افزایش جذابیت اریگامی با پلیمرهای تاشونده

برای اولین بار دانشمندان مواد هوشمندی را ساخته اند که از قابلیت برنامه ریزی شدن برخوردار هستند؛ به طوری که بدون تا خوردن، به اشکال پیچیده ای تبدیل می شوند و این کار بدون اینکه ذوب شوند، انجام می گیرد.

افزایش جذابیت اریگامی با پلیمرهای تاشونده

کلیک - تکنولوژی جدید به کار رفته در این زمینه بدان معناست که یک جرقه گرمایی کوتاه، می تواند این پلیمر لاستیکی را تحریک کند تا خود را به شکل یک پرنده اوریگامی درآورد و سپس با یک جرقه دیگر به یک قایق تبدیل شود. نکته حائز اهمیت، پلیمر این ترفند را بارها و بارها بدون توقف تکرار می کند.
در واقع این ماده به دانشمندان کمک می کند تا وسایل پزشکی با قابلیت استفاده مجدد بسازند یا سازه های فضایی تغییر شکل دهنده به سازه های دیگر را تولید کنند که تا قبل از این، روش دیگری برای ساخت آنها وجود نداشته است. اما نکته ای درباره این اعجوبه های خود تاشونده جلب توجه می کند، اگر به مدت طولانی به آنها نگاه کنید، کاملاً مسحور آنها می شوید.
به گفته ژی، پلیمر هوشمند می داند چه شکلی را ایجاد کند؛ چرا که مانند یک کامپیوتر برنامه ریزی شده، با این تفاوت که فرآیند برنامه ریزی آن از طریق تا کردن فیزیکی پلیمر در حرارت های مختلف، پیچیده تر است؛ و وقتی این اقدامات صورت گرفت، دیگر نیازی به اعمال نیروهای خارجی نیست و پلیمر خود به خود تا می شود.
اکنون که دانشمندان این روش را اثبات کرده اند، تمایل دارند تا این آزمایش را با مواد دیگر نیز انجام دهند. بر طبق مستندات مجله ساینس، پژوهشگران همچنین در حال کار بر روی نمونه ای از پلیمر هستند که در دماهای پایین تر هم این عملکرد را داشته باشد. این یک رویکرد فوق العاده است که این نمونه از پلیمر می تواند همان ارزش مواد پلاستیکی را داشته باشد که مردم در زندگی روزمره خود از آن استفاده می کنند.
منبع: theverge

ارسال نظر