اختراع سنسوری که خودش را بازسازی می کند

دانشمندان یک سنسور خود درمان گر و قابل انعطاف را کشف کردند که دقیقا از ویژگی خودترمیمی پوست تقلید می کند و می تواند در کم تر از یک روز خراش ها و بریدگی های سنسور را ترمیم کند.

اختراع سنسوری که خودش را بازسازی می کند

به گزارش کلیک، با وجود این کشف تازه اما یکی از معایب این سنسورها این است که بسیار آسیب پذیر هستند و در نتیجه عملکرد آن ها نیز کاهش می یابد. محققان بخش مهندسی شیمی در موسسه تکنولوژی از ویژگی خود ترمیمی پوست الهام گرفته اند و موادی را کشف کرده اند که در برخی تجهیزات قرار می گیرد و خراش ها و بریدگی ها را ترمیم می کند.
این وسیله از نوعی پلیمر مصنوعی(پلیمر یک مولکول بزرگ است که از تعداد زیادی مولکول های مشابه تشکیل شده است) ساخته شده است که با تقلید از پوست انسان دارای ویژگی خودترمیمی است و این بدان معناست که قادر است زخم ها را در کمتر از یک روز ترمیم کند.

پروفسور حسام هیک شریک سازنده این سنسورها می گوید: "بهبود آسیب پذیری های این سنسور لازمه این است که ویژگی های ترمیمی آن دقیقا از روی پوست شبیه سازی شود، ازهمین رو ما یک وسیله خود درمان گر را ساخته ایم که مانند یک سنسور شیمیایی قابل انعطاف و قابل بسط است و از بخشی که آسیب ببیند(هیچ فرقی نمی کند که از کجا خراش ببیند)عملیات خودترمیمی را آغاز می کند."
این سنسور از یک سوبسترا،الکترودهای فوق رسانا و نانوذرات مولکولی طلا ساخته شده است. ذرات طلا موجود روی سوبسترا وبین الکترودها قادرند بریدگی ها و شکاف هایی را ترمیم کنند که می تواند کاملا اتصال الکتریکی را قطع کند.

لایه های پلیمری این سنسور به ترکیبات آلی ناپایدار با قابلیت تشخیص ده ها قسمت در میلیارد حساس هستند وهم چنین دارای قابلیتی ویژه جهت ترمیم در دمای منفی 20 درجه سانتی گراد تا 40 درجه سانتی گراد هستند.
به گفته محققین این ویژگی،کاربرد سنسورها را به مناطقی از دنیا که دمای خیلی بالا یا خیلی پایینی دارند نیز گسترش می دهد.از دمای زیرنقطه انجماد تا گرمای استوایی این سنسور قابلیت سازگاری با محیط را دارد.
هنگامی که دما بین 0 تا 10 درجه سانتی گراد است، لایه پلیمری سریع تر ترمیم را انجام می دهد.چگالی لایه اولیه را متورم می کند و باعث می شود که زنجیره پلیمری آزادانه جریان یابد و بدین ترتیب، عملیات ترمیم آغاز می شود.
این سنسورها که به فشار،کشش و آسیب بسیار حساس هستند دارای ویژگی های منحصر به فرد زیادی هستند. یکی ازاین ویژگی ها این است که بعد از ترمیم،مقاومت الکترودها افزایش می یابد؛ به عبارت دیگر ترمیم، سنسورها را قوی تر نیز می کند.
به گفته محققین روزی این سنسور به عنوان یک حسگر استفاده خواهد شد که با استفاده از پوست الکترونیکی، سلامتی انسان را کنترل می کند.

منبع:sciencedaily

ارسال نظر