نرم افزار ردیابی پگاسوس می تواند موجب هک دستگاه های اپل شود

کلیک – بسیاری از کاربران دستگاه های اپل از جمله آیفون و آی پد به اشتباه تصور می کنند که دستگاه های آن ها از هر گونه ردیابیو رد یابی ایمن است اما واقعیت امر چنین نیست. بد افزار هایی وجود دارند که کاربران دستگاه های اپل را ردیابی می کنند.

نرم افزار ردیابی پگاسوس می تواند موجب هک دستگاه های اپل شود

بر اساس آخرین مطالعه صورت گرفته که نتایج آن در اوایل تیر ماه سال جاری منتشر شد، بد افزارهایی وجود دارند که هدف اصلی آن ها رد یابی و ردیابیاز کاربران دستگاه های اپل است. در واقع این بد افزارهای بر روی سیستم عامل iOS اجرا می شوند. بسیاری از کاربران سیستم عامل iOS تصور می کنند به دلیل اینکه در این سیستم عامل از روش های کد گذاری و همچنین حفاظت از داده پیشرفته ای استفاده می شود، بنابراین امکان سرقت اطلاعات و ردیابی کاربر از طریق دستگاه های اپل وجود ندارد. اما بر اساس نتایج منتشر شده مطالعه ای که توسط آزمایشگاه کسپر اسکای در مسکو انجام شده است، نرم افزار ردیابی به نام پگاسوس وجود دارد که قابلیت هک دستگاه های مجهز به سیستم عامل iOS را دارد.

در واقع این نرم افزار جاسوسی، به داده های مهم روی دستگاه کاربران از چه آیفون و چه ای پد نفوذ می کند و در واقع به نوعی آن ها را کنترل و نظارت می کند. این موضوع توسط فردی به نام احمد منصور، یکی از فعالان حقوق بشر در امارات متحده عربی کشف شد. احمد منصور در واقع خود یکی از قربانیان این نرم افزار ردیابیبوده است. گفته می شود این نرم افزار ردیابیمتعلق به یکی شرکت اسراییلی است که عمده فعالیت آن در زمینه توسعه و گسترش بد افزار های ردیابی است.

وقتی اخبار در خصوص انتشار نسخه تحت سیستم عامل iOS نرم افزار ردیابیپگاسوس در رسانه های مختلف منتشر شد، شرکت اپل به سرعت واکنش نشان داد. این شرکت بلافاصله به روز رسانی امنیتی سیستم عامل iOS را در اختیار کاربران قرار داد. بر اساس گفته های آلتاف هالد، مدیر آزمایشگاه کسپر اسکای، در این به روز رسانی هر گونه راه نفوذ به دستگاه اپل که کاربر از آن استفاده می کند، مسدود شده است.

هالد در ادامه افزوده است، گوگل نیز که فعالیت های خود را برای مصون نگه داشتن کاربران اندرویدی از اثرات مخرب نرم افزار ردیابیپگاسوس شروع کرده است به روشی متفاوت به تمامی کاربرانی که امکان نفوذ این نرم افزار ردیابیبه دستگاه آن ها وجود داشته است، به صورت مستقیم هشداری می فرستد. از این رو اگر کاربری سیستم عامل دستگاه iOS خود به آخرین نسخه از این سیستم عامل و همچنین آخرین نسخه از اپلیکیشن های موجود بر روی دستگاه به روز رسانی کرده باشد و از طرفی از جانب گوگل هنوز هیچ پیام هشداری در خصوص پگاسوس دریافت نکرده است، بنابراین نسبت به نفوذ این نرم افزار ردیابیبه نوعی امنیت دارد.

منصور در حمله های فیشینگی که قبلاً قربانی آن ها شده بود، پیام هایی دریافت می کرده است که حاوی لینک های مخرب بوده است. وی این پیام ها و لینک ها را برای متخصصان امنیت در آزمایشگاه سیتی زن ارسال می کرده است. متخصصان این آزمایشگاه نیز با همکاری متخصصان یکی دیگر از شرکت های فعال در زمینه امنیت سایبری، به بررسی این لینک ها می پرداخته اند.

به گفته بسیاری از کارشناسان حملات نرم افزار ردیاب یپگاسوس یکی از انواع بدترین و پیچیده ترین حملاتی است که تاکنون با آن مواجه بوده اند. به گفته متخصصان آزمایشگاه کسپر اسکای، این نرم افزار ردیابی نه تنها به دستگاه های تحت سیستم عامل iOS نفوذ پیدا می کند بلکه کاربران سیستم عامل اندروید نیز از اثرات مخرب این نرم افزار ردیابیمصون نیستند. در واقع نسخه تحت سیستم عامل اندروید پگاسوس بسیار شبیه به نسخه تحت سیستم عامل iOS آن عمل می کند. اما تفاوت این دو نسخه در روشی است که به دستگاه نفوذ پیدا می کند. در واقع نسخه تحت سیستم عامل اندروید این نرم افزار یا به قولی بد افزار از طریق روش های متداول مثل Framaroot به دستگاه اندرویدی نفوذ پیدا می کند.

ارسال نظر