تهدیدامنیتی جدید کشف شده در QuickTime خبرساز شد

چرا اپل از به روز رسانی این نرم‌افزار سر باز می‌زند؟ گویا آسیب پذیری‌های خیلی حیاتی در این نرم‌افزار دیده شده است.

تهدیدامنیتی جدید کشف شده در QuickTime خبرساز شد

به گزارش کلیک،‌ به تمام کاربران ویندوز اطلاعیه‌ای مبنی بر حذف نرم‌افزار Apple's QuickTime داده شده است. به تمام کاربران پیشنهاد شده است که اگر از این ویدئو پلیر استفاده می‌کنند هر چه زودتر از کامپیوتر خود حذف کنند چرا که آسیب‌ پذیری‌های امنیتی جدیدی در این برنامه کشف شده و شرکت اپل هیچ برنامه‌ای برای رفع مشکل و تعمیر آن ندارد.

شرکت امنیتی ترند میکرو (Trend Micro)، گفته است: دو آسیب پذیری جدی برای کاربران سیستم‌ عامل ویندوز در نسخه ۷ ویدئو پلیر QuickTime، مشاهده شده است که می‌تواند توسط هکرها برای دستبرد زدن به اطلاعات شخصی کامپیوتر استفاده شود. اگر کاربران بر روی آن لینک مخرب یا فایل مخرب کلیک کنند این اتفاق خواهد افتاد و ممکن است سیستم آن‌ها هک شود.

به طور معمول، اپل برای هر گونه آسیب‌پذیری امنیتی در نرم‌افزارهایش مشکل را رفع کرده و آن را تعمیر می‌کند، اما این بار اپل از این موضوع سر باز زده و پیشنهاد رسمی از سمت این شرکت این است که این ویدئو پلیر را از روی سیستم خود حذف (uninstall)،‌ کنید. نکته قابل توجه این داستان این است که وزارت امنیت دفاع داخلی آمریکا هم پیشنهاد حذف این نرم‌افزار را داده است.

تیم آمادگی اضطراری ایالت متحده (US-CERT) در یک صفحه به شکل هشدار نوشت: پشتیبانی از این نرم‌افزار به پایان رسیده است اما اجرای این نرم‌افزار در ویندوز ادامه خواهد داشت، گرچه استفاده از نرم‌افزارهای پشتیبانی‌نشده و غیر قابل اعتماد خطر ویروس‌ها و دیگر تهدیدات امنیتی را افزایش می‌دهد.

پیامدهای منفی استفاده از این نرم‌افزار ممکن است: از دست دادن محرمانگی، یکپارچگی، و یا از دسترس خارج‌شدن داده ها را شامل شود، و در نتیجه صدمه به منابع سیستم و یا دارایی های کسب و کار بزند. تنها راه کاهش این خطرات حذف QuickTime در ویندوز است.

ترند میکرو اعتراف کرده است که تاکنون هیچ حمله‌ای از سمت هکرها از طریق این آسیب‌ پذیری‌ها، پیدا نشده است‌، اما اگر اپل به روز رسانی این نرم‌افزار را جهت امن نگه داشتن آن انجام ندهد، به هیچ طریقی نمی‌توان این نرم‌افزار را نصب کرد و همراه خود داشت. اگر هنوز پخش کننده خاصی نصب نکرده‌اید، پیشنهاد ما این است که از نرم‌افزار VLC media player استفاده کنید. البته این موضوع را برایتان روشن کنیم که QuickTime هیچ تهدیدی برای کاربران سیستم‌عامل مکینتاش را به دنبال ندارد.

حدس ما این است که اپل هنوز به کسی نگفته است که خواهان رهایی از دست این نرم‌افزار با قدمت ۲۴ ساله است.

طریقه حذف نرم‌افزار QuickTime

به قسمت کنترل پنل (Control Panel) بروید، سپس گزینه Programs and Features را انتخاب کنید، از لیست نمایان شده نرم‌افزارها QuickTime 7 را پیدا کرده، بر روی Uninstall/Change کلیک کنید تا نرم‌افزار حذف شود.

منبع: ibtimes.co.uk

ارسال نظر