به مکانیسم های بیولوژیکی مرتبط با این پدیده را آشکار نماید.

کشف مکانیزم های بیولوژیک در شیرین کننده های مصنوعی نوشیدنی ها

این مطالعات توانسته اند یکی از واقعیت های مربوط به مکانیسم های بیولوژیکی مرتبط با این پدیده را آشکار نماید.

به گزارش کلیک ، از زمان معرفی شیرین کننده های مصنوعی یعنی از سال های ۱۹۸۰ همواره در خصوص استفاده از آن ها و تأثیرات مخرب احتمالی آن ها بر روی سلامت افراد مصرف کننده بین پژوهشگران و محققان حوزه سلامت مباحث و اظهار نظرهای زیادی وجود داشته است. اما مطالعات زیادی که در طول ۳۰ سال گذشته انجام شده اند نشان داده اند که رابطه مثبت و مستقیمی میان افزایش وزن و استفاده از شیرین کننده های مصنوعی وجود دارد.

هر چند در این مطالعات دلایل و تأثیرات استفاده از این شیرین کننده های مصنوعی مشخص نشده است اما محققان بسیاری سعی داشته اند تا به نحوی نتایج به ظاهر غیر عادی این مطالعات را تحلیل کرده و توضیح دهند. اما چرا استفاده از محصولات غذایی مصنوعی که گفته می شود کالری آن ها بسیار پایین است باعث افزایش وزن در افراد می شود؟ شاید به ظاهر توجیه منطقی برای این پدیده وجود نداشته باشد و از این رو محققان سعی در بیان دلیل این واقعیت بر اساس رفتارهای افراد مصرف کننده داشته باشند. به عقیده این محققان افرادی که از محصولات غذایی مصنوعی با کالری پایین استفاده می کنند، کمبود کالری خود را از جای دیگر تأمین می نمایند.

اما توضیح دیگری که برخی دانشمندان در خصوص تأثیر مصرف این شیرین کننده ها بر روی افزایش وزن تاکنون ارائه داده اند بر این واقعیت پافشاری می کند که مصرف شیرین کننده های مصنوعی باعث ایجاد اختلال در روند طبیعی متابولیسم بدن می شود زیرا این شیرین کننده ها با وجود اینکه شیرین هستند اما فاقد هر گونه کالری هستند و از این رو بدن دچار مشکل می شود. در واقع وقتی بدن کالری مورد نیاز خود را از غذاهایی که طعم و مزه شیرین دارند دریافت نکند بنابراین سیگنال های مروبط به زمان گرسنگی را ارسال می نماید. این مسئله در واقع همان اتفاقی است که هنگام مصرف شیرین کننده های مصنوعی کم کالری برای بدن رخ می دهد. در مواقع وقتی فردی شیرین کننده های مصنوعی و کم کالری را دریافت می نماید بیشتر احساس گرسنگی خواهد کرد و بنابراین غذای بیشتری خواهد خورد.

در واقع تمام این تحلیل ها برای علت افزایش وزن در اثر مصرف شیرین کننده های مصنوعی کم کالری بر پایه این واقعیت استوار است که یا بدن میزان کالری مورد نیاز خود را از سوی موادی که طعم و مزه شیرین دارند دریافت نمی کند و یا سیگنال های اشتباه در بدن ارسال می شود. اما اخیراً گروهی از محققان دانشگاه جورج واشنگتن دلیل بیولوژیکی را که در واقع بیان کننده رابطه مستقیم افزایش وزن و مصرف شیرین کننده های مصنوعی هستند را یافته اند.

این مطالعه با تمرکز بر روی شیرین کننده های مصنوعی سوکرالوز که در موادی مانند انواع آب نبات های رژیمی، سوکرانا و غیره استفاده می شود، تأثیر مستقیم مصرف این نوع شیرین کننده مصنوعی را بر روی سلول های بافت های چربی بدن مطالعه نموده اند.

در این مطالعه افزایش تجمع چربی ها در سلول های فردی که روزانه ۴ وعده نوشابه رژیمی مصرف می کند و غلظت سوکرالوز در سلول های بدن به حالت اشباع رسیده است بررسی شده است. در واقع در این بررسی ژن هایی در سلول ها مشاهده شد که در واقع مربوط به افزایش وزن و التهاب درونی هستند.

اما در مطالعه ای نیز میزان چربی های شکمی افرادی که از شیرین کننده های مصنوعی کم کالری در رژیم غذای خود استفاده می کنند با چربی شکمی افرادی که از این مواد در رژیم غذایی خود استفاده نمی کنند، مقایسه شده است. در واقع میزان انتقال گلوکز در سلول های چربی دور شکمی افرادی که از این شیرین کننده ها استفاده می کنند بسیار بیشتر از افرادی بوده است که از این شیرین کننده ها استفاده نمی کنند.

از طرفی در این افراد گیرنده های مربوط به مزه های شیرین در سلول های بافت های چربی افراد مصرف کننده شیرین کننده های مصنوعی کم کالری بیشتر بوده است. در واقع فرضیه هایی در خصوص علت زیادتر بودن این تعداد گیرنده در سلول های بافت های چربی بدن این افراد وجود دارد. بر اساس این فرضیه ها تعداد زیاد این گیرنده ها در سلول های چربی باعث افزایش انتقال گلوکز به این بافت ها و سلول ها می شود.

بر اساس نتایج این مطالعه این تغییر و اختلال در متابولیسم بدن باعث می شود تا سلول ها چربی بیشتری تولید کنند و این امر منجر به افزایش احتمال ابتلا به چاقی و در نتیجه افزایش وزن افراد مصرف کننده می شود.

بسیاری از افرادی که در واقع نسبت به مصرف مواد شیرین و قندها در رژیم غذایی خود حساسیت نشان می دهند سعی می کنند تا از شیرین کننده های مصنوعی به عنوان جایگزینی برای شکر در رژیم غذایی خود استفاده نمایند. اما دلایل علمی و معتبری وجود دارد که مصرف این شیرین کننده های مصنوعی کم کالری نه تنها باعث ایجاد افزایش ختلال در عملکرد متابولیکی بدن می شود بلکه باعث افزایش وزن در افراد مصرف کننده می شود.

هر چند این مطالعه هنوز در مراحل اولیه خود است اما نتیجه بارز و مشخص آن که قطعی و قابل استناد نیز هست این است که مصرف شیرین کننده های مصنوعی کم کالری نه تنها کمکی به کاهش وزن افراد مصرف کننده نمی کنند بلکه باعث افزایش وزن در این افراد نیز می شوند.

ارسال نظر