تصاویر جدید از کاوشگر اروپایی منهدم شده در مریخ

زمانی که آژانس فضایی اروپا (ESA) ارتباطش را با کاوشگر شیاپارلی لندر از دست داد، این کاوشگر در حال سقوط در آسمان مریخ بود.

تصاویر جدید از کاوشگر اروپایی منهدم شده در مریخ

به گزارش کلیک، تصاویر پیشین محل سقوط را به صورت سیاه و سفید نشان می دادند اما عکس های رنگی جدید، دید بهتری از لحظات پایانی شیاپارلی لندر می دهند.

این کاوشگر ۸ فوتی(۲٫۴۰ متری) از ورود ترسناک به جو و باز شدن متشنج چتر نجاتش در سقوط ۶ دقیقه ای نجات یافته است. با این حال یک اختلال ناشناخته کامپیوتری آن را به سوی نابودی کشانده است. قرار بود شیاپارلی به مدت سی ثانیه موتورهای موشک خود را روشن کند و سپس به آرامی روی مریخ فرود آید. اما این موتورها تنها ۳ ثانیه روشن شدند.

در نتیجه کاوشگر با سرعتی بیش از ۱۸۵ مایل بر ساعت(۲۹۸ کیلومتر بر ساعت) با مخزنی پر از سوخت به سطح مریخ برخورد کرده و منفجر شد.

ESA با استفاده از مدارگرد شناسایی مریخ ناسا (MRO) دید بهتری از محوطه تصادف به دست آورده است.

عکس سیاه و سفید از شیاپارلی

اول نوامبر MRO از طریق سه فیلتر با دوربین تصویر برداری آزمایشی با کیفیت بالا(HiRISE) یک عکس گرفت تا تکنسین عکس در روی زمین بتواند مقادیر قرمز، آبی و سبز را اضافه کرده و یک تصویر متمرکز و رنگی از محل حادثه ایجاد کند.

در تصویر رنگی جدید می توانید جزییاتی را مشاهده کنید که پیش از این در تصویر سیاه و سفید کم کنتراست، مخفی مانده بود.

cshiaparly2

ESA در کنفرانس ۳ نوامبر گفت "برای مثال، تعدادی از نقاط سفید روشن در اطراف مناطق تیره به عنوان اشیای واقعی تایید شده اند و احتمالا قطعات شیاپارلی هستند."

برای درک بهتر مقیاس لکه تیره اصلی حدود ۸۰ فوت(۲۴ متر) است که تقریبا اندازه دو اتوبوس شهری می شود. خط منحنی تیره در بالای سمت راست تصویر بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ فوت(۳۳ و ۳۶ متر) طول دارد که بیش از دو برابر دو کامیون است.

تیم HiRISE تعدادی تصویر از ۲۵ اکتبر تا اول نوامبر را پشت سر هم قرار داده است که نشان می دهد چتر نجات کاوشگر در باد حرکت کرده و در جایی لنگر انداخته است.

این اثر انسانی ممکن است قرن ها در نسیم مریخ در اهتزاز باشد، مگر اینکه مهاجرین آینده مریخ آن را برداشته و در موزه ایلان ماسک بگذارند.

schiaparly31

ESA می گوید دقیق تر محل حادثه را بررسی خواهد کرد تا زمانی که سرنخی از مشکلات به وجود آمده به دست آورد و امیدوار است بر اساس جهت ها و سایر جزییات یک عکس سه بعدی بسازد.

ESA گفت "تصویر برداری های بعدی دو هفته طول می کشد و مشاهده تغییرات بعدی جالب خواهد بود."

آژانس فضایی تحقیقاتی را بر روی این ماموریت شکست خورده آغاز کرده است.

ارسال نظر