خداحافظی با نمایشگرهای لمسی فعلی گوشی ها

محققان به تازگی به فناوری جدیدی برای ساخت نمایشگرهای لمسی دست یافته اند. آن ها دریافته اند که می توان از نانوسیم های نقره ای در ساخت این نوع نمایشگرها استفاده کرد که انرژی و هزینه مورد نیاز برای ساخت آن ها را کاهش می دهد.

خداحافظی با نمایشگرهای لمسی فعلی گوشی ها

به گزارش کلیک، محققان دانشگاه ساسکس انگلستان در حال ایجاد فناوری جدیدی برای ساخت نمایشگرهای لمسی هستند که می تواند نقایص نمایشگرهای قدیمی مورد استفاده در تبلت ها و گوشی ها را که با استفاده از الکترودهای ساخته شده از ITO (ترکیبی سه گانه که از ترکیب ایندیوم، قلع و اکسیژن با نسبت های متفاوت به دست می آید) تهیه می‌شوند، برطرف کند.

تحقیقات محققان نشان داده است که این مواد نه تنها برای ساخت صفحه نمایش های لمسی مناسب هستند، بلکه می توان از آن ها در ساخت پیکسل های بسیار کوچک نیز استفاده کرد. این پیکسل ها برای استفاده در نمایشگرهای LCD با وضوح بالا مانند همانند صفحه نمایش های مورد استفاده در گوشی های هوشمند و نسل بعدی تلویزیون ها و صفحه نمایش کامپیوترها، به اندازه کافی کوچک هستند. این محققان در حال تحقیق در مورد پیچیدگی های شکل دهی پوشش های تهیه شده از نانوسیم های نقره ای برای ایجاد ساختارهای دقیق الکترود هستند.

تحقیق دیگری نشان داده است که این نانوسیم های نقره ای نه تنها از توانایی انتقال انرژی و رسانایی پوشش های ITO برخوردار هستند، بلکه توانایی انتقال و رسانی آن ها حتی بیشتر از این پوشش ها است. این موضوع باعث شده است که استفاده از این مواد در ساخت نمایشگرهای لمسی بیشتر مورد توجه قرار گیرد. اعضای این گروه تحقیقاتی برای نخستین بار ثابت کردند که این نوع از مواد نانو در ساخت نمایشگرهایی همچون نمایشگرهای LCD و OLED قابل استفاده هستند.

سرپرست این تیم تحقیقاتی به بیان این مطلب پرداخت که نمایشگرهایی LCD و OLED برای ایجاد تصاویر از پیکسل ها استفاده می کنند و هر یک از این پیکسل ها نیز از چند ساب پیکسل برای رنگ های قرمز، سبز و آبی تشکیل شده است. عرض هر یک از ساب پیکسل ها در صفحه نمایش هایی گوشی های هوشمند، به اندازه یک ششم تار موی انسان است و طول نانوسیم های مورد استفاده در این تحقیق نیز تقریبا به همین اندازه است.

یکی دیگر از سرپرستان گروه تحقیقاتی اذعان کرد که اعضای تیم تحقیقاتی با استفاده از یک سری تکنیک های ریاضی در حال کار کردن بر روی کوچکترین اندازه ممکن ساب پیکسل ها بدون تحت تأثیر قرار دادن خصوصیات الکترودهای تهیه شده از نانوسیم های نقره ای هستند. این روش در اصل برای تشریح تغییر حالات ماده مانند انجماد در فضاهای کم ایجاد شده است. نتایج به دست آمده می تواند به اعضای تیم تحقیقاتی برای تغییر خصوصیات نانوسیم های نقره ای متناسب با کاربردهای مختلف، کمک کند.

اعضای تیم تحقیقاتی به دنبال به کار گیری این نتایج در پروژه های تجاری هستند و همچنین این موضوع را ثابت کرده اند که ترکیب این نانوسیم های نقره ای با حسگرهای مولتی تاچ باعث کاهش هزینه و انرژی مورد نیاز برای ساخت نمایشگرهای لمسی می شود.

به گفته سرپرست تیم تحقیقاتی، نانوسیم ها و نانو سیم های نقره ای و همچنین گرافن هیبریدی بهترین مواد برای جایگزینی موادی هستند که در حال حاضر برای ساخت نمایشگرها استفاده می شوند. محققان دیگری نیز چندین ماده دیگر را برای جایگزین کردن مورد مطالعه و بررسی قرار داده اند، اما مسأله مهم این است که مواد دیگر یا قابل رقابت با ITO نیستند و یا هزینه تولید آن ها حداقل در حال حاضر بسیار بالا است.

ارسال نظر