ابداعات هوشمندانه تکنولوژی در کشاورزی مدرن

امروزه کمتر رشته ای را می توان یافت که از ابداعات و دست آوردهای مدرن تکنولوژی دور مانده باشد. صنعت کشاورزی یکی از مواردیست که با وجود منابع طبیعی محدود بیش از پیش نیازمند تکنولوژی روز برای از میان برداشتن موانع می باشد.

ابداعات هوشمندانه تکنولوژی در کشاورزی مدرن

به گزارش کلیک، بر اساس گزارش های سازمان فائو، تقریبا نیمی از زمین های قابل کشت بر روی کره زمین بنا به دلایل بسیاری در شرف تخریب هستند که این امر بسیار نگران کننده بوده است. تکنولوژی روز با ورود به حوزه کشاورزی تغییرات بسیاری را بوجود آورده است که می توان به رشد نسبی سرمایه گذاری از سال ۲۰۱۴ تا کنون در این امر اشاره کرد.

تکنولوژی کشاورزی (ag-tech) گرایش تازه ای از علم تکنولوژی که با تلفیق دانش کشاورزی مشکلات را برای بسیاری از مزرعه داران ساده کرده است، دغدغه های نظیر آب، خاک مطلوب کشت و انرژی مورد نیاز برای کشت و کار را در اولویت خود قرار داده است. در این گزارش به بررسی ۵ ابداع موثر در این زمینه می پردازیم.

نقشه اطلاعات خاک

به اعتقاد بسیاری از متخصصان و کارشناسان صنعت کشاورزی، اطلاعات اولیه از خاک مورد کشت قرار گرفته نخستین گام و در عین حال موثرترین در علم کشاورزیست. در گذشته ای نه چندان دور تنها راه کسب اطلاع در مورد خاک کشاورزی، آزمایش محصول فعلی به شمار می رفته است اما امروزه با کمک تکنولوژی، مجموعه اطلاعاتی در مورد خاک تمامی نقاط کره زمین گرد هم آمده است که به نقشه خاک شهرت دارد. این نقشه با فراهم کردن تمامی اطلاعات مورد نیاز از خاک منطقه مورد نظر، دسترسی به اطلاعات را برای کشاورزان آسانتر کرده است. برای مثال کاربران با تنها یک جستجوی ساده در این نقشه دیجیتال می توانند جنس خاک را از صحرای آفریقا و یا جنگل های شمال سریلانکا مورد بررسی قرار دهند.

این نقشه دیجیتال علاوه بر ارائه اطلاعاتی نظیر جنس و نوع خاک، مواردی دیگر نظیر ارزیابی عمکرد خاک در کشت نوع محصول را نیز در بر می گیرد.

صادرات مواد غذایی

کشور سنگاپور را می توان به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای وارد کننده میوه و سبزیجات دانست. این کشور که ۹۰ درصد محصولات کشاورزی خود را از طریق واردات تامین می کند، مدیون پیشرفت تکنولوژی در جابه جایی محصولات است. چرا که تمامی این محصولات بدون کوچکترین آسیبی در بازار های میوه و یا رستوران ها به مصرف می رسند.

کشت و کار در آب

یکی از روش های موثر که این روزها بیشترین تمرکز را به خود جلب کرده است، کشت و کار با بهره گیری از مواد معدنی و غنی شده در مایعاتی مانند آب است.

در این روش که سالمترین راه برای کشت و کار به شمار می رود، کشاورزان از معضلاتی نظیر آفت، ود رسانی به موقع و یا حتی امکان تخریب در امان خواهند بود.

نکته بسیار حائز اهمیت در این نوع کشت وجود ماهی ها، آبزیان برای بوجود آوردن یک اکوسیستم کامل در آب است. این نوع از آب زیان تمامی مواد معدنی و حیاتی گیاه برای رشد را تامین می کنند که به اعتقاد کارشناسان تحولی بزرگ در صنعت کشاورزیست.

آبرسانی به محصولات

کشت و کار کشاورزان خواه در روش های سنتی و خواه در مدل های مدرنیته ، نیازمند آب است. آبرسانی بموقع به گیاهان و همچنین ایجاد تدابیری برای جلوگیری از قطع آب و خشکسالی از مهم ترین مسائلیست که ذهن هر کشاورزی را به خود مشغول می کند.

یکی از مسائلی که متخصصین کشاورزی را به انجام تحقیقات و یافتن راه هایی نوین ترغیب کرده است، افزایش جمعیت کره زمین و به موازات آن افزایش تقاضاست. همچنین تغییرات آب و هوایی در نوع کاشت و نیز نگرانی های این دسته از افراد حائز اهمیت می باشد. تجهیز مزارع به تکنولوژی آبرسانی قطره ای و یا آبرسان های هوشمند را می توان تحول عصر حاضر در تکنولوژی کشاورزی دانست.

پهبادهایی برای ارسال محصولات

صادرات محصولات کشاورزی به نقاط دور افتاده از دیگر دغدغه هایی ست که دست اندرکاران در صنعت کشاورزی روزانه با آن دست و پنجه نرم می کنند.

این روزها پهبادها و هواپیماهای بدون سرنشین به کمک کشاورزان آمده اند تا در اسرع وقت محصولات را به دورترین و صعب العبورترین مکان ها ارسال کنند.

پیش بینی می شود با پیشرفت تکنولوژی در صنعت کشاورزی به زودی شاهد انقلابی در کشت و کار محصولات کشاورزی باشیم.

ارسال نظر