تولید روکش های پلیمری نامرئی ضد غبار

شاید متوجه نباشید اما روکش های پلیمری نامرئی بعضی وسایل از چسبیدن ذرات به آن ها جلوگیری می کنند. لنز عینک شما هم احتمالا با لایه ای از این پلیمر ها پوشیده شده تا از کثیف شدن آن جلوگیری شود.

تولید روکش های پلیمری نامرئی ضد غبار

به گزارش کلیک، دانشمندان مواد دانشگاه درکسل ایده ای جدید برای تولید این پلیمر ها دارند. تا همین اواخر، برس های پلیمری از دو راه ساخته می شدند. راه اول مانند پخش کردن دانه ها روی خاک و انتظار رویش چمن و راه دوم شبیه کاشت دانه های مجزای چمن روی سطح بود. در شماره جدید مجله ارتباطات طبیعی (Nature Communications)، کریستوفر لی، استادی از کالج مهندسی دانشگاه درکسل راه جدید خود برای تولید این برس ها را توضیح می دهد، راهی که به دانشمندان کنترل بیشتری روی شکل برس و پرز های آن می دهد و کاراتر است.

روش لی پرورش یک ورق دو بعدی کاربردی از کریستال های پلیمری است که مانند یک نوار دو طرفه در اندازه نانو است. وقتی ورق به یک لایه چسبانده شود و کریستال ها حل شوند، پلیمر باقی مانده پرز های برس را می سازد. لی که در دانشگاه درکسل روی مواد با ساختار و دینامیک پیچیده کار می کند، می گوید: در سال های اخیر پیشرفت های خوبی در دانش برس های پلیمری داشته ایم که شامل مواردی مثل روکش ها، پزشکی، حسگر ها و تجزیه می شود. ما باور داریم که راه جدید پیشرفت بزرگی است و استفاده از برس ها در راه های جالب و جدید را ممکن می کند.

drexelreserc (1)

برس های پلیمری مخصوصا در موقعیت هایی بیشتر استفاده می شوند که قطعات باید کاملا به هم بچسبند و در عین حال بتوانند بدون اصطکاک حرکت کنند. آن ها برای جدا نگه داشتن سطوح از ذرات، مواد شیمیایی، پروتئین ها و دیگر عوامل رسوبی نیز کارا هستند. برس های پلیمری برای پوشاندن لنز عینک ها و سطح قایق ها، دور نگه داشتن دستگاه های پزشکی از میکروب و مواد شیمیایی و همچنین به عنوان روان ساز در دستگاه های مکانیکی استفاده می شوند. میزان اصطکاکی که می تواند توسط این برس ها کم شود به بلندی و سختی پلیمر ها و فاصله پرز آن ها از یکدیگر بستگی دارد. روش لی جالب است زیرا می تواند به طور دقیق ویژگی ها را تنظیم کند و شکل گیری ورق های کریستالی دو بعدی را در کنترل دارد. او در مقاله خود گزارش خلق چگال ترین برس پلیمری تا به امروز را می دهد که پرز های آن کمتر از یک نانومتر با هم فاصله دارند.

لی ادامه می دهد: کریستال های دو بعدی فرصتی عالی برای ساخت برس های پلیمری درست تعریف شده ایجاد می کند. قدم اصلی در روش ما پیش مونتاژ کردن پلیمر ها به کریستال های تک پلیمری قبل از وصل آن ها به لایه های مورد نظر وسایل و تجهیزات است. تمام این حرف ها یعنی روزی مهندسان می توانند پوشش های برس پلیمری را بسیار کنترل شده و درست انجام دهند تا عمر استفاده از آن ها را بالا ببرند. این کشف اثری ماندگار در این حوزه علمی دارد.

منبع : phys

ارسال نظر